De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, ruimhartig en rechtvaardig asielbeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en gelijke toegang tot basisvoorzieningen voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus. Speciale aandacht is er voor kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-asielzoekers, en voor het tegengaan van criminalisering en discriminatie van asielzoekers.
De PvdD verzet zich tegen het afzwakken van internationale verdragen en het criminaliseren van asielzoekers of hun helpers. Ze benadrukken het belang van mensenrechten, snelle procedures en humane opvang.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De partij wil meer veilige en legale routes voor asielzoekers en verzet zich tegen grensgeweld, pushbacks en deals met derde landen die mensenrechten schenden.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Na een reddingsactie op zee worden mensen naar locaties gebracht waar ze asiel kunnen aanvragen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid.”
De PvdD wil investeren in humane opvang, begeleiding en snelle integratie van asielzoekers en statushouders, met aandacht voor verdeling over gemeenten en begeleiding naar participatie.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
“Daarnaast komt er meer aandacht voor psychische hulp, want mensen die asiel zoeken, hebben vaak een heftige reis achter de rug en/of trauma’s opgelopen in het gebied waaruit ze gevlucht zijn.”
De partij wil expliciete bescherming en gelijke behandeling van kwetsbare groepen binnen het asielbeleid, zoals LHBTIQA+-personen en jongeren.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
“Jongeren die hier zijn opgegroeid en onderwijs hebben genoten verdienen gelijke toegang tot mbo, hbo en wo, ook na hun achttiende verjaardag.”
De PvdD pleit voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa en wereldwijd, met verhoging van het VN-quotum en steun aan vluchtelingen in de regio.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
Iedereen, ongeacht verblijfsstatus, moet toegang hebben tot voedsel, opvang en zorg.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De SGP wil het asielbeleid fors aanscherpen door asiel vooral tijdelijk te maken, procedures te versnellen en de instroom te beperken. Ze pleiten voor snelle afhandeling, strengere selectie aan de grens, het ontmoedigen van kansarme aanvragen en het uitzetten van afgewezen asielzoekers, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. De partij wil asielopvang vooral buiten Nederland organiseren en stelt dat cultuur en religie zwaarder moeten meewegen bij toelating.
De SGP vindt dat Nederland niet grenzeloos asielzoekers kan opvangen en wil terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is. Ze willen de instroom beperken om druk op woningen, voorzieningen en integratie te verminderen.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De partij wil procedures versnellen, kansarme aanvragen ontmoedigen en streng selecteren aan de grens, met snelle uitzetting van veilige landers en herhaalde aanvragen aan banden leggen.
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
De SGP wil asielaanvragen en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, in partnerlanden of uitzetcentra, om ongecontroleerde migratie en mensensmokkel te bestrijden.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
De partij wil dat bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond wordt meegewogen om integratieproblemen te voorkomen, en islamitische landen meer verantwoordelijkheid laten nemen voor opvang van moslims.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.”
SGP benadrukt dat vervolgde christenen altijd welkom zijn en dat hun positie in landen van herkomst extra aandacht krijgt bij asielbesluiten.
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
De SGP wil effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, geen nieuwe pardonregelingen, en inzet op terugkeerhubs en detentie als uiterste middel.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, eerlijke procedures centraal staan. Ze willen asielzoekers direct toegang geven tot werk, juridische en psychologische hulp, en pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Nederland en de EU. Volt verwerpt deals met onvrije regimes en zet in op legale migratiekanalen en gezinshereniging.
Volt wil dat Nederland en de EU verantwoordelijkheid nemen voor vluchtelingen, met een eerlijke spreiding en menswaardige opvang. Ze benadrukken solidariteit tussen lidstaten en het belang van betekenisvolle hervestiging, waarbij rekening wordt gehouden met sociale netwerken en behoeften van asielzoekers.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
Volt wil eerlijke, effectieve en snelle asielprocedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Ze willen extra aanmeldcentra en waarborgen dat rechtsbijstand gegarandeerd en vergoed wordt.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen werken, vrijwilligerswerk doen of ondernemen, en direct toegang krijgen tot taalonderwijs en een BSN. Dit bevordert integratie en benut hun talenten, ook in sectoren met personeelstekorten.
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
Volt verwerpt deals met dictators en uitzetcentra in derde landen, en eist dat mensenrechten altijd voorop staan in migratieverdragen. Ze willen eerlijke procedures en toegang tot legale migratiekanalen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil dat gezinshereniging voor asielzoekers versneld en vereenvoudigd wordt, ongeacht hun asielstatus, om de druk op de uitvoering te verlagen en het recht op gezinsleven te waarborgen.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
Volt wil wettelijke verankering van kinderrechten, speciale opvang voor kwetsbare groepen zoals lhbtqia+’ers en mensen met een beperking, en passende begeleiding voor onbegeleide minderjarigen.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Dat betekent dat lhbtqia+’ers veilig gehuisvest moeten worden in speciale eenheden. Hetzelfde geldt voor vluchtelingen met een beperking en andere kwetsbare doelgroepen.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere toelatingseisen, opvang buiten de EU en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers. Het programma pleit voor modernisering van internationale verdragen, het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers en het intrekken van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. BBB kiest voor een streng, nationaal asielbeleid met nadruk op terugkeer, handhaving en minimale rechten voor kansarme asielzoekers.
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken door aanvragen buiten de EU af te handelen, opvang in de regio te stimuleren en Nederland onaantrekkelijk te maken voor kansarme asielzoekers. Dit moet de druk op opvang, huisvesting en samenleving verminderen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“BBB wil Nederland met opvang in de regio, terugkeerhubs buiten Nederland en een strengere veiligheidsnorm onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk vertrekken, met stimulering van vrijwillige terugkeer en gedwongen uitzetting bij weigering. Overlastgevers en criminelen worden versneld uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties.
“Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van een streng asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of opzeggen, zodat Nederland meer nationale zeggenschap krijgt over toelating en uitzetting.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom... BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen en dat gezinshereniging en rechtsbijstand voor kansarme asielzoekers worden beperkt.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand.”
BBB wil onrechtmatig verblijf strafbaar stellen en streng optreden tegen overlastgevende asielzoekers, inclusief directe beëindiging van procedures bij terugkeer naar het herkomstland.
“Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen... worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BVNL wil een volledige asielstop en drastische beperking van asiel en immigratie, met als doel de instroom van asielzoekers te beëindigen en bestaande asielprocedures te versoberen en versnellen. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, sluiting van asielzoekerscentra, en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen. BVNL ziet opvang in de regio als alternatief en wil streng optreden tegen landen en organisaties die terugkeer belemmeren of illegale migratie faciliteren.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag van 1951 op te zeggen. Dit wordt gemotiveerd door het idee dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en dat de huidige situatie niet langer houdbaar is.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle bestaande asielzoekerscentra (AZC’s) en aanmeldcentra sluiten en deze gebouwen transformeren naar woningen. Dit is onderdeel van het streven om asielzoekers niet langer in Nederland op te vangen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
De partij wil de asielprocedure versnellen, mogelijkheden tot beroep schrappen, en opvang versoberen om een afschrikkende werking te creëren. Dit moet misbruik van het systeem tegengaan en kosten besparen.
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen beboeten. Ook wordt opvang voor afgewezen asielzoekers afgeschaft.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten om misbruik van het asielstelsel te voorkomen.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
De partij stelt voor om asielopvang buiten Nederland te organiseren, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda, en wil alleen tijdelijke verblijfsvergunningen verstrekken.
BVNL wil harde maatregelen nemen tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers en tegen NGO’s die illegale migratie faciliteren.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
De PVV wil een totale asielstop en pleit voor het sluiten van de grenzen voor alle asielzoekers, het beëindigen van asielprocedures en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken. De partij wil azc’s sluiten, gezinshereniging stoppen, en asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uitzetten. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden en dat asiel en immigratie als existentiële bedreigingen voor de Nederlandse samenleving worden gezien.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, een volledige asielstop invoeren en het leger inzetten voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat Nederland overvol is, asielzoekers vooral economische migranten zijn, en dat de verzorgingsstaat en veiligheid onder druk staan.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
De PVV wil een noodwet invoeren die een asielbehandelstop regelt en het onmogelijk maakt om tegen een afgewezen asielaanvraag te procederen. Daarnaast wil de partij internationale verdragen die asielrecht garanderen opzeggen.
“Daarin regelen we een asielbehandelstop. Ook leggen we vast dat asielzoekers niet meer tegen een afgewezen asielaanvraag kunnen procederen.”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
De PVV wil geen nieuwe azc’s meer, bestaande azc’s sluiten en besluiten tot uitbreiding of verlenging terugdraaien. De Spreidingswet wordt direct ingetrokken.
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers stoppen en Syriërs en volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terugsturen.
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en uitgezet. Dit geldt ook voor hun gezinsleden als het om minderjarigen gaat.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De PVV wil een opt-out op asiel en immigratie afdwingen binnen de EU door het inzetten van het vetorecht en het weigeren van de Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting.
50PLUS kiest voor een streng asielbeleid met een duidelijke scheiding tussen economische en politieke vluchtelingen, waarbij opvang in de regio de norm wordt en de instroom wordt beperkt tot een maximum. Ze willen het Vluchtelingenverdrag aanpassen, geen asiel voor mensen uit veilige landen, en overlastgevende asielzoekers hun recht op asiel laten verliezen. Terugkeer na afwijzing en het intrekken van de spreidingswet zijn kernpunten, met nadruk op snelle procedures en plichten voor nieuwe Nederlanders.
50PLUS wil de asielinstroom beperken door strengere selectie, opvang in de regio, en het aanpassen van internationale verdragen. Ze maken onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen en willen geen asiel voor mensen uit veilige landen. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom beheersbaar te houden.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
50PLUS wil dat asielzoekers zonder recht op verblijf snel terugkeren en geen opvang meer krijgen na definitieve afwijzing. Ze pleiten voor snellere en gestroomlijnde procedures, beperking van beroepsmogelijkheden, en aparte opvang voor overlastgevers die hun recht op asiel verliezen.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil de spreidingswet intrekken en benadrukt dat nieuwe Nederlanders niet alleen rechten, maar ook plichten hebben, waaronder het beheersen van de Nederlandse taal als voorwaarde voor naturalisatie.
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland wordt beëindigd en asielprocedures worden verplaatst naar landen buiten de EU. De partij pleit voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio, een asielstop in Nederland, strengere terugkeermaatregelen en het moderniseren van internationale verdragen om nationale soevereiniteit te herstellen. Hun beleid is gericht op het drastisch beperken van de asielinstroom en het ontmoedigen van asielmigratie naar Nederland.
JA21 wil dat asielzoekers niet langer in Nederland worden opgevangen, maar dat asielprocedures plaatsvinden in landen buiten de EU. Dit moet leiden tot minder instroom, lagere kosten en het tegengaan van mensensmokkel. De partij ziet opvang in de regio als het enige duurzame en humane alternatief.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 stelt dat verouderde internationale verdragen effectieve asielmaatregelen in de weg staan. De partij wil het VN Vluchtelingenverdrag en het EVRM moderniseren, zodat opvang in de regio centraal komt te staan en Nederland meer grip krijgt op het eigen asielbeleid.
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar wordt. Ook wil de partij strengere maatregelen tegen criminele asielzoekers en het gebruik van enkelbanden om onderduiken te voorkomen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij huisvesting en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden om statushouders te huisvesten, om zo de druk op de woningmarkt te verlichten.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
De partij wil het aantal asielaanvragen en het percentage toegekende verblijfsvergunningen drastisch verlagen door striktere beoordeling en het loslaten van het 'voordeel van de twijfel'-principe.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil gezinshereniging beperken tot erkende vluchtelingen en alleen ouders toelaten, en opvang in Nederland alleen nog op tijdelijke basis toestaan voor geselecteerde vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland.
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden teruggebracht tot nul. Ze pleiten voor strengere selectie, versobering van opvang, snelle uitzetting van criminele of kansarme asielzoekers, en aanpassing van internationale verdragen om deze koers mogelijk te maken. De partij stelt harde grenzen aan wie recht heeft op asiel en wil Nederland nationaal én Europees tot een van de strengste asielregimes maken.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal jaarlijks te hervestigen vluchtelingen afhankelijk is van de opvangcapaciteit en dus ook nul kan zijn. Dit betekent dat het aanvragen van asiel in Nederland niet meer mogelijk is, waarmee de partij de instroom drastisch wil beperken en grip wil krijgen op migratie.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt, in ieder geval tijdelijk op te vangen. Dit trekt te veel kansloze aanvragen van criminele en overlastgevende asielzoekers aan, terwijl echte vluchtelingen gevaarlijke reizen moeten maken of afhankelijk worden van mensensmokkelaars.”
“Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
De partij wil alleen de meest kwetsbare vluchtelingen toelaten via een puntensysteem, gezinshereniging beperken tot uitnodiging, opvang versoberen voor kansarme en overlastgevende asielzoekers, en bepaalde groepen (zoals alleenstaande mannen) uitsluiten van opvang. Ook wordt rechtsbijstand voor asielzoekers versoberd.
“Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen. Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen. Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
De VVD wil criminele en overlastgevende asielzoekers zonder pardon uitzetten, illegaal verblijf strafbaar stellen, en de terugkeer van afgewezen asielzoekers intensiveren. Ook wordt directe vreemdelingenbewaring toegepast bij verdenking van ernstige misdrijven.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“De Dienst Terugkeer en Vertrek krijgt hierbij extra aandacht, waardoor het terugkeerbeleid kan worden geïntensiveerd.”
De partij wil internationale verdragen zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN-Vluchtelingenverdrag aanpassen, zodat opvang in de regio de norm wordt en criminele of uitgeprocedeerde asielzoekers niet langer in Nederland mogen blijven.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast. Nederland neemt hierin de leiding en organiseert een internationale ‘asiel-top’ om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil dat Nederland een leidende rol speelt in het aanscherpen van het Europese asielbeleid, met sancties voor EU-lidstaten die zich niet aan strengere regels houden. Indien nodig wil de partij een opt-out-clausule voor Europese asielafspraken.
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
“Een opt-out-clausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie: Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardig en solidair asielbeleid, gericht op snelle, eerlijke procedures en het beschermen van asielrecht. Ze willen universeel verblijfsrecht als langetermijndoel, directe toegang tot werk en voorzieningen voor asielzoekers, en afschaffing van detentie en uitsluiting. De partij verzet zich tegen Europese verslechteringen van het asielrecht en wil het IND hervormen tot een dienstverlenende organisatie.
BIJ1 wil dat asielzoekers snel, eerlijk en met voldoende ondersteuning door de procedure gaan, met aandacht voor hun waardigheid en rechten. Ze pleiten voor juridische hulp, traumazorg, en directe toegang tot werk en voorzieningen vanaf dag één.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar universeel verblijfsrecht en het openstellen van grenzen, zodat migranten en gevluchte mensen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, sluit alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde asielzoekers, en stopt met deportaties. Ze willen dat afgewezen, maar onuitzetbare asielzoekers alsnog bescherming krijgen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese wetgeving die het asielrecht inperkt, zoals het Asiel- en Migratiepact en de Dublinregeling, en wil een solidair Europees asielsysteem met eerlijke verdeling.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden.”
BIJ1 wil extra bescherming voor kwetsbare asielzoekers, zoals minderjarigen en LHBTQIA+ personen, en versoepeling van familiehereniging, inclusief niet-traditionele families.
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid.”
Het CDA wil het asielbeleid fors aanscherpen door asielaanvragen voortaan buiten Europa te behandelen en alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging toe te laten. Ze pleiten voor tijdelijke asielvergunningen, strengere terugkeermaatregelen en meer grip op de instroom, met nadruk op Europese samenwerking en het aanpassen van internationale verdragen. Tegelijkertijd benadrukt het CDA het belang van fatsoenlijke opvang, integratie en het behouden van medemenselijkheid.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen niet langer in Europa, maar in veilige derde landen buiten de EU te behandelen. Alleen vluchtelingen die op uitnodiging komen, krijgen toegang tot Europa. Dit vraagt om aanpassing van internationale verdragen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, en dat terugkeerbeleid wordt aangescherpt. Tegelijkertijd mag hulp aan uitgeprocedeerden niet strafbaar zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie. Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren, gezinshereniging beperken tot het kerngezin en het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken. Hiermee willen ze de instroom beheersbaar houden en misbruik tegengaan.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
Het CDA ziet Europese samenwerking als essentieel en wil een strenge buitengrensprocedure, waarbij kansarme asielaanvragen direct aan de grens worden afgewezen en terugkeer volgt.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers snel integreren via vroege taalstart en toegang tot de arbeidsmarkt, al tijdens de asielprocedure. Dit moet de kansen op succesvolle inburgering vergroten.
FVD wil een volledige asielstop, afschaffing van het COA en beëindiging van asielopvang in Nederland. Asielprocedures moeten alleen nog buiten Nederland plaatsvinden, illegaal verblijf wordt strafbaar, en Nederland stapt uit internationale verdragen die asiel verplichten. De partij stelt harde maatregelen voor om asielinstroom te beëindigen en de nationale controle over migratie te herstellen.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreken en het COA ontmantelen. De partij ziet opvang in de regio als enige norm en wil geen asielopvang meer in Nederland. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de nationale cultuur, identiteit en verzorgingsstaat te beschermen tegen de gevolgen van asielinstroom.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
Nieuwe asielaanvragen mogen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Hiermee wil FVD voorkomen dat Nederland wordt "overspoeld" door proceduremigranten en de instroom volledig controleren.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief inzetten op opsporing en uitzetting, en opvang van uitgeprocedeerde illegalen in derde landen regelen. Dit om te voorkomen dat Nederland een toevluchtsoord blijft voor uitgeprocedeerden.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM opzeggen, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie het land binnenkomt. Dit standpunt is gericht op het herwinnen van nationale soevereiniteit en het beëindigen van internationale verplichtingen tot asielopvang.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil alle opvanglocaties voor asielzoekers sluiten en de Spreidingswet intrekken, zodat gemeenten niet langer verplicht worden asielzoekers op te nemen.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
De partij wil sancties tegen landen die hun onderdanen niet terugnemen en is bereid EU-boetes te betalen om niet langer aan Europese migratieafspraken te hoeven voldoen.
“We zetten alle diplomatieke en financiële middelen in (van uitzetten ambassadeurs tot intrekken landingsrechten en stilleggen van het betalingsverkeer) tegen landen die weigeren hun uitgeprocedeerde onderdanen terug te nemen, zodat we deze impasse eindelijk kunnen doorbreken.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, effectief en Europees afgestemd asielbeleid, gericht op snelle, zorgvuldige procedures en respect voor mensenrechten. Ze willen kleinschalige opvang, snelle integratie van asielzoekers, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers en veilige, legale routes voor vluchtelingen. De partij benadrukt het belang van solidariteit, spreiding en het VN Vluchtelingenverdrag.
GroenLinks-PvdA wil de asielketen ontstoppen door procedures te versnellen en te verbeteren, met nadruk op mensenrechten en spreiding van opvang. Kleinschalige opvang en langdurige financiering moeten zorgen voor draagvlak en betere integratie.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren en werken, met snelle toegang tot taallessen en het schrappen van de tewerkstellingsvergunning.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
GroenLinks-PvdA wil dat mensen zonder recht op asiel snel en zorgvuldig terugkeren, met respect voor mensenrechten en partnerschappen met herkomstlanden. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
De partij pleit voor het ondermijnen van mensensmokkel door veilige routes en een hoger hervestigingsquotum voor kwetsbare vluchtelingen, in lijn met internationale verdragen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
GroenLinks-PvdA baseert het asielbeleid op Europese afspraken, met eerlijke verdeling van asielzoekers en respect voor internationale verdragen.
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
NSC wil het asielstelsel fundamenteel hervormen door opvang in de regio, strengere en snellere procedures, en het verplaatsen van asielaanvragen naar veilige derde landen buiten de EU. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, streng terugkeerbeleid, en het beperken van gezinshereniging, met als doel de instroom te beperken en de draagkracht van de samenleving te bewaken. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, moeten asiel krijgen; kansarme en overlastgevende asielzoekers worden streng aangepakt.
NSC wil asielprocedures en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland en de EU organiseren, om illegale en onmenselijke migratiestromen te stoppen en het nationale systeem te ontlasten. Ze steunen Europese samenwerking, maar zijn bereid tot nationale maatregelen als EU-afspraken uitblijven.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil dat asielprocedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel. Kansarme aanvragen moeten direct aan de buitengrens worden afgehandeld, en terugkeer van afgewezen asielzoekers wordt strenger geregeld.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere voorwaarden voor de tweede groep. Gezinshereniging wordt beperkt en aan strengere eisen onderworpen.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
NSC wil de opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers sterk versoberen en richten op snelle terugkeer. Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De ChristenUnie erkent asiel als een morele en internationale verantwoordelijkheid, waarbij Nederland bescherming biedt aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging. Ze pleiten voor snelle, rechtvaardige procedures, menswaardige opvang en terugkeer van afgewezen asielzoekers, met bijzondere aandacht voor mensenrechten en het voorkomen van detentie van kinderen. De partij wil asielprocedures deels buiten Europa organiseren en benadrukt integratie, snelle duidelijkheid en het tegengaan van overlast.
De ChristenUnie ziet het als haar plicht om mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging bescherming te bieden. Ze benadrukken het belang van een menswaardige benadering en nemen in het bijzonder verantwoordelijkheid voor vervolgde christenen.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
Om mensensmokkel en gevaarlijke overtochten te voorkomen, wil de ChristenUnie dat asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. Ze steunen het EU-migratiepact voor snellere en rechtvaardige procedures, maar waarschuwen voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen.”
De partij wil dat asielzoekers snel weten of ze mogen blijven, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Ze pleiten voor voldoende opvangcapaciteit, kleinschalige opvang, en het niet uitzetten van in Nederland gewortelde kinderen.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst. Menswaardige opvang en begeleiding staan centraal, en strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 kiest voor een humaan, solidair en effectief asielbeleid, gericht op snelle en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling binnen Europa en directe integratie van kansrijke asielzoekers. Ze willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren, veilige routes creëren en investeren in opvang met een menselijke maat. Tegelijkertijd pleiten ze voor strikte aanpak van overlastgevende asielzoekers en snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst en vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving. Ze investeren in opvang met een menselijke maat, stabiele financiering en een eerlijke verdeling over het land, en willen een einde maken aan de opvangcrisis.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk.”
D66 vindt het onmenselijk om mensen te laten wachten en wil dat kansrijke asielzoekers vanaf dag één Nederlands leren, mogen werken en toegang krijgen tot onderwijs. Dit geldt ook voor statushouders en Oekraïners.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 neemt verantwoordelijkheid binnen Europa, steunt het Europese migratiepact en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat asielverzoeken buiten Europa kunnen worden ingediend. Ze verhogen het hervestigingsquotum en blijven vasthouden aan solidariteit en mensenrechten.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil streng optreden tegen een kleine groep overlastgevende asielzoekers door aparte, gesloten opvang, snellere procedures en snelle terugkeer. Voor mensen zonder verblijfsstatus streven ze naar realistisch perspectief en snellere terugkeer, bij voorkeur via Europese afspraken.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
De SP wil een humaan en rechtvaardig asielbeleid, waarbij vluchtelingen snel duidelijkheid krijgen en eerlijk over Nederland en Europa worden verdeeld. De partij pleit voor snellere asielprocedures, opvang in kleinere locaties verspreid over het land, en een onderscheid tussen echte vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Tegelijkertijd wil de SP opvang in de regio stimuleren en mensenrechten centraal stellen.
De SP vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status om onzekerheid en kosten te verminderen. Ze willen de asielprocedure versnellen en inzetten op voldoende juridische capaciteit.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“We zetten juristen in die om en bijscholing krijgen en die we extra belonen om het werk te komen doen en achterstanden in te halen.”
De SP wil dat de opvang van asielzoekers eerlijk over het land wordt verdeeld en dat grote centra zoals Ter Apel worden afgeschaald ten gunste van kleinere locaties.
“Het aanmeldcentrum in Ter Apel wordt zorgvuldig afgebouwd tot een schaal die beter past bij de omgeving... Nu is het aan andere plekken in het land om als aanmeldcentrum te functioneren. Te denken valt aan twee kleinere aanmeldcentra.”
“Alle gemeenten dragen bij aan de opvang, dus ook de rijkste. De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden.”
De SP wil onderscheid maken tussen echte vluchtelingen en mensen uit veilige landen, waarbij de laatste groep apart en streng wordt opgevangen om overlast te beperken en snelle terugkeer te bevorderen.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben...”
De SP vindt dat opvang van vluchtelingen idealiter in de regio moet plaatsvinden, mits menswaardig, en dat Nederland landen in conflictgebieden moet ondersteunen bij opvang.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
De SP wil extra bescherming voor kwetsbare groepen binnen het asielbeleid, zoals kinderen en minderheden.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
DENK kiest voor een humaan asielbeleid waarin Nederland vluchtelingen opvangt met respect voor mensenrechten en menswaardige begeleiding. De partij wil strenge asielwetten terugdraaien, investeert in kleinschalige opvang, versnelt procedures en is tegen gedwongen terugkeer naar onveilige landen. Ontwikkelingshulp mag niet worden gebruikt voor asielopvang en vluchtelingen moeten snel kunnen werken.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil vluchtelingen opvangen met respect voor hun rechten en menswaardigheid. De partij wil investeren in kleinschalige opvang, eerlijke spreiding en snelle integratie, en is tegen het beperken van verblijfsrechten of gezinshereniging.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK wil dat asielprocedures sneller verlopen zonder in te leveren op menswaardigheid. Vluchtelingen moeten snel documenten krijgen en kunnen deelnemen aan de samenleving.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK is expliciet tegen het terugsturen van vluchtelingen naar landen waar hun veiligheid niet gegarandeerd is, zoals Syrië.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk moeten kunnen werken om hun eigen inkomen te verdienen en zelfstandig te worden.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking niet wordt gebruikt voor de financiering van asielopvang in Nederland, maar uitsluitend voor internationale armoedebestrijding.
“DENK is tegen financiering van de asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding en om de mondiale stabiliteit te beschermen.”