BVNL pleit voor een volledige asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken, omdat zij vinden dat de asielinstroom de leefbaarheid, economie en cultuur van Nederland bedreigt. De partij wil opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio, sluiting van alle asielzoekerscentra, en het beëindigen van ruimhartige sociale voorzieningen voor asielzoekers. BVNL positioneert zich hiermee als het tegenovergestelde van partijen als D66, die doorgaans een ruimhartiger asielbeleid voorstaan.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op, omdat zij vinden dat de huidige asielinstroom onhoudbaar is en niet past bij het absorptievermogen van Nederland. Dit is een fundamenteel andere koers dan het beleid van D66, dat inzet op internationale solidariteit en opvang.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio organiseren, omdat zij vinden dat Nederland overbelast raakt en de opvang elders beter is.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten. Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
BVNL wil sociale voorzieningen voor asielzoekers en migranten sterk beperken en remigratie actief stimuleren, omdat zij misbruik van het systeem willen tegengaan en de kosten voor Nederland willen verlagen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
BVNL is fel tegen de Spreidingswet (die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen) en wil het COA opheffen, omdat zij opvang als een nationale keuze zien en niet als een gemeentelijke plicht.
BVNL wil dat asielzoekers en migranten bij geweldsmisdrijven hun verblijfsrecht verliezen en geen recht hebben op gezinshereniging, om misbruik en extra instroom te voorkomen.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
50PLUS kiest voor een streng asiel- en migratiebeleid dat zich duidelijk onderscheidt van het meer liberale beleid van D66. De partij wil de instroom van asielzoekers beperken, opvang in de regio als norm stellen, en het Vluchtelingenverdrag aanpassen met gelijkgestemde Europese landen. Concrete voorstellen zijn onder meer het uitsluiten van economische vluchtelingen, het instellen van een maximum op de instroom, en het intrekken van de spreidingswet.
50PLUS wil de asielinstroom fors beperken door onderscheid te maken tussen economische en echte vluchtelingen, opvang in de regio te bevorderen, en de toelatingsprocedures te versnellen en te beperken. Dit staat haaks op het meer open en humane asielbeleid van D66.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil dat opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio gebeurt en pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen. Dit verschilt van D66, dat doorgaans meer inzet op Europese solidariteit en verdeling.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
50PLUS stelt duidelijke eisen aan integratie en burgerschap, zoals taalbeheersing en het benadrukken van plichten naast rechten. Dit is strenger dan het beleid van D66, dat doorgaans meer nadruk legt op kansen en ondersteuning.
De PVV pleit voor een totale asielstop en een radicale breuk met het huidige asiel- en immigratiebeleid, dat zij typeren als het resultaat van decennialang links-liberaal beleid, waaronder dat van D66. De partij wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, bestaande azc’s sluiten, internationale verdragen opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden en dat asiel en immigratie niet langer door "Brussel" of partijen als D66 mogen worden bepaald.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd. Dit wordt gepresenteerd als een noodzakelijke maatregel om de gevolgen van het door D66 en andere partijen gevoerde open-grenzenbeleid te keren. De partij beroept zich op artikel 72 VWEU en wil het leger inzetten voor grensbewaking.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland is Nederland niet meer. We hebben te veel vreemdelingen, te veel asielzoekers, te veel islam en veel te veel azc’s. Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar. De PVV heeft een tienpuntenplan gepresenteerd om de asielinstroom te stoppen. Niemand van de coalitie wilde de directe uitvoering van ons plan steunen, terwijl dat wel kan en mag: wij beroepen ons op artikel 72 VWEU en gaan, net als Duitsland, met onmiddellijke ingang asielzoekers aan onze grenzen weigeren.”
De PVV wil alle internationale verdragen die asiel en immigratie reguleren opzeggen, en via het EU-vetorecht een opt-out op asiel en immigratie afdwingen. Dit wordt gepresenteerd als een breuk met het beleid van partijen als D66, die volgens de PVV "het braafste jongetje van de EU-klas" willen zijn.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen. Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV wil geen nieuwe azc’s meer openen, bestaande azc’s sluiten en de Spreidingswet onmiddellijk intrekken. Dit wordt gepresenteerd als een correctie op het beleid van partijen als D66, die volgens de PVV verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie.
“Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden ingetrokken.”
“De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil een noodwet invoeren die een asielbehandelstop regelt en het onmogelijk maakt om tegen een afgewezen asielaanvraag te procederen. Dit wordt gepresenteerd als een breuk met het beleid van partijen als D66, die volgens de PVV te veel ruimte laten voor procedures en rechtsbescherming.
De SGP pleit voor een streng, restrictief en selectief asielbeleid dat sterk afwijkt van het meer liberale D66-standpunt. De partij wil asiel beperken tot tijdelijke bescherming, procedures versnellen, en culturele/religieuze achtergrond laten meewegen bij toelating. Kernvoorstellen zijn: asielopvang buiten de EU, beperking van gezinshereniging, en het expliciet uitsluiten van asielzoekers met antisemitische opvattingen.
De SGP wil af van het huidige asielsysteem en pleit voor opvang van asielzoekers in de regio of in partnerlanden buiten de EU, met asiel als tijdelijke voorziening. Dit is een fundamenteel verschil met D66, dat inzet op Europese solidariteit en bescherming binnen Nederland.
“De SGP wil menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
De SGP wil de asielinstroom beperken door strengere selectie, het versnellen van procedures, het afschaffen van hoger beroep voor bepaalde groepen, en het beperken van gezinshereniging. Dit staat haaks op het D66-standpunt dat inzet op bescherming en rechtszekerheid voor asielzoekers.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“De nareisvoorwaarden worden tegen het licht gehouden en aangepast zodat ze...”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
De SGP wil dat bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond wordt meegewogen om integratieproblemen te voorkomen. Dit is een duidelijk onderscheidend standpunt ten opzichte van D66, dat dergelijke selectie afwijst.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
De SGP stelt als harde eis dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën en het bestaansrecht van Israël erkennen, met gevolgen voor verblijfsstatus en naturalisatie. Dit is een unieke, strenge voorwaarde die D66 niet kent.
“De SGP wil in de wet vastleggen dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën (inclusief ontkenning van Israëls bestaansrecht) als voorwaarde voor naturalisatie.”
“Antisemitisme wordt zwaar meegewogen als weigerings- of intrekkingsgrond in de asiel- en inburgeringsprocedure, bij de aanvraag van een tijdelijke en permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.”
“Inburgeraars worden, net als in Duitsland, verplicht te ondertekenen het Joodse leven te beschermen. Houden nieuwkomers zich hier niet aan, dan kan dat gevolgen hebben voor hun verblijfsstatus.”
Volt kiest voor een menselijk, solidair en Europees georiënteerd asielbeleid, met nadruk op eerlijke verdeling van vluchtelingen, snelle procedures en waarborging van mensenrechten. De partij wil dat Nederland het Europese solidariteitsmechanisme volledig implementeert, asielzoekers direct toegang geven tot zorg en werk, en geen deals sluiten met onvrije regimes. Volt onderscheidt zich door nadruk op Europese samenwerking, humaniteit en het afwijzen van detentiecentra in derde landen.
Volt pleit voor een eerlijke spreiding van vluchtelingen binnen Nederland en de EU, snelle en rechtvaardige asielprocedures, en directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Dit beleid is bedoeld om menswaardige opvang te garanderen, overbelasting van opvanglocaties te voorkomen en integratie vanaf dag één mogelijk te maken.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet. Deze wet is eerlijk en uitvoerbaar en waarborgt de rechten van iedereen die op de vlucht is en asiel zoekt.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
Volt wil dat Nederland het nieuwe Europese solidariteitsmechanisme volledig uitvoert, zodat vluchtelingen eerlijk over EU-landen worden verdeeld, met oog voor hun voorkeuren en integratiekansen. Dit moet leiden tot een humaner en effectiever Europees asielstelsel.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie.”
Volt verzet zich tegen het sluiten van migratiedeals met dictatoriale regimes en tegen het opzetten van uitzettingscentra in derde landen. De partij vindt dat migratiebeleid altijd moet voldoen aan internationale mensenrechtenstandaarden.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen deelnemen aan de samenleving, onder meer via werk, vrijwilligerswerk en onderwijs, en dat er extra stimulansen komen voor sectoren met personeelstekorten.
“Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid waarin snelle procedures, eerlijke verdeling van opvang en directe integratie centraal staan. De partij steunt Europese samenwerking, wil investeren in opvang met een menselijke maat en pleit voor directe deelname van asielzoekers aan de samenleving. Tegelijkertijd wil D66 streng optreden tegen overlastgevers en snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus.
D66 vindt het onmenselijk dat asielzoekers lang moeten wachten en wil daarom snellere, eenvoudigere procedures en een eerlijke verdeling van opvang over Nederland en Europa. De partij investeert in stabiele financiering voor opvang en ondersteuning, en wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken en streeft naar snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op (bij voorkeur) Europees niveau. Tegelijkertijd blijft de partij tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil zij een realistisch perspectief bieden voor mensen zonder status.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 erkent dat het huidige systeem voor internationale bescherming verouderd is en pleit voor modernisering van verdragen om toekomstbestendige bescherming te bieden aan mensen op de vlucht.
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
BIJ1 kiest voor een radicaal menselijk en solidair asielbeleid, dat zich expliciet afzet tegen restrictieve en repressieve Europese en Nederlandse asielmaatregelen zoals die van D66 en andere middenpartijen. De partij pleit voor het afschaffen van grensbewaking, het stoppen van uitzettingen en detentie, en het waarborgen van rechten en opvang voor alle asielzoekers en ongedocumenteerden. BIJ1 wil een fundamenteel ander asiel- en migratiebeleid, gericht op bescherming van mensen in plaats van grenzen.
BIJ1 verwerpt het huidige restrictieve asielbeleid en wil een einde maken aan het opsluiten en uitzetten van migranten en vluchtelingen. De partij ziet het beschermen van mensen als uitgangspunt, niet het beschermen van grenzen, en keert zich daarmee tegen het beleid van partijen als D66 die Europese afspraken en grensbewaking steunen.
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd. Ook start Nederland geen zogenaamde ‘transit-’ of ‘terugkeerhubs’.”
BIJ1 wil een solidaire, toegankelijke en menswaardige asielprocedure, met nadruk op bescherming van rechten en ondersteuning van asielzoekers. Dit staat in contrast met het beleid van D66, dat inzet op Europese samenwerking en verdeling, maar niet op het afschaffen van restricties en detentie.
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 verwerpt het huidige Europese asiel- en migratiepact en pleit voor een fundamenteel ander, solidair systeem. De partij wil af van Frontex en andere repressieve EU-maatregelen, en zet zich in voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen op basis van solidariteit en behoeften.
“Nederland erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en herstelt de relatie met Afrikaanse landen.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap...”
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden.”
JA21 positioneert zich radicaal tegenover het asielbeleid van partijen als D66, die zij verwijten de instroom onvoldoende te beperken en internationale verdragen te strikt te volgen. JA21 wil een asielstop, opvang in de regio, modernisering van verdragen, afschaffing van de Spreidingswet en een veel striktere selectie en terugkeer van asielzoekers. Hun kernvisie is dat Nederland weer volledige zeggenschap moet krijgen over het eigen asielbeleid, met als doel de instroom fors te beperken en de druk op samenleving en voorzieningen te verlichten.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging met als einddoel een asielstop in Nederland. Zij vinden dat het huidige beleid, zoals gevoerd door D66, de instroom niet beperkt en de problemen vergroot. De partij wil op korte termijn maatregelen om de instroom maximaal te beperken.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
JA21 wil af van het huidige systeem waarbij asielzoekers in Nederland asiel kunnen aanvragen. In plaats daarvan pleiten ze voor opvang in de regio en het moderniseren van verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag, die volgens hen door partijen als D66 te strikt worden geïnterpreteerd.
JA21 verzet zich fel tegen de Spreidingswet, die zij als een typisch D66-instrument zien om gemeenten te dwingen tot asielopvang. Ze willen deze wet zo snel mogelijk intrekken en de voorrangsregeling voor statushouders afschaffen.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en directe terugkeer van afgewezen asielzoekers afdwingen. Dit is een reactie op het volgens hen te soepele beleid van D66.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
JA21 wil dat asielzoekers alleen asiel kunnen aanvragen in het eerste veilige land waar ze aankomen, en niet doorreizen naar Nederland. Dit is een direct verschil met het beleid van D66, dat volgens JA21 te weinig doet tegen 'asielhoppen'.
“Directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig, rechtvaardig en gecontroleerd asielbeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, maar ook duidelijke grenzen stelt aan migratie. Ze steunen snelle en eerlijke procedures, spreiding van opvang, en zijn kritisch op het EU-migratiepact vanwege mensenrechtenrisico’s. In tegenstelling tot D66 legt de ChristenUnie meer nadruk op beperking en controle van migratie, met oog voor kwetsbare groepen zoals vervolgde christenen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Ze zijn voor de spreidingswet en menswaardige opvang, maar willen ook dat afgewezen asielzoekers snel vertrekken. Dit beleid is strikter en meer gericht op beheersing dan het doorgaans ruimhartige D66-standpunt.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
Hoewel de ChristenUnie zich committeert aan het EU-migratiepact, zijn ze kritisch over de uitvoering vanwege het risico op mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen. Ze willen toezicht op humane behandeling en beperken van detentie, vooral voor kinderen. Dit onderscheidt zich van D66, dat doorgaans positiever is over Europese harmonisatie.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie wil dat de kosten voor asielopvang niet ten koste gaan van ontwikkelingssamenwerking, in tegenstelling tot het beleid van het vorige kabinet (waar D66 deel van uitmaakte). Ze willen een maximum stellen aan het toerekenen van asielkosten aan het ODA-budget.
“We willen een maximering van de toerekening van asielkosten aan het ODA-budget.”
De ChristenUnie is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn. Dit is een humaan standpunt dat overeenkomt met D66, maar wordt expliciet benoemd als grens.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
FVD pleit voor een volledige asielstop, het beëindigen van asielopvang in Nederland en het opzeggen van internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen. Ze willen asielprocedures alleen buiten Nederland laten plaatsvinden, illegaliteit strafbaar stellen, en zich niet langer conformeren aan EU-migratieafspraken, zelfs als dat boetes betekent. Hun visie is radicaal restrictief: Nederland moet volledige controle over de grenzen herwinnen en asielzoekers worden structureel geweerd.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreken en het COA ontmantelen. Ze zien asielopvang in Nederland als onhoudbaar en willen opvang uitsluitend in de regio.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
Nieuwe asielaanvragen mogen volgens FVD alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, zodat Nederland niet langer proceduremigranten ontvangt.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM opzeggen, en zich niet langer houden aan Europese migratieafspraken, zelfs als dat boetes oplevert.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief inzetten op opsporing en uitzetting, en opvang van uitgeprocedeerden in derde landen regelen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
NSC wil het asielbeleid aanzienlijk strenger en realistischer maken dan D66, met nadruk op opvang in de regio, het beperken van asielmigratie en het invoeren van een tweestatusstelsel. Ze pleiten voor Europese en nationale maatregelen die de instroom beperken, procedures versnellen en terugkeer afdwingen, waarbij Nederland desnoods buiten EU-afspraken kan treden. De kern van hun visie is dat Nederland alleen opvang biedt binnen de draagkracht van de samenleving, met prioriteit voor persoonlijk vervolgden en tijdelijke opvang voor anderen.
NSC wil asielopvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, door procedures te verplaatsen naar veilige derde landen en opvang in de regio te stimuleren. Dit moet de druk op het Nederlandse systeem verlichten en illegale migratiestromen tegengaan.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die vluchten voor grootschalig geweld, waarbij alleen de eerste groep altijd asiel mag aanvragen. Voor de tweede, grotere groep geldt tijdelijke opvang met nadruk op terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet meewerken aan terugkeer strafbaar maken, om misbruik van het systeem te ontmoedigen.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
Als Europese afspraken niet werken, is NSC bereid om met andere landen buiten het EU-beleid om te gaan of zelfs een opt-out te overwegen, om nationale controle te behouden.
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
NSC wil een wettelijke bovengrens aan migratie, waarbij de regering verplicht is in te grijpen als het migratiesaldo te hoog wordt, inclusief asielmigratie.
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, ruimhartig asielbeleid dat zich onderscheidt van restrictievere benaderingen. Ze willen de oorzaken van migratie aanpakken, investeren in goede opvang en integratie van vluchtelingen, en benadrukken het belang van mensenrechten en snelle procedures. PvdD verzet zich tegen het beperken van asielrechten en het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties, en pleit voor gelijke behandeling en zorg voor alle asielzoekers en mensen zonder documenten.
PvdD vindt dat Nederland vluchtelingen humaan moet opvangen, met goede begeleiding en snelle duidelijkheid over hun status. Ze willen investeren in integratie en acceptatie, en benadrukken dat Nederland niet mag tornen aan internationale verdragen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. ... De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd”
De partij legt nadruk op het aanpakken van de grondoorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, zodat mensen niet hoeven te vluchten.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
PvdD vindt dat iedereen in Nederland recht heeft op zorg, ongeacht verblijfstatus, en dat opvang en begeleiding van mensen zonder documenten goed geregeld moet zijn.
“Iedereen in Nederland heeft recht op zorg, ongeacht gender, etnische afkomst of verblijfstatus. ... Zorg voor mensen zonder documenten of asielzoekers blijft gewaarborgd.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De partij keert zich fel tegen het strafbaar stellen van hulp aan mensen zonder papieren en tegen het terugsturen naar gevaarlijke landen.
“Het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties. Het is een frontale aanval op mensenrechten, op onze beschaving en op medemenselijkheid.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel aanscherpen en verschilt daarmee sterk van partijen als D66, die traditioneel een humanitair en Europees georiënteerd asielbeleid voorstaan. De VVD pleit voor het sluiten van de asielgrenzen voor spontane asielaanvragen, alleen nog hervestiging van vluchtelingen op basis van draagkracht, en een leidende rol voor Nederland in het aanscherpen van Europees asielbeleid. De partij wil nationale koppen op asielbeleid afschaffen, opvang en rechten voor asielzoekers versoberen, en een opt-out uit EU-asielafspraken als Nederland zijn zin niet krijgt.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit is een fundamentele breuk met het huidige systeem en een duidelijk verschil met partijen als D66, die vasthouden aan het recht op asielaanvraag.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging.”
De VVD wil dat Nederland een leidende rol speelt in het aanscherpen van het Europese asielbeleid, waarbij nationale koppen die het beleid gunstiger maken voor asielzoekers worden afgeschaft. Dit staat haaks op het meer solidaire en Europese asielbeleid van D66.
“Een streng asielbeleid begint en eindigt niet aan de Nederlandse landsgrenzen, maar aan de Europese buitengrenzen. Daarom willen wij dat onze stelselwijziging niet alleen nationaal, maar ook Europees beleid wordt.”
“Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden zo snel mogelijk afgeschaft.”
De VVD wil opvang en rechten voor asielzoekers, met name voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers, maximaal versoberen. Dit is een duidelijke breuk met het meer inclusieve beleid van D66.
Als Nederland in Europa onvoldoende steun krijgt voor haar strenge koers, wil de VVD een opt-out uit EU-asielafspraken. Dit is een radicaal standpunt dat de Europese solidariteit onder druk zet, waar D66 juist voorstander van is.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
BBB kiest voor een veel strenger asielbeleid dan D66, met nadruk op beperking van de instroom, nationale zeggenschap en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor asielzoekers. De partij wil internationale verdragen herzien, asielaanvragen buiten de EU afhandelen, en een opt-out uit het Europese asieldossier. BBB positioneert zich hiermee expliciet tegenover het meer open en Europese asielbeleid van D66.
BBB wil Nederland onaantrekkelijk maken voor asielzoekers en de instroom fors beperken, in tegenstelling tot het meer open beleid van D66. Ze pleiten voor opvang in de regio, afhandeling van asielaanvragen buiten de EU, en het opzoeken van de grenzen van Europese regels.
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken. We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil af van Brusselse invloed op het asielbeleid en streeft naar meer nationale controle, inclusief een opt-out uit het Europese asieldossier. Dit staat haaks op de pro-Europese benadering van D66.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag in de huidige vorm opzeggen en vervangen door nationaal beleid met een maximum aan de instroom, wat een fundamenteel verschil is met D66.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid. We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
Het CDA kiest voor een streng en restrictief asielbeleid, waarbij asielaanvragen zoveel mogelijk buiten Europa worden afgehandeld en tijdelijke vergunningen de norm zijn. De partij wil mensensmokkel tegengaan, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en directe terugkeer bij afwijzing. Dit staat in scherp contrast met het doorgaans meer humane en ruimhartige asielbeleid van D66.
Het CDA wil dat asielaanvragen niet langer in Nederland of Europa plaatsvinden, maar in veilige derde landen buiten de EU. Hiermee wil de partij mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken, wat een fundamenteel andere koers is dan het beleid van D66.
Het CDA pleit voor tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging tot het kerngezin, en het onmogelijk maken van het stapelen van asielverzoeken. Dit is een duidelijke verstrenging ten opzichte van het huidige beleid en wijkt sterk af van de koers van D66.
“Wij kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, ... en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil dat afgewezen asielzoekers direct terugkeren en dat niet meewerken aan terugkeer strafbaar wordt gesteld. Dit is bedoeld om het asielproces efficiënter te maken en misbruik te voorkomen.
Het CDA ondersteunt een strenge buitengrensprocedure waarbij kansarme asielaanvragen direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld en bij afwijzing direct tot terugkeer wordt overgegaan.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een effectief, menswaardig en efficiënt asielbeleid, waarbij snelle integratie en behoud van maatschappelijk draagvlak centraal staan. Ze willen kleinschalige opvang, structurele versterking van de IND en het toepassen van positieve ervaringen uit de Oekraïense opvang op andere groepen. Het beleid richt zich op rechtvaardigheid, uitvoerbaarheid en het voorkomen van uitbuiting, met duidelijke regie door de overheid.
GroenLinks-PvdA wil een asielstelsel dat zowel humaan als uitvoerbaar is, met aandacht voor snelle integratie van nieuwkomers en het draagvlak in de samenleving. De partij benadrukt dat de overheid de regie moet nemen en dat het asielbeleid gebaseerd moet zijn op grondwettelijkheid en menselijke waardigheid.
“Wij kiezen voor effectief en menswaardig asielbeleid.”
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Het is hoog tijd dat de politiek het migratiebeleid op al deze terreinen in goede banen leidt. GroenLinks-PvdA wil de regie terug bij de overheid.”
De partij pleit voor kleinschalige opvang van asielzoekers, structurele financiering en een langdurige versterking van de IND. Dit moet zorgen voor duidelijkheid, lagere kosten en meer draagvlak bij gemeenten en omwonenden.
“We kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden. ... De IND wordt langjarig versterkt.”
GroenLinks-PvdA wil succesvolle elementen uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen toepassen op andere groepen, met als doel betere integratie en toekomstperspectief.
“We passen de goede ervaringen uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen toe op de opvang en integratie van andere vluchtelingen.”
Het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt losgekoppeld van de kosten voor asielopvang, zodat internationale solidariteit niet onder druk komt te staan door binnenlandse asieluitgaven.
“Het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt losgekoppeld van fluctuaties van het budget voor asielopvang.”
De SP neemt afstand van het asiel- en migratiebeleid van partijen als D66, die zij associëren met een te liberaal en ongereguleerd beleid. De SP pleit voor een realistischer en strenger migratiebeleid, met snelle en rechtvaardige procedures, aparte opvang voor mensen uit veilige landen, en het verlagen van het totale migratiesaldo. Hun voorstellen zijn gericht op het beschermen van sociale voorzieningen en het behouden van draagvlak in de samenleving.
De SP positioneert zich expliciet tegen het asiel- en migratiebeleid van D66, dat zij als te ruimhartig en onrealistisch beschouwen. Ze willen het migratiesaldo fors verlagen, procedures versnellen, en strengere opvang voor mensen uit veilige landen. Dit beleid is bedoeld om de druk op voorzieningen te verlichten en het draagvlak voor opvang te behouden.
“De afgelopen jaren is het asielbeleid van D66, VVD en CDA leidend geweest. Dat heeft geleid tot overvolle opvanglocaties, een gebrek aan woningen en groeiende onvrede in de samenleving. Wij kiezen voor een realistisch migratiebeleid.”
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden.”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben...”
De SP wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat het systeem eerlijk en beheersbaar blijft. Dit is een reactie op het beleid van partijen als D66, die volgens de SP te weinig oog hebben voor de gevolgen van langdurige procedures en overbelasting van voorzieningen.
“Zij moeten snel en rechtvaardig weten waar ze aan toe zijn. Voor Nederland willen wij een realistisch migratiebeleid dat recht doet aan het leven in wijken.”
De SP vindt dat de opvang van vluchtelingen eerlijk verdeeld moet worden over alle gemeenten, ook de rijkste, om sociale spanningen te voorkomen. Dit is een kritiek op het huidige beleid, dat zij mede aan D66 toeschrijven.
“Alle gemeenten dragen bij aan de opvang, dus ook de rijkste. De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
DENK kiest voor een menswaardige en solidaire asielaanpak, waarbij de rechten van vluchtelingen centraal staan en strenge asielwetten worden verworpen. De partij wil snelle, eerlijke procedures, behoud van gezinshereniging en investeringen in kleinschalige opvang, met nadruk op internationale samenwerking en het niet beperken van de rechtspositie van asielzoekers. DENK positioneert zich hiermee duidelijk tegenover restrictiever asielbeleid zoals dat van D66 en andere partijen.
DENK verwerpt streng asielbeleid en wil de rechten van vluchtelingen waarborgen, zonder inperking van verblijfsduur of gezinshereniging. Dit standpunt is een reactie op restrictieve voorstellen van andere partijen en benadrukt het belang van een humaan asielstelsel.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK pleit voor snellere asielprocedures zonder afbreuk te doen aan de menswaardigheid, met extra investeringen in uitvoeringsinstanties en persoonlijke begeleiding voor nieuwkomers. Dit moet voorkomen dat asielzoekers onnodig lang in onzekerheid verkeren en hen beter laten integreren.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met behoud van de Spreidingswet. Dit moet zorgen voor draagvlak in de samenleving en een eerlijke verdeling van de opvang.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK is tegen het gebruiken van ontwikkelingshulpbudgetten voor asielopvang, om te waarborgen dat deze middelen beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding.
“DENK is tegen financiering van de asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding en om de mondiale stabiliteit te beschermen.”