BVNL wil een onmiddellijke asielstop en drastische beperking van immigratie, omdat zij immigratie als onhoudbaar en schadelijk voor Nederland zien. Zij pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van asielzoekerscentra, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het ontmoedigen van gezinshereniging en sociale voorzieningen voor nieuwkomers. Integratie-eisen worden aangescherpt en remigratie wordt actief gestimuleerd.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Zij vinden dat opvang in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland zijn absorptievermogen heeft bereikt.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn...”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en bestaande gebouwen transformeren naar woningen. Nieuwe AZC’s worden niet meer gerealiseerd.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil intensiever grenstoezicht en samenwerking met buurlanden om de instroom te beperken.
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
BVNL wil dat immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen, zonder automatische permanente status. Opvang wordt sober gehouden om economische migratie te ontmoedigen.
BVNL wil remigratie actief stimuleren door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die definitief vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
Illegaliteit moet strafbaar worden en illegalen moeten actief worden uitgezet. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
Asielzoekers uit veilige landen worden direct uitgezet.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
Mannen die hun gezin achterlaten in onveilige gebieden en via mensenhandel naar Nederland komen, krijgen geen recht op gezinshereniging.
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning een misdrijf plegen, of die kunnen werken maar dit weigeren, verliezen hun verblijfsvergunning en worden uitgezet.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL stelt hogere eisen aan integratie, zoals taalbeheersing en arbeidsparticipatie, en beperkt toegang tot sociale voorzieningen voor nieuwkomers.
Immigratie wordt als oorzaak gezien van het woningtekort en druk op voorzieningen; beperking van immigratie wordt als oplossing gepresenteerd.
“Dit kan door de immigratie te stoppen en de woningmarkt te liberaliseren en te dereguleren, zodat er meer woningen kunnen worden bijgebouwd.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd asiel- en migratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan. Ze willen de oorzaken van migratie aanpakken, veilige en legale vluchtwegen creëren, en zorgen voor eerlijke opvang en integratie van vluchtelingen en arbeidsmigranten, met nadruk op gelijke rechten en bescherming tegen uitbuiting.
PvdD wil migratie verminderen door de oorzaken zoals oorlog, klimaatverandering en armoede aan te pakken, zodat mensen niet hoeven te vluchten. Ze benadrukken internationale solidariteit en het verbeteren van leefomstandigheden in herkomstlanden.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij pleit voor het naleven van internationale verdragen, een eerlijke verdeling van vluchtelingen, humane opvang en snelle procedures. Ze verzetten zich tegen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en willen investeren in integratie en acceptatie.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De omstandigheden op de locaties zijn op z’n minst zorgelijk en niet zelden mensonwaardig. In 2024 sprak de Inspectie Justitie en Veiligheid zelfs van een ‘zeer ernstige veiligheidssituatie’ in Ter Apel, voor zowel medewerkers als asielzoekers.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
PvdD wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, afschaffing van migratiedeals met derde landen, en het stoppen van grensgeweld en pushbacks. Ze willen Frontex vervangen door humanitaire missies.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
De partij wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door gelijke rechten, betere huisvesting en strengere regulering van uitzendbureaus. Ze willen de expatregeling afschaffen en onderzoeken strengere toelatingseisen voor arbeidsmigranten uit de EU.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
PvdD wil criminalisering van ongedocumenteerden en hun helpers stoppen, de Koppelingswet afschaffen, en toegang tot basisvoorzieningen garanderen. Ze pleiten voor goede opvang en begeleiding, inclusief voor staatlozen.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De partij wil extra bescherming voor LHBTIQA+-asielzoekers, gewortelde kinderen en mensen die vervolgd worden om hun identiteit. Ze willen toegang tot voorzieningen loskoppelen van verblijfsstatus.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie.”
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken, het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm, en strengere eisen stellen aan nieuwkomers en werkgevers. Uitzonderingen op het strenge beleid zijn mogelijk voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de migratie naar Nederland fors beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en door strengere eisen te stellen aan toelating en verblijf. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de integratie te bevorderen, met nadruk op Europese samenwerking en opvang in de regio.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
50PLUS wil dat werkgevers en onderwijsinstellingen meer verantwoordelijkheid nemen voor arbeids- en studiemigranten, onder andere door het beperken van het aantal migranten, het afkopen van opgebouwde AOW-rechten bij vertrek, en het aanbieden van onderwijs in het Nederlands. Dit moet de instroom beperken en de lasten eerlijker verdelen.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg erkent 50PLUS dat gerichte arbeidsmigratie noodzakelijk is, ondanks het verder strenge migratiebeleid. Dit is een pragmatische uitzondering om de continuïteit van ouderenzorg te waarborgen.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
BBB wil de asiel- en migratie-instroom drastisch beperken door strenge selectie, opvang in de regio, en het opzeggen of aanpassen van internationale verdragen. De partij stelt harde grenzen aan het aantal asielzoekers, maakt onderscheid tussen typen migratie, en wil strengere eisen en minder rechten voor asielzoekers en hun familie. BBB bepleit nationale zeggenschap, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme migranten.
BBB ziet de huidige migratie als onhoudbaar en wil de instroom van asielzoekers fors beperken, met opvang zoveel mogelijk buiten Nederland. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en samenleving verlichten.
“We maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil meer nationale controle over migratie en asiel, en pleit voor het aanpassen of opzeggen van internationale verdragen die volgens hen streng asielbeleid belemmeren.
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel aanscherpen, het aantal verblijfsvergunningen beperken, en strenge selectie toepassen aan de grens.
“De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met strengere voorwaarden.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, strafbaarstelling van illegaliteit, en streng optreden tegen overlastgevers.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
BBB stelt strikte eisen aan integratie, waaronder verplichte taalcursussen en actieve deelname aan de samenleving.
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren met aantoonbare tekorten en alleen vakmensen toelaten, met nadruk op tijdelijke en circulaire migratie.
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig asiel- en migratiebeleid, waarbij bescherming wordt geboden aan vluchtelingen, maar ook duidelijke grenzen worden gesteld aan migratie. De partij wil snelle en rechtvaardige asielprocedures, inzet op integratie en terugkeer waar nodig, en een gematigd migratiesaldo volgens adviezen van de Staatscommissie. Integratie, beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van Nederlandse waarden zijn essentieel voor iedereen die zich in Nederland vestigt.
De ChristenUnie wil dat Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen, maar streeft naar snelle, rechtvaardige procedures en menswaardige opvang. Tegelijkertijd wordt ingezet op terugkeer van afgewezen asielzoekers en het voorkomen van mensenrechtenschendingen aan de Europese buitengrenzen.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De partij stelt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als nieuwkomers de Nederlandse taal leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief deelnemen aan de samenleving. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en statushouders.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De ChristenUnie wil migratie beheersen door te streven naar een gematigd migratiesaldo, zoals geadviseerd door de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen, en door strengere eisen te stellen aan arbeids- en studiemigratie.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie streeft naar een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, zoals uitgewerkt in haar migratievisie.”
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
Gezinshereniging wordt toegestaan voor vluchtelingen en arbeidsmigranten, maar komt met duidelijke integratieplichten en eisen aan het kerngezin.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen. Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag.”
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
De SGP wil de instroom van asielzoekers en migranten fors beperken en pleit voor een streng, tijdelijk en selectief asiel- en migratiebeleid, waarbij opvang zoveel mogelijk buiten Nederland plaatsvindt. De partij stelt harde eisen aan integratie, wil procedures versnellen en misbruik tegengaan, en benadrukt de bescherming van vervolgde christenen. Draagkracht van de samenleving, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers en het beperken van arbeidsmigratie zijn centrale pijlers.
De SGP vindt dat Nederland de migratiestroom fors moet inperken en asielopvang als tijdelijk moet beschouwen, met snelle procedures en terugkeer als uitgangspunt. De partij ziet migratie niet als oplossing voor vergrijzing en wil een bovengrens aan het migratiesaldo.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De SGP wil asielaanvragen en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland en de EU organiseren, om illegale migratie en mensensmokkel te voorkomen en de druk op Nederland te verlagen.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie.”
De SGP wil procedures versnellen, herhaalde en kansloze aanvragen beperken, en streng optreden tegen misbruik en overlast.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, wil culturele en religieuze achtergrond laten meewegen bij toelating, en benadrukt de bescherming van christenen en het tegengaan van antisemitisme.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland.”
“Antisemitisme wordt zwaar meegewogen als weigerings- of intrekkingsgrond in de asiel- en inburgeringsprocedure, bij de aanvraag van een tijdelijke en permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.”
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten en studiemigranten fors beperken, strikte voorwaarden en quota invoeren, en werkgevers verantwoordelijk houden.
De SGP beschouwt effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers als essentieel en wil terugkeerhubs, kortere verblijfsvergunningen en drukmiddelen richting herkomstlanden.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
De SGP wil geen generaal pardon meer en strengere regels voor nareis en alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Het vooruitsturen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om vervolgens familie over te laten komen, mag niet langer lonen.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen tot 40.000 per jaar, met een sterke beperking van arbeids-, kennis- en studiemigratie, om zo de druk op voorzieningen en sociale samenhang te beheersen. Vluchtelingen die bescherming nodig hebben, worden altijd humaan opgevangen, met snelle en rechtvaardige procedures, en opvang bij voorkeur in de regio. De partij pleit voor strengere regulering van arbeidsmigratie, eerlijke verdeling van opvang over gemeenten, en directe aanpak van uitbuiting en misstanden.
De SP wil het totale migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000 per jaar, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie te beperken. Vluchtelingen die bescherming nodig hebben, blijven welkom en worden menswaardig opgevangen, maar andere vormen van migratie worden fors teruggeschroefd om voorzieningen en integratie beheersbaar te houden.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft. Alleen dan is er ook blijvend draagvlak om mensen die vluchten voor oorlog en geweld op een menswaardige manier op te vangen.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven en wil deze sterk inperken en reguleren. Er komen werkvergunningen, strengere eisen voor werkgevers, en een verbod op grootschalige huisvesting, om uitbuiting en druk op voorzieningen tegen te gaan.
“De uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aanpakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Er moet een verbod komen op de bouw van nog meer grootschalige huisvestingslocaties. Deze plekken zijn onmenselijk.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen. Mensen uit veilige landen worden apart en streng opgevangen met het oog op terugkeer, en opvang moet kleinschalig en kindvriendelijk zijn.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond.”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra.”
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“Er moet toegang zijn tot kwalitatief goed onderwijs voor vluchtelingenkinderen en jongeren, zodat zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen en vaardigheden op te doen.”
De SP wil dat vluchtelingen bij voorkeur in de regio worden opgevangen, mits dit menswaardig gebeurt, en pleit voor het aanpakken van de oorzaken van migratie zoals oorlog, ongelijkheid en klimaatproblemen.
“Als mensen zich wel gedwongen voelen om te vluchten, voorkomen we dat ze via levensgevaarlijke routes naar Nederland moeten komen, door te zorgen voor goede opvang in de regio en veilige vluchtroutes.”
“Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“De grondoorzaken waardoor mensen vluchten of op zoek gaan naar een toekomst elders moeten wij aanpakken.”
De SP wil dat alle gemeenten, ook de rijkste, bijdragen aan de opvang van vluchtelingen en dat integratie een recht én plicht is, met nadruk op taalverwerving en gedeelde normen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en mensen die hen helpen, en wil basisvoorzieningen voor iedereen toegankelijk houden.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en menswaardig asiel- en migratiebeleid, waarbij universele bewegingsvrijheid, gelijke rechten en het afschaffen van grenzen centraal staan. De partij wil directe toegang tot basisvoorzieningen en werk voor alle migranten, afschaffing van beperkende wetten en procedures, en een structurele hervorming van het asiel- en migratiesysteem richting universeel verblijfsrecht. BIJ1 verwerpt uitsluiting, detentie en deportatie, en streeft naar een samenleving waarin geen mens illegaal is.
BIJ1 ziet migratie als een recht en wil grenzen en verblijfsstatus afschaffen, zodat iedereen vrij kan wonen, werken en leven waar die wil. Dit standpunt adresseert het probleem van uitsluiting en discriminatie op basis van nationaliteit en status, en pleit voor een fundamentele herziening van het huidige migratiesysteem.
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Geen mens is illegaal.”
BIJ1 wil dat alle migranten, inclusief ongedocumenteerden, direct toegang krijgen tot werk, studie, huisvesting en sociale voorzieningen. Dit standpunt is gericht op het bestrijden van armoede, uitbuiting en uitsluiting van migranten tijdens en na hun procedure.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 pleit voor een snelle, zorgzame en juridisch ondersteunde asielprocedure, met aandacht voor trauma, gender, familiehereniging en het afschaffen van de inburgeringstoets. Dit standpunt adresseert de huidige traagheid, onrechtvaardigheid en uitsluiting in het asielproces.
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil vreemdelingendetentie, deportaties en wetten die migranten uitsluiten (zoals de Koppelingswet) volledig afschaffen. Dit standpunt is een reactie op de criminalisering en marginalisering van migranten en uitgeprocedeerde asielzoekers.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil een structurele, wettelijke mogelijkheid voor iedereen zonder geldige verblijfsvergunning om verblijfspapieren te verkrijgen, inclusief staatlozen en onuitzetbaren. Dit standpunt adresseert het probleem van langdurige onzekerheid en rechteloosheid.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese deals en wetgeving die het asielrecht beperken, en pleit voor een solidair Europees asielsysteem en afschaffing van Frontex. Dit standpunt adresseert de externalisering en militarisering van het Europese migratiebeleid.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan asiel- en migratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het tegengaan van uitbuiting en het behouden van draagvlak in de samenleving. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie, een efficiënter asielstelsel met snelle procedures en eerlijke spreiding, en investeren in integratie en veilige migratieroutes. De partij stuurt actief op het migratiesaldo en wil de regie terug bij de overheid.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar dit echt nodig is, uitbuiting tegengaan en werkgevers verantwoordelijk maken voor goede arbeidsvoorwaarden en huisvesting. Bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting moeten innoveren of verdwijnen.
“Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
De partij wil het migratiesaldo actief sturen op basis van demografische adviezen en de regie over migratie terugbrengen bij de overheid, met oog voor draagvlak en uitvoerbaarheid.
GroenLinks-PvdA pleit voor een asielstelsel dat snel, eerlijk en menswaardig is, met kleinschalige opvang, snelle procedures, en respect voor mensenrechten. Ze voeren de Spreidingswet uit en investeren in integratie vanaf dag één.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De partij wil het EU Migratie- en Asielpact uitvoeren, investeren in partnerschappen met landen buiten de EU, en veilige, legale routes voor vluchtelingen stimuleren om mensensmokkel en gevaarlijke reizen te voorkomen.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in.”
“We investeren in gelijkwaardige partnerschappen en duidelijke afspraken met landen buiten de EU. De opvang van vluchtelingen in de regio wordt beter ondersteund en irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers en statushouders snel kunnen integreren, onder meer door directe plaatsing in de gemeente van bestemming, snelle toegang tot werk en taallessen, en het stimuleren van contact met lokale bewoners.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“Wij willen dat taallessen ook na ontheffing worden aangeboden.”
De partij vindt dat mensen zonder recht op asiel snel en zorgvuldig moeten terugkeren, maar altijd met waarborging van mensenrechten en zonder strafbaarstelling van illegaliteit.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
Het CDA wil de instroom van asielzoekers en migranten fors beperken door strengere Europese en nationale regels, met als doel grip te krijgen op migratie en draagkracht van de samenleving te waarborgen. Ze pleiten voor asielaanvragen buiten Europa, streng terugkeerbeleid, tijdelijke vergunningen en verplichte integratie, waarbij alleen kansrijke asielzoekers sneller toegang tot werk krijgen. De partij combineert een restrictief toelatingsbeleid met nadruk op fatsoenlijke opvang, snelle integratie en het tegengaan van misstanden bij arbeidsmigratie.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan buiten de EU te laten behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij internationale verdragen moeten worden aangepast.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer, en maakt het strafbaar om dat te weigeren. Tegelijkertijd benadrukken ze dat hulp aan deze groep niet strafbaar mag zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie.”
Om de instroom te beperken en integratie te bevorderen, kiest het CDA voor tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging tot het kerngezin en het onmogelijk maken van het stapelen van asielverzoeken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil een strenge buitengrensprocedure waarbij kansarme asielaanvragen direct aan de grens worden afgewezen en terugkeer volgt. Frontex wordt opgeschaald en migratieovereenkomsten met buurlanden moeten mensensmokkel en illegale migratie tegengaan.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
Het CDA stelt verplichte inburgering als voorwaarde voor verblijf, met nadruk op taal, werk en snelle integratie. Statushouders die niet inburgeren, verliezen hun status.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
Om integratie te bevorderen en afhankelijkheid te verminderen, wil het CDA dat alleen kansrijke asielzoekers snel toegang krijgen tot de arbeidsmarkt, gecombineerd met taal- en werktrajecten.
“Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt en we zetten stevig in op statushouders aan het werk.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
Het CDA wil misstanden bij arbeidsmigratie tegengaan door strengere handhaving, betere huisvesting, verplichte taallessen en het aanpakken van schijnconstructies.
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met niet-Europese arbeidsmigranten, de zogeheten derdelanders. Op Europees niveau zetten we vol in op verduidelijking van de regels en handhaving om dit soort schijnconstructies tegen te gaan.”
De VVD wil het asiel- en migratiebeleid fundamenteel hervormen door de instroom van asielzoekers sterk te beperken en migratie strenger te reguleren. Alleen via hervestiging mogen nog vluchtelingen naar Nederland komen, waarbij de jaarlijkse aantallen afhankelijk zijn van de draagkracht van het land en zelfs nul kunnen zijn. Tegelijkertijd worden arbeids- en kennismigratie selectiever gemaakt, fraude en overlast hard aangepakt, en worden internationale verdragen aangepast om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal jaarlijks wordt bepaald op basis van draagkracht en het zelfs op nul kan worden gezet. Dit betekent het einde van het huidige asielaanvraagsysteem in Nederland en een fundamentele stelselwijziging, met als doel grip op de instroom en bescherming van voorzieningen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Het nieuwe asielsysteem dient bij voorkeur op Europees niveau ingevoerd te worden, maar als dit te lang duurt willen wij dat Nederland hierin alleen optrekt.”
De VVD wil de asielopvang en -procedures versoberen, criminele en overlastgevende asielzoekers direct uitzetten, en de rechtsbijstand voor asielzoekers beperken. Alleen de meest kwetsbare vluchtelingen komen nog in aanmerking, en statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De VVD wil internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassen om strengere migratie- en terugkeermaatregelen mogelijk te maken. Indien nodig wil de VVD een opt-out van Europese asielafspraken.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
De VVD wil een migratiewet die het kabinet verplicht om bij te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten direct beperkende maatregelen te nemen. Ook worden tijdelijke verblijfsvergunningen verkort en illegaal verblijf strafbaar gesteld.
“Er komt een migratiewet: De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
Arbeids- en kennismigratie worden strenger gereguleerd: bedrijven moeten eerst binnenlands personeel zoeken, overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd, en malafide constructies worden aangepakt. De overheid stimuleert bedrijven om minder afhankelijk te worden van arbeidsmigratie.
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken. Wij willen dat Nederland binnen Europa een leidende rol speelt bij het aan banden leggen van deze schijnconstructies.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot uitnodiging, schijnerkenningen en fraude met verblijfsrecht worden harder aangepakt, en verblijfsvergunningen bij misbruik sneller ingetrokken.
“Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Er moeten extra middelen komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd asiel- en migratiebeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Ze willen eerlijke spreiding van vluchtelingen, snelle procedures, directe toegang tot werk en onderwijs, en afschaffing van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes en pleit voor legale migratiekanalen en bescherming van kwetsbare groepen.
Volt wil een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid, met eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid binnen de EU en directe toegang tot zorg en juridische hulp. Ze benadrukken het potentieel van migranten voor de samenleving en willen dat Nederland internationale verdragen strikt naleeft.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
Volt wil snelle en eerlijke asielprocedures, met directe toegang tot sociale, juridische en psychologische bijstand. Ze pleiten voor extra aanmeldcentra en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
Volt wil dat asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot onderwijs en ontwikkeltrajecten. Ook ongedocumenteerden moeten kunnen werken en belasting betalen.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
Volt verzet zich tegen het sluiten van migratiedeals met dictatoriale regimes en tegen het opzetten van uitzetcentra in derde landen. Ze eisen dat mensenrechten altijd voorop staan in verdragen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil eerlijke en menswaardige procedures voor legale migratiekanalen (werk, onderwijs, gezinshereniging, humanitaire trajecten) en bescherming van hulpverleners en ngo’s die migranten bijstaan.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen, de bed-bad-brood-regeling herstellen en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen voor iedereen, ongeacht status.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil wettelijke verankering van kinderrechten, veilige opvang voor lhbtqia+’ers en mensen met een beperking, en snellere gezinshereniging.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Dat betekent dat lhbtqia+’ers veilig gehuisvest moeten worden in speciale eenheden. Hetzelfde geldt voor vluchtelingen met een beperking en andere kwetsbare doelgroepen.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
De PVV wil een totale asiel- en immigratiestop, met nadruk op het sluiten van grenzen voor asielzoekers en het beëindigen van immigratie uit islamitische landen. Het programma bevat harde voorstellen zoals het sluiten van azc’s, het intrekken van verblijfsvergunningen, het opzeggen van internationale verdragen en het direct uitzetten van criminele vreemdelingen. De kern van hun visie is dat Nederland weer “van de Nederlanders” moet worden, waarbij asiel en migratie als existentiële bedreigingen voor veiligheid, cultuur en verzorgingsstaat worden gepresenteerd.
De PVV pleit voor een volledige stop op asiel en immigratie, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en azc’s worden gesloten. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de Nederlandse samenleving, veiligheid en verzorgingsstaat te beschermen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De partij wil immigratie uit islamitische landen volledig beëindigen, vanuit de overtuiging dat islam een bedreiging vormt voor de Nederlandse samenleving en cultuur.
De PVV wil verblijfsvergunningen van Syriërs en andere groepen intrekken en criminele vreemdelingen direct uitzetten, inclusief het dwingen tot remigratie.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit.”
De partij wil internationale verdragen die asiel en migratie reguleren opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, om nationale controle over migratiebeleid te herwinnen.
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat zij bij fraude of weigering van werk/woning direct hun verblijfsstatus verliezen.
De partij wil illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en extra capaciteit bij de Vreemdelingenpolitie inzetten om illegalen uit te zetten.
FVD wil een radicale ommekeer in het asiel- en migratiebeleid: volledige asielstop, remigratie van bestaande migranten, en strenge selectie voor tijdelijke arbeidsmigratie. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het ontmoedigen van permanente vestiging. Hun visie is dat immigratie de Nederlandse cultuur, veiligheid en welvaart bedreigt en dat Nederland weer volledige controle moet krijgen over wie het land binnenkomt.
FVD wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Ze zien asielinstroom als een bedreiging voor cultuur, veiligheid en sociale voorzieningen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook bestaande migranten die niet integreren actief laten terugkeren naar hun land van herkomst, met financiële en praktische ondersteuning.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil af van permanente verblijfsvergunningen en alleen tijdelijke, streng geselecteerde arbeidsmigranten toelaten via een GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen en volledige zeggenschap over de grenzen terugnemen, desnoods door boetes aan de EU te accepteren.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief opsporen en uitzetten, en gemeenten die illegaliteit faciliteren beboeten.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, en voert een hoge belasting op geldtransfers naar het buitenland in.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en het Nederlanderschap intrekken bij dubbele paspoorthouders die ernstige misdrijven plegen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
JA21 wil de asiel- en migratiestromen naar Nederland drastisch beperken en stelt dat het huidige beleid onhoudbaar is vanwege de druk op de samenleving, woningmarkt en verzorgingsstaat. De partij pleit voor een asielstop, opvang van vluchtelingen in de eigen regio, strengere selectie van arbeids- en gezinsmigranten, en het moderniseren van internationale verdragen om meer nationale controle te krijgen. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn nog welkom, met een nadruk op tijdelijke en streng gereguleerde toelating.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland tot het verleden behoort. Zij willen vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio opvangen en de asielprocedure externaliseren naar landen buiten de EU. Dit moet de instroom maximaal beperken en de druk op Nederland verlichten.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
JA21 vindt dat internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag verouderd zijn en de nationale soevereiniteit beperken. Zij willen deze verdragen moderniseren zodat Nederland meer grip krijgt op wie wordt toegelaten.
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
JA21 wil migratie beperken tot migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland. Zij pleiten voor strengere eisen aan gezinshereniging, het weren van laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU, en het reguleren van arbeidsmigratie uit EU-landen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij huisvesting en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden tot opvang. Afwijzing van asiel moet daadwerkelijk tot terugkeer leiden, met strafbaarstelling van illegaliteit en strengere handhaving.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
JA21 wil de eisen voor het verkrijgen van het Nederlanderschap en integratie aanscherpen, met een langere verblijfsduur en strengere toetsing op integratie en binding met Nederlandse waarden.
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asiel- en migratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking, snelle en zorgvuldige procedures, en directe integratie van nieuwkomers. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting tegengaan en investeren in fatsoenlijke opvang en hervestiging van vluchtelingen. D66 pleit voor modernisering van internationale verdragen, maar blijft vasthouden aan solidariteit en mensenrechten.
D66 ziet Europese samenwerking als essentieel voor een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem, met een eerlijke verdeling van asielzoekers over lidstaten en snelle, zorgvuldige procedures.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en direct kunnen meedoen aan de samenleving, met toegang tot taal, onderwijs en werk vanaf dag één.
“We zorgen voor snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
“D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken en snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met aparte opvang en handhaving.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil het hervestigingsquotum voor erkende vluchtelingen verhogen en pleit voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, mits rechten niet worden ingeperkt.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting bestrijden en werkgevers verantwoordelijk houden voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
NSC wil een streng en realistisch migratiebeleid met een duidelijke beperking van asiel- en andere migratiestromen, waarbij opvang in de regio en snelle procedures centraal staan. Ze pleiten voor fundamentele hervorming van het asielstelsel, invoering van een tweestatusstelsel, strengere eisen aan gezinshereniging en een maximaal migratiesaldo. Alleen legale, gecontroleerde migratie wordt toegestaan, met nadruk op nationale draagkracht en Europese samenwerking.
NSC wil het huidige asielstelsel vervangen door opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en het verplaatsen van asielprocedures buiten de EU. Dit moet illegale en onmenselijke migratieroutes tegengaan en de instroom beheersbaar maken.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere voorwaarden voor gezinshereniging en nadruk op terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren, niet meewerken strafbaar stellen, en sobere opvang bieden aan kansarme asielzoekers.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
NSC wil een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen en een wettelijke plicht voor de regering om maatregelen te nemen als dit maximum in zicht komt.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking als noodzakelijk, maar sluit nationale maatregelen of zelfs een opt-out van EU-beleid niet uit als Europese afspraken onvoldoende zijn.
“Effectieve Europese samenwerking is noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asiel- en migratiebeleid, waarbij mensenrechten en menswaardige opvang centraal staan. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, legale migratieroutes creëren, en vluchtelingen snel laten meedoen in de samenleving. Internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel zijn belangrijke pijlers.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil vluchtelingen ruimhartig opvangen, met snelle procedures en goede begeleiding. De partij benadrukt het belang van kleinschalige opvang, behoud van gezinshereniging, en het niet invoeren van een tweestatusstelsel.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil het verdienmodel van mensenhandelaren tegengaan door legale migratiemogelijkheden te creëren en internationaal samen te werken. Mensenrechten moeten altijd worden geborgd bij internationale deals.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk moeten kunnen werken en meedoen in de samenleving. Ook wil de partij meer middelen voor inburgering en persoonlijke begeleiding.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
DENK wil dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking niet wordt gebruikt voor asielopvang, zodat deze middelen beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding.
“DENK is tegen financiering van de asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding en om de mondiale stabiliteit te beschermen.”