50PLUS beschouwt de AOW-uitkering als het onaantastbare fundament van de welvaartsstaat en wil deze behouden, versterken en verbeteren. De partij pleit voor handhaving van de koppeling aan het minimumloon, invoering van een dertiende maand, het bevriezen van de AOW-leeftijd en het recht op vervroegde AOW voor mensen met zware beroepen of een lang arbeidsverleden. Hun visie is gericht op zekerheid, koopkracht en waardigheid voor ouderen.
50PLUS ziet de AOW als een basisrecht voor iedereen en wil deze niet alleen behouden, maar ook versterken door de koppeling aan het minimumloon te handhaven. Hiermee wil de partij bestaanszekerheid en koopkracht voor ouderen waarborgen.
“De AOW is het onaantastbare fundament van onze welvaartsstaat en blijft, wat 50PLUS betreft, staan als een huis.”
“De AOW-uitkering is er voor iedereen en blijft gekoppeld aan het wettelijk minimumloon.”
“Handhaving AOW-koppeling aan het minimumloon.”
“Handen af van de AOW.”
Om het wegvallen van inkomensondersteuning te compenseren, wil 50PLUS een dertiende maand invoeren voor AOW’ers. Dit moet het inkomen van ouderen versterken en koopkrachtverlies voorkomen.
De partij wil de AOW-leeftijd gedurende de komende kabinetsperiode niet verder verhogen en pleit voor een vervroegde, lagere AOW-uitkering ("AOW-light") voor mensen met zware beroepen of een arbeidsverleden van 40 jaar of langer. Hiermee wil 50PLUS recht doen aan mensen die fysiek zwaar werk hebben verricht of lang hebben gewerkt.
50PLUS verzet zich tegen het fiscaal maken van de AOW-premie en wil dat AOW’ers zelf geen premie hoeven te betalen, om dubbele lasten en koopkrachtverlies te voorkomen.
De partij wil dat arbeidsmigranten die AOW-rechten opbouwen, deze rechten afkopen bij vertrek uit Nederland, om administratieve lasten en onuitkeerbare kleine uitkeringen te voorkomen.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
De SP wil de AOW-uitkering verhogen door deze direct te koppelen aan het minimumloon en de AOW-leeftijd te verlagen naar 65 jaar. Hiermee wil de partij de koopkracht van gepensioneerden flink verbeteren en bestaanszekerheid op oudere leeftijd garanderen. Ook pleit de SP voor het dichten van het AOW-gat voor zzp’ers.
De SP vindt dat de AOW-uitkering structureel moet meestijgen met het minimumloon, zodat gepensioneerden meer te besteden krijgen en armoede onder ouderen wordt tegengegaan. Dit is een directe inkomensverbetering voor alle AOW’ers.
“De AOW stijgt éénopéén mee met het minimumloon. Zo zorgen we dat gepensioneerden flink meer te besteden krijgen.”
“Uitkeringen die gekoppeld zijn aan het minimumloon, zoals WIA, Wajong, bijstand en AOW stijgen mee met de verhoging van het minimumloon. Zo krijgen gepensioneerden meer te besteden...”
“Ook de AOW verhogen we hiermee, zodat iedereen een goede oude dag tegemoet kan zien.”
De SP wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar, zodat iedereen het recht heeft om op die leeftijd te stoppen met werken. Dit is bedoeld om mensen na een lang arbeidsleven eerder rust te gunnen en ongelijkheid door zware beroepen te verminderen.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar. Iedereen moet het recht hebben om te kunnen stoppen met werken vanaf 65 jaar.”
De SP erkent dat zzp’ers vaak een pensioentekort hebben en wil het AOW-gat voor deze groep oplossen, zodat ook zij niet in armoede hoeven te leven op latere leeftijd.
“Het AOWgat voor zzp’ers moet gedicht worden.”
BVNL wil de AOW beschermen en verbeteren door de uitkering los te koppelen van het minimumloon en de kostendelersnorm af te schaffen, zodat samenwonende alleenstaanden niet worden gekort. De partij benadrukt respect voor ouderen en wil dat zij niet financieel benadeeld worden door samenwonen of beleidswijzigingen.
BVNL vindt dat de AOW-uitkering niet automatisch mee moet stijgen of dalen met het minimumloon, in tegenstelling tot andere uitkeringen. Dit moet de AOW onafhankelijker en stabieler maken voor ouderen.
“Bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen loskoppelen van het minimumloon, met uitzondering van de AOW.”
BVNL wil de kostendelersnorm afschaffen, zodat alleenstaanden die gaan samenwonen niet worden gekort op hun AOW. Dit voorkomt financiële nadelen voor ouderen die samenwonen en bevordert hun welzijn.
BVNL wil het pensioengat voor militairen, ontstaan door de verhoging van de AOW-leeftijd, op een fatsoenlijke manier oplossen. Dit is een specifieke maatregel gericht op een groep die door beleid benadeeld is.
“Het pensioengat voor militairen ten gevolge van de verhoging van de AOW-leeftijd wordt op een fatsoenlijke manier opgelost.”
FVD wil de AOW-leeftijd verlagen naar 66 jaar en mensen met fysiek zware beroepen na 40 jaar werk recht geven op AOW. Ze benadrukken keuzevrijheid om na de AOW-leeftijd door te werken en willen het pensioenstelsel versterken door structurele indexatie en meer zeggenschap voor deelnemers. Hun visie is dat de AOW en pensioenen weer solide, eerlijk en toekomstbestendig moeten worden, met meer individuele keuzevrijheid en minder politieke inmenging.
FVD vindt dat de verhoging van de AOW-leeftijd onrechtvaardig is, vooral voor mensen met zware beroepen. Ze willen de AOW-leeftijd verlagen naar 66 jaar en een aparte regeling voor mensen die 40 jaar zwaar werk hebben verricht. Dit moet de sociale rechtvaardigheid herstellen en mensen beschermen tegen te lang doorwerken onder zware omstandigheden.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 66 jaar en geven mensen met fysiek zware beroepen recht op AOW na 40 jaar werk.”
“De verhoging van de AOW-leeftijd heeft ervoor gezorgd dat ook mensen met fysiek zware beroepen moeten doorwerken tot op hoge leeftijd, zonder dat er een goede regeling bestaat voor wie al vroeg is begonnen met zwaar werk. Forum voor Democratie wil dit herstellen: iedereen moet recht hebben op AOW na veertig jaar zwaar werk, en de algemene AOW-leeftijd moet weer terug naar 66 jaar.”
FVD vindt dat mensen die na hun AOW-leeftijd willen blijven werken, daartoe de vrijheid moeten hebben. Dit bevordert individuele keuzevrijheid en voorkomt dat mensen verplicht worden te stoppen met werken als ze dat niet willen.
“We geven mensen de mogelijkheid vrijwillig door te werken na de AOW-leeftijd, zodat wie wil blijven werken daartoe de kans krijgt.”
“Tegelijkertijd vinden wij dat wie wíl doorwerken na bereiken van de AOW-leeftijd, daartoe de mogelijkheid moet hebben. Vrijheid en individuele keuze horen ook in dit levensfasebeleid centraal te staan.”
NSC wil de AOW-uitkering koppelen aan het minimumloon zodat deze meegroeit met de lonen en zo de koopkracht van ouderen beschermt. De partij ziet de AOW als de basis van het pensioenstelsel en wil de AOW-leeftijd geleidelijk laten meestijgen met de levensverwachting. Daarnaast pleit NSC voor een eerlijk en realistisch ingroeistelsel voor de AOW, zodat niet iedereen automatisch AOW opbouwt.
NSC vindt het belangrijk dat de AOW-uitkering meestijgt met het minimumloon om de koopkracht van ouderen te waarborgen. Dit moet voorkomen dat gepensioneerden achterblijven bij de loonontwikkeling en hun bestaanszekerheid verliezen.
De AOW blijft volgens NSC de kern van het pensioenstelsel. De partij wil vasthouden aan een AOW-leeftijd die geleidelijk meestijgt met de levensverwachting, zoals afgesproken in het Pensioenakkoord.
“De AOW blijft de basis onder het pensioenstelsel. We zorgen voor ervoor dat de AOW blijft meegroeien met onze welvaart. We houden vast aan een AOW-leeftijd die geleidelijk meestijgt met de levensverwachting, zoals afgesproken in het Pensioenakkoord.”
NSC wil voorkomen dat de Nederlandse AOW een magneet wordt voor tijdelijke arbeidsmigranten en studenten. Daarom pleit de partij voor een eerlijk en realistisch ingroeistelsel, zodat niet iedereen automatisch AOW opbouwt.
“We voeren een eerlijk en realistisch ingroeistelsel in voor sociale zekerheid en AOW om te voorkomen dat Nederlandse sociale voorzieningen een magneet vormen. Niet iedere student of tijdelijke arbeidsmigrant hoeft AOW op te bouwen.”
BBB wil de AOW-uitkering beschermen: deze mag niet zwaarder worden belast en de koppeling aan het wettelijk minimumloon blijft behouden. Daarnaast onderzoekt BBB of mensen eerder of later, en eventueel in deeltijd, vrijwillig kunnen instromen in de AOW afhankelijk van hun levensloop en beroep.
BBB vindt dat de AOW een solide basis moet blijven vormen voor ouderen en wil voorkomen dat deze uitkering wordt uitgehold door hogere belastingen of het loslaten van de koppeling aan het minimumloon. Dit waarborgt de koopkracht en bestaanszekerheid van ouderen.
“Handen af van de AOW. De AOWuitkeringen worden niet zwaarder belast dan nu het geval is en we handhaven de koppeling aan het wettelijk minimumloon.”
“AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast.”
BBB wil onderzoeken of mensen flexibel kunnen instromen in de AOW, bijvoorbeeld eerder of later en in deeltijd, afhankelijk van hun persoonlijke situatie en beroep. Dit biedt maatwerk en kan beter aansluiten bij verschillende levenslopen.
“Onderzoeken of mensen vanaf 2 jaar vóór en tot 5 jaar ná de standaard AOW leeftijd in (deeltijd) op vrijwillige basis kunnen instromen, afhankelijk van levensloop en beroep.”
BIJ1 wil de AOW en het aanvullend pensioen verhogen naar een niveau waarop niemand na de AOW-leeftijd hoeft door te werken. Ze koppelen de AOW direct aan het minimumloon en willen zo armoede onder ouderen voorkomen, met extra aandacht voor mensen met een migratieachtergrond en het AOW-gat.
BIJ1 vindt dat de AOW en het aanvullend pensioen hoog genoeg moeten zijn zodat niemand na de AOW-leeftijd noodgedwongen hoeft door te werken. Dit moet armoede onder ouderen tegengaan en bestaanszekerheid bieden.
“Wij willen dat AOW en aanvullend pensioen van zo een niveau zijn dat niemand noodgedwongen hoeft door te werken na de AOW-leeftijd.”
De partij stelt voor om de AOW direct te verhogen, gelijk met de verhoging van het minimumloon, zodat ouderen profiteren van loonstijgingen en hun koopkracht behouden blijft.
“Het minimumloon verhogen we direct naar € 19 per uur. Met een gelijke verhoging van de AOW (pensioen) en de bijstandsuitkering.”
BIJ1 wil de regels voor de aanvullende inkomensondersteuning (AIO) versoepelen voor ouderen met een migratieachtergrond, om het AOW-gat eerlijker en toegankelijker te maken.
“Veel ouderen met een migratieachtergrond vragen de AIO (aanvullende inkomensondersteuning) aan vanwege het AOW-gat. De regels hiervan maken we soepeler.”
Het CDA beschouwt de AOW als het basispensioen voor alle ouderen en wil deze regeling ongemoeid laten. Ze pleiten voor vereenvoudiging van de leefvormen in de AOW en benadrukken dat de AOW al toekomstbestendig is gemaakt. Concrete wijzigingen of versoberingen aan de AOW-uitkering zelf worden expliciet uitgesloten.
Het CDA ziet de AOW als een fundament van het pensioenstelsel en wil deze regeling niet aanpassen. Ze stellen dat de AOW al toekomstbestendig is gemaakt en willen zekerheid bieden aan ouderen door niet te tornen aan de uitkering. Dit standpunt adresseert zorgen over mogelijke versoberingen en biedt duidelijkheid aan huidige en toekomstige AOW-gerechtigden.
Het CDA wil de administratieve last en privacy-inbreuk rondom de AOW verminderen door het aantal leefvormen te vereenvoudigen en het partnerbegrip te uniformeren. Dit moet leiden tot minder controles aan huis en meer duidelijkheid voor ouderen.
“We vereenvoudigen de 21 leefvormen in de AOW, zodat er geen controles aan huis meer hoeven plaats te vinden. In lijn daarmee werken we ook aan uniformering van het partnerbegrip in andere socialezekerheidswetten.”
De ChristenUnie wil de AOW-uitkering eenvoudiger en eerlijker maken, met een focus op het verbeteren van de positie van ouderen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen. Ze pleiten voor verdere fiscalisering van de AOW, het gelijktrekken van belastingkortingen voor ouderen en het vereenvoudigen van de uitvoering van de AOW.
De ChristenUnie vindt het huidige verschil in belastingtarieven en heffingskortingen tussen gepensioneerden en werkenden onrechtvaardig. Ze willen dat ouderen profiteren van dezelfde basiskorting als werkenden en dat de AOW-uitkering verder wordt gefiscaliseerd, zodat vooral ouderen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen erop vooruitgaan.
“Op dit moment zijn de belastingtarieven en heffingskortingen voor gepensioneerden en werkenden totaal verschillend. Daar willen we vanaf. Wij willen dat ouderen ook gaan profiteren van de volledige basiskorting (dus geen lagere algemene heffingskorting, zoals nu het geval is). De AOW wordt geleidelijk verder gefiscaliseerd. Ouderen met alleen AOW of met een klein aanvullend pensioen gaan erop vooruit.”
De partij wil de administratieve uitvoering van de AOW simpeler maken, bijvoorbeeld door het adres als uitgangspunt te nemen, zodat het systeem toegankelijker en minder bureaucratisch wordt.
“Waar mogelijk wordt de uitvoering van de AOW vereenvoudigd, bijvoorbeeld door het adres als uitgangspunt te nemen.”
De ChristenUnie streeft ernaar de AOW-regelingen op de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) in lijn te brengen met die van Europees Nederland, zodat inwoners daar niet worden benadeeld.
“We introduceren een WW-uitkering op de BES en streven ernaar de onderstand (bijstand) en AOV (AOW) in lijn te brengen met de regelingen zoals die in Europees Nederland gelden.”
GroenLinks-PvdA wil de AOW-uitkering verhogen en deze structureel koppelen aan het minimumloon, zodat ouderen voldoende inkomen hebben om rond te komen. De partij benadrukt bestaanszekerheid voor ouderen en wil dat de AOW meestijgt met het minimumloon, zodat ook mensen met een klein pensioen profiteren van welvaartsstijgingen. Hun visie is gericht op een fatsoenlijk bestaansminimum en het tegengaan van armoede onder ouderen.
GroenLinks-PvdA stelt voor de AOW-uitkering te verhogen en deze structureel te koppelen aan het minimumloon. Dit moet ervoor zorgen dat ouderen niet in armoede leven en kunnen meedelen in de welvaartsgroei. De partij ziet dit als essentieel voor een onbezorgde oude dag en een eerlijk sociaal vangnet.
“We verhogen de AOW-uitkering gekoppeld aan het minimumloon, zodat ouderen rond kunnen komen en in rust kunnen genieten van hun oude dag.”
“Het minimumloon gaat fors omhoog. We delen de welvaart eerlijk: de AOW en andere uitkeringen stijgen mee, en we strijden tegen armoede.”
“We behouden de koppeling van alle uitkeringen aan het minimumloon, zodat we allemaal vooruit kunnen. Met een eerlijk belastingstelsel zorgen we ervoor dat mensen met lage inkomens of ouderen met een klein pensioen hier het meest van profiteren.”
De Partij voor de Dieren wil de AOW-uitkering verhogen en eerlijker maken, met speciale aandacht voor mensen met zware beroepen en mensen met een klein of geen aanvullend pensioen. Ze pleiten voor meer keuzevrijheid in de AOW-leeftijd en een flexibele, toegankelijke AOW voor iedereen. Hun visie is gericht op bestaanszekerheid en een rechtvaardig pensioenstelsel dat aansluit bij de diversiteit van levenslopen.
De PvdD vindt dat de AOW-uitkering omhoog moet om vooral mensen met een klein of geen aanvullend pensioen een beter pensioen te bieden. Dit moet bijdragen aan meer bestaanszekerheid en een fatsoenlijk inkomen voor ouderen.
“De AOW-uitkering gaat omhoog. Dit zorgt voor een beter pensioen, vooral voor mensen met een klein of geen aanvullend pensioen.”
De partij wil dat mensen met een zwaar beroep vanaf 65 jaar AOW kunnen ontvangen en dat er meer keuzevrijheid komt om eerder of in deeltijd met pensioen te gaan, met een evenredig aangepaste uitkering.
“De AOW wordt eerlijker. Wie in een zwaar beroep heeft gewerkt, krijgt vanaf 65 jaar AOW. Er komt meer keuzevrijheid: wie eerder wil stoppen met werken, kan kiezen voor een evenredig aangepaste AOW-uitkering, mensen kunnen kiezen voor een flexibele pensioenleeftijd of een deeltijdpensioen.”
De PvdD koppelt de hoogte van de AOW aan het minimumloon, zodat deze automatisch meestijgt met de mediane lonen en zo de koopkracht van ouderen beschermt.
“Het minimumloon gaat omhoog naar 18 euro per uur. Het beweegt voortaan automatisch mee met de mediane lonen, met als ondergrens 60% van het mediane inkomen. Uitkeringen zoals de AOW, WIA, Wajong en bijstand stijgen mee.”
De SGP wil het AOW-stelsel toekomstbestendig en betaalbaar houden, met bijzondere aandacht voor kwetsbare gepensioneerden die alleen van AOW (en eventueel een klein pensioen) moeten rondkomen. Ze pleiten voor meer flexibiliteit in de ingangsdatum van de AOW, een sterkere koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting, en bescherming van de koopkracht van mensen met alleen AOW.
De SGP wil dat mensen de mogelijkheid krijgen om hun AOW-uitkering later te laten ingaan, waardoor de uitkering in latere jaren hoger wordt. Daarnaast moet de pensioenleeftijd niet alleen stijgen bij een hogere levensverwachting, maar ook kunnen dalen als de levensverwachting daalt, zodat het systeem eerlijker en beter aansluit bij de realiteit.
“Naast eerder stoppen met werken, moet het ook mogelijk worden om de Algemene Ouderdomswet (AOW)-uitkering later in te laten gaan, waarbij de uitkeringen in latere jaren stijgen.”
“Na jarenlange stijging groeit de levensverwachting de laatste jaren minder snel. Op dit moment kan de pensioenleeftijd niet dalen als de levensverwachting daalt. De SGP wil dat dit wel mogelijk wordt. Ook wordt de pensioenleeftijd weer sterker gekoppeld met de levensverwachting.”
De SGP erkent dat sommige gepensioneerden alleen een AOW-uitkering (eventueel met een klein pensioen) ontvangen en moeite hebben om rond te komen. Hun koopkracht moet volgens de SGP beschermd worden, zodat zij niet verder in de knel komen door stijgende prijzen.
“Bij sommige gepensioneerden bestaat de oudedagsvoorziening alleen uit een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een ‘klein pensioen’. Terwijl de prijzen stijgen, kunnen zij soms maar net de eindjes aan elkaar knopen. Hun koopkracht moet beschermd worden.”
Volt wil het huidige stelsel van toeslagen, heffingskortingen en uitkeringen, waaronder de AOW, vervangen door een universeel basisinkomen. De AOW-uitkering blijft op korte termijn gekoppeld aan het sociaal minimum, maar stijgt niet automatisch mee met het minimumloon, omdat Volt vindt dat de AOW het sociaal minimum al garandeert.
Volt stelt dat de AOW-uitkering niet automatisch meestijgt met het minimumloon, omdat deze volgens hen het sociaal minimum al garandeert. Hiermee wil Volt voorkomen dat verhogingen van het minimumloon direct doorwerken in de AOW, wat volgens hen niet nodig is voor bestaanszekerheid van ouderen.
“De gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen volgen deze stijging niet, aangezien deze het sociaal minimum nu al garanderen.”
Volt wil op termijn alle bestaande uitkeringen, inclusief de AOW, vervangen door een universeel basisinkomen. Dit basisinkomen moet eenvoud en bestaanszekerheid bieden en het huidige complexe stelsel van uitkeringen en toeslagen overbodig maken.
D66 wil de AOW-uitkering minder snel laten stijgen dan het minimumloon, waardoor de koopkracht van AOW’ers relatief achterblijft bij een verhoging van het minimumloon. Tegelijkertijd wil D66 mensen de mogelijkheid geven om na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) door te werken. De partij kiest hiermee voor een gematigde groei van de AOW en meer flexibiliteit rond pensionering.
D66 stelt voor om de netto AOW-uitkering minder snel te laten stijgen dan het minimumloon, om hun plannen voor sociale zekerheid financieel haalbaar te maken. Dit betekent dat AOW’ers bij een verhoging van het minimumloon relatief minder vooruitgaan, waarmee D66 inzet op het beperken van de kostenstijgingen van de AOW.
“Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon.”
D66 wil mensen de keuzevrijheid geven om na het bereiken van de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven werken. Dit biedt flexibiliteit voor wie langer actief wil blijven en sluit aan bij de wens om iedereen die kan en wil werken, te laten meedoen.
“Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken.”
DENK wil het AOW-gat voor Surinaamse ouderen repareren en volledige compensatie bieden aan Surinaams-Nederlandse ouderen die onterecht zijn benadeeld in hun AOW-opbouw. Verder worden er geen concrete, algemene voorstellen gedaan over de hoogte of het stelsel van de AOW-uitkering voor alle ouderen.
DENK erkent dat Surinaams-Nederlandse ouderen structureel zijn benadeeld in hun AOW-opbouw en vindt deze ongelijkheid in ouderdomsvoorziening onaanvaardbaar. Daarom pleit de partij voor volledige compensatie voor deze groep, waarmee zij een specifieke historische onrechtvaardigheid wil herstellen.
“Het AOW-gat voor Surinaamse ouderen wordt gerepareerd. Surinaams Nederlandse ouderen die onterecht zijn benadeeld in hun AOW opbouw, krijgen volledige compensatie. Ongelijkheid in ouderdomsvoorziening is onaanvaardbaar.”
JA21 noemt de AOW-uitkering nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma. Het enige concrete standpunt betreft het mogelijk maken van doorwerken na de AOW-leeftijd zonder fiscale of financiële belemmeringen. Over de hoogte, indexatie of andere inhoudelijke aspecten van de AOW-uitkering zelf doet JA21 geen uitspraken.
JA21 wil dat mensen die de AOW-leeftijd hebben bereikt, zonder fiscale of financiële obstakels kunnen blijven werken. Dit moet het arbeidspotentieel vergroten en mensen stimuleren langer actief te blijven, zonder dat zij financieel worden benadeeld door doorwerken na hun pensioenleeftijd.
“Doorwerken na AOW-leeftijd zonder fiscale of financiële belemmeringen mogelijk maken.”
De PVV wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar, waarmee ze terug willen naar een eerdere pensioenleeftijd voor ouderen. Dit voorstel is bedoeld om ouderen eerder recht te geven op een AOW-uitkering en zo hun financiële positie te verbeteren.
De PVV vindt dat de huidige AOW-leeftijd te hoog is en wil deze terugbrengen naar 65 jaar. Hiermee wil de partij ouderen eerder laten profiteren van hun AOW-uitkering, wat volgens hen rechtvaardiger is en bijdraagt aan het verbeteren van de koopkracht van ouderen.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar.”
De VVD wil de AOW-uitkering uitzonderen van hun voorstel om uitkeringen niet langer met de lonen, maar met de inflatie te laten meestijgen. Dit betekent dat de AOW gekoppeld blijft aan de loonontwikkeling, terwijl andere uitkeringen alleen met de inflatie meestijgen. Hiermee wil de VVD het verschil tussen werkenden en uitkeringsgerechtigden herstellen, maar de koopkracht van AOW’ers beschermen.
De VVD stelt voor om de automatische koppeling van uitkeringen aan de loonontwikkeling los te laten, behalve voor de AOW en regelingen voor arbeidsongeschikten. Hiermee willen ze het verschil tussen werkenden en uitkeringsgerechtigden vergroten, maar AOW’ers ontzien en hun koopkracht behouden.
“Voortaan stijgen de uitkeringen, behalve de AOW en regelingen voor arbeidsongeschikten, mee met de inflatie in plaats van met de lonen.”