D66 kiest ervoor het minimumloon te verhogen, maar koppelt de AOW hier niet volledig aan: de AOW stijgt minder snel dan het minimumloon. Hiermee wil D66 bestaanszekerheid verbeteren voor werkenden en uitkeringsgerechtigden, maar de kosten van sociale zekerheid beheersbaar houden. De partij erkent dat deze keuze gevolgen heeft voor de koopkracht van AOW’ers ten opzichte van werkenden.
D66 wil het minimumloon en het minimumjeugdloon verhogen, waarbij de bijstand in verhouding meestijgt. Dit moet zorgen voor een eerlijker loon en minder afhankelijkheid van toeslagen.
“We verhogen het minimumloon en het minimumjeugdloon. De bijstand stijgt in verhouding mee.”
“Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen.”
“Als je werkt, heb je recht op een fatsoenlijk salaris. Daarom verlagen we het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
D66 kiest ervoor de AOW niet volledig te koppelen aan het minimumloon: bij een verhoging van het minimumloon stijgt de AOW netto minder snel. Dit is een bewuste keuze om de kosten van sociale zekerheid te beheersen.
“Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon.”
DENK wil de koppeling van uitkeringen, waaronder de AOW, aan het minimumloon behouden zodat de koopkracht van uitkeringsgerechtigden op peil blijft. Ze pleiten voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur en benadrukken dat uitkeringen voldoende moeten meestijgen met de prijzen. Het bestaansminimum wordt afgestemd op wat mensen werkelijk nodig hebben om rond te komen.
DENK vindt het belangrijk dat uitkeringen, inclusief de AOW, gekoppeld blijven aan het minimumloon om de koopkracht van mensen te beschermen tegen prijsstijgingen. Hiermee willen ze bestaanszekerheid waarborgen en armoede tegengaan.
DENK stelt een verhoging van het minimumloon voor naar 18 euro per uur, waarmee ook de daaraan gekoppelde uitkeringen, zoals de AOW, indirect meestijgen. Dit moet bijdragen aan een eerlijk loon en het verkleinen van inkomensverschillen.
“Wij willen een eerlijk loon voor alle Nederlanders. Daarom zijn wij voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur.”
DENK wil het bestaansminimum beter afstemmen op wat mensen daadwerkelijk nodig hebben, zodat uitkeringen in combinatie met toeslagen voldoende zijn om rond te komen. Dit versterkt de koppeling tussen minimumloon, uitkeringen en bestaanszekerheid.
“Het bestaans minimum wordt beter afgestemd op wat mensen werkelijk nodig hebben om rond te komen en de bijstandsuitkering in combinatie met toeslagen gaat hier aan voldoen.”
NSC wil de koppeling tussen de AOW en het minimumloon behouden, zodat de AOW automatisch meestijgt met het minimumloon en de lonen. Ze verhogen het minimumloon stapsgewijs naar €18 en zorgen ervoor dat alle daaraan gekoppelde uitkeringen, waaronder de AOW, voldoende zijn om de dagelijkse kosten te dekken. De kern van hun visie is bestaanszekerheid door een stevig minimuminkomen en automatische welvaartsstijging voor ouderen.
NSC vindt het essentieel dat de AOW en andere uitkeringen gekoppeld blijven aan het minimumloon, zodat deze uitkeringen meestijgen met de lonen en de koopkracht van ouderen behouden blijft. Dit voorkomt dat gepensioneerden achterblijven bij de algemene welvaartsontwikkeling en waarborgt bestaanszekerheid voor mensen die niet (meer) kunnen werken.
NSC verhoogt het minimumloon stapsgewijs naar €18 en koppelt daaraan de uitkeringen, zodat het loon weer de basis van het inkomen wordt en uitkeringen toereikend zijn voor de dagelijkse kosten. Dit beleid is bedoeld om bestaanszekerheid te vergroten en afhankelijkheid van toeslagen te verminderen.
“Het wettelijk minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen moeten toereikend zijn om de dagelijkse kosten te kunnen betalen. We verhogen het minimumloon stapsgewijs naar € 18 en koppelen dit aan een stelselvernieuwing, zodat het loon weer de basis is van het inkomen.”
“Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog.”
50PLUS beschouwt de koppeling van de AOW aan het wettelijk minimumloon als een fundamenteel uitgangspunt en wil deze koppeling onvoorwaardelijk behouden. De partij verzet zich tegen elke poging om de AOW los te koppelen van het minimumloon en benadrukt dat de AOW-uitkering voor iedereen gegarandeerd moet blijven. Daarnaast steunt 50PLUS verhogingen van het minimumloon, omdat dit direct leidt tot verhoging van de AOW.
50PLUS ziet de koppeling van de AOW aan het wettelijk minimumloon als essentieel om de koopkracht van ouderen te beschermen en te voorkomen dat hun inkomen achterblijft bij de algemene welvaartsontwikkeling. Door deze koppeling blijft de AOW-uitkering meestijgen met het minimumloon, wat volgens 50PLUS noodzakelijk is voor bestaanszekerheid en waardigheid van ouderen.
50PLUS ondersteunt verhogingen van het minimumloon, omdat dit automatisch leidt tot verhoging van de AOW-uitkering via de bestaande koppeling. Dit versterkt de koopkracht van ouderen en waarborgt dat hun inkomen meegroeit met de laagste inkomensgroepen.
“Verhogingen van het minimumloon kan op onze steun rekenen.”
GroenLinks-PvdA wil het minimumloon fors verhogen en koppelt daar expliciet de AOW en andere uitkeringen aan, zodat ook ouderen profiteren van de stijging. Hun kernvisie is dat iedereen, inclusief gepensioneerden, moet kunnen rondkomen en delen in de welvaartsgroei, door de AOW structureel mee te laten stijgen met het minimumloon.
GroenLinks-PvdA stelt dat bij een verhoging van het minimumloon de AOW en andere uitkeringen automatisch meestijgen. Dit voorkomt dat ouderen en mensen met een uitkering achterblijven bij loonontwikkelingen en zorgt voor een eerlijker verdeling van welvaart, met speciale aandacht voor het bestrijden van armoede onder deze groepen.
“Het minimumloon gaat fors omhoog. We delen de welvaart eerlijk: de AOW en andere uitkeringen stijgen mee, en we strijden tegen armoede.”
“We behouden de koppeling van alle uitkeringen aan het minimumloon, zodat we allemaal vooruit kunnen.”
“We verhogen de AOW-uitkering gekoppeld aan het minimumloon, zodat ouderen rond kunnen komen en in rust kunnen genieten van hun oude dag.”
De SGP wil de bijstand gekoppeld houden aan het wettelijk minimumloon en stapsgewijs verhogen, maar spreekt zich niet expliciet uit over het koppelen van de AOW aan het minimumloon. Wel wil de partij de koopkracht van AOW-gerechtigden beschermen, vooral voor mensen met alleen AOW of een klein pensioen. De SGP richt zich op het betaalbaar en robuust houden van het AOW-stelsel, met aandacht voor kwetsbare ouderen.
De SGP vindt dat de bijstandsuitkering te laag is en wil deze verhogen, waarbij de koppeling aan het wettelijk minimumloon behouden blijft. Dit moet voorkomen dat mensen in de bijstand niet rond kunnen komen.
“De bijstand wordt daarom stapsgewijs verhoogd en blijft gekoppeld aan het wettelijk minimumloon.”
De SGP benoemt het beschermen van de koopkracht van AOW’ers, vooral voor mensen met alleen AOW of een klein pensioen, maar noemt geen expliciete koppeling van de AOW aan het minimumloon. De focus ligt op het toekomstbestendig en betaalbaar houden van het AOW-stelsel.
“De SGP wil een toekomstbestendig AOW-stelsel, maar dit staat door de vergrijzing onder druk. Daarom zetten we in op verbeteringen die de pensioenvoorzieningen robuust en betaalbaar houden.”
“Bij sommige gepensioneerden bestaat de oudedagsvoorziening alleen uit een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een ‘klein pensioen’. Terwijl de prijzen stijgen, kunnen zij soms maar net de eindjes aan elkaar knopen. Hun koopkracht moet beschermd worden.”
BBB wil de koppeling van de AOW-uitkering aan het wettelijk minimumloon behouden en de AOW niet zwaarder belasten. Hiermee wil de partij de koopkracht van ouderen beschermen en zekerheid bieden over de hoogte van de AOW in relatie tot het minimumloon.
BBB vindt het belangrijk dat de AOW-uitkering meestijgt met het wettelijk minimumloon om de koopkracht van ouderen te waarborgen. Dit voorkomt dat ouderen achterblijven bij loonontwikkelingen en biedt financiële zekerheid.
“De AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast dan nu het geval is en we handhaven de koppeling aan het wettelijk minimumloon.”
BBB wil voorkomen dat ouderen extra belastingdruk ervaren op hun AOW-uitkering, om zo hun netto-inkomen te beschermen.
“AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast.”
BIJ1 wil het minimumloon direct verhogen naar €19 per uur en koppelt daar een gelijke verhoging van de AOW en bijstandsuitkering aan. Daarnaast willen ze het minimumloon structureel koppelen aan 60% van het mediaan inkomen, zodat het meestijgt met andere lonen. Zo wil BIJ1 voorkomen dat ouderen en mensen met een uitkering achterblijven bij loonontwikkelingen.
BIJ1 stelt voor het minimumloon fors te verhogen en deze verhoging direct door te voeren in de AOW en bijstandsuitkering. Hiermee willen ze armoede onder ouderen en uitkeringsgerechtigden tegengaan en zorgen dat deze groepen profiteren van loonstijgingen.
“Het minimumloon verhogen we direct naar €19 per uur. Met een gelijke verhoging van de AOW (pensioen) en de bijstandsuitkering.”
Om te voorkomen dat het minimumloon (en daarmee de AOW en bijstand) achterblijft bij de algemene loonontwikkeling, wil BIJ1 het minimumloon structureel koppelen aan het mediaan inkomen. Dit zorgt ervoor dat uitkeringen en pensioenen automatisch meestijgen met de lonen.
“We koppelen het minimumloon aan 60% van het mediaan inkomen, zodat het structureel meestijgt met andere lonen.”
Het CDA kiest ervoor de AOW ongemoeid te laten en koppelt deze niet expliciet aan het minimumloon. In het verkiezingsprogramma wordt de AOW gepresenteerd als een zelfstandig basispensioen, zonder voorstellen tot verhoging of automatische koppeling aan het minimumloon. Concrete beleidsmaatregelen over een directe koppeling tussen AOW en minimumloon ontbreken.
Het CDA beschouwt de AOW als een zelfstandig basispensioen en stelt expliciet dat deze ongemoeid blijft. Er wordt geen voorstel gedaan om de AOW te verhogen of te koppelen aan het minimumloon; de partij benadrukt stabiliteit en toekomstbestendigheid van de AOW zoals die nu is.
Forum voor Democratie (FVD) wil de AOW-leeftijd verlagen naar 66 jaar en mensen met zware beroepen na 40 jaar werk recht op AOW geven. Er wordt in het programma geen enkel voorstel gedaan om de AOW te koppelen aan het minimumloon; FVD noemt deze koppeling nergens en doet geen uitspraken over het minimumloon in relatie tot de AOW.
FVD vindt dat de verhoging van de AOW-leeftijd onrechtvaardig is, vooral voor mensen met zware beroepen. Ze willen de AOW-leeftijd terugbrengen naar 66 jaar en een regeling voor mensen die 40 jaar zwaar werk hebben gedaan. Dit moet de welvaart en keuzevrijheid van ouderen beschermen.
De Partij voor de Dieren koppelt de AOW en andere uitkeringen expliciet aan het minimumloon en wil dat deze automatisch meestijgen met de mediane lonen, met een ondergrens van 60% van het mediane inkomen. Het minimumloon wordt verhoogd naar 18 euro per uur en beweegt voortaan automatisch mee met de mediane lonen. Hiermee wil de partij bestaanszekerheid en een fatsoenlijk inkomen voor iedereen garanderen.
De PvdD stelt voor om de AOW, samen met andere uitkeringen, automatisch te laten meestijgen met het minimumloon, dat zelf wordt gekoppeld aan de mediane lonen (ondergrens 60%). Dit moet voorkomen dat uitkeringen achterblijven bij de loonontwikkeling en zorgt voor meer bestaanszekerheid voor ouderen en mensen met een uitkering.
“Het minimumloon gaat omhoog naar 18 euro per uur. Het beweegt voortaan automatisch mee met de mediane lonen, met als ondergrens 60% van het mediane inkomen. Uitkeringen zoals de AOW, WIA, Wajong en bijstand stijgen mee.”
Naast de koppeling van de AOW aan het minimumloon, wil de PvdD het minimumjeugdloon afschaffen zodat iedereen, ongeacht leeftijd, een eerlijk loon ontvangt. Dit versterkt de ondergrens van inkomens en voorkomt armoede onder jongeren.
“We schaffen het minimumjeugdloon af. Iedereen hoort een eerlijk loon te krijgen.”
De SP wil dat de AOW volledig wordt gekoppeld aan het minimumloon, zodat verhogingen van het minimumloon direct leiden tot een hogere AOW. Hiermee wil de partij armoede onder ouderen tegengaan en de koopkracht van gepensioneerden versterken. De verhoging van het minimumloon geldt ook voor andere daaraan gekoppelde uitkeringen.
De SP stelt voor dat de AOW automatisch en volledig meestijgt met elke verhoging van het minimumloon. Dit moet ervoor zorgen dat gepensioneerden direct profiteren van een hoger minimumloon en zo meer te besteden krijgen, waarmee armoede onder ouderen wordt bestreden.
“De AOW stijgt één-op-één mee met het minimumloon. Zo zorgen we dat gepensioneerden flink meer te besteden krijgen.”
Naast de AOW wil de SP dat ook andere uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, zoals WIA, Wajong en bijstand, automatisch meestijgen. Dit moet leiden tot een sociaal vangnet waarbij niemand onder het bestaansminimum hoeft te leven.
“Uitkeringen die gekoppeld zijn aan het minimumloon, zoals WIA, Wajong, bijstand en AOW stijgen mee met de verhoging van het minimumloon.”
BVNL wil de AOW-uitkering gekoppeld houden aan het minimumloon, terwijl andere uitkeringen juist losgekoppeld worden. Hiermee beoogt BVNL de koopkracht van ouderen te beschermen, terwijl ze voor andere groepen meer differentiatie en minder automatische verhogingen willen.
BVNL maakt expliciet onderscheid tussen de AOW en andere uitkeringen: alleen de AOW blijft gekoppeld aan het minimumloon. Dit is bedoeld om de koopkracht van ouderen te waarborgen, terwijl bijstands- en andere uitkeringen niet automatisch meestijgen met het minimumloon. Dit standpunt onderstreept het belang dat BVNL hecht aan het beschermen van ouderen, in tegenstelling tot andere uitkeringsgerechtigden.
“Bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen loskoppelen van het minimumloon, met uitzondering van de AOW.”
De ChristenUnie spreekt zich niet expliciet uit voor het automatisch koppelen van de AOW aan het minimumloon. Wel wil de partij de AOW geleidelijk verder fiscaliseren en ervoor zorgen dat ouderen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen erop vooruitgaan. Concrete voorstellen over een directe koppeling tussen AOW en minimumloon ontbreken in het programma.
De ChristenUnie wil de AOW geleidelijk verder fiscaliseren, zodat ouderen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen erop vooruitgaan. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel voor ouderen en werkenden, maar er wordt geen directe koppeling met het minimumloon voorgesteld.
“De AOW wordt geleidelijk verder gefiscaliseerd. Ouderen met alleen AOW of met een klein aanvullend pensioen gaan erop vooruit.”
De PVV wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar, maar noemt in het verkiezingsprogramma geen koppeling van de AOW aan het minimumloon. Er worden geen concrete voorstellen gedaan over het verhogen van de AOW of het aanpassen van de koppeling met het minimumloon; de focus ligt uitsluitend op het verlagen van de AOW-leeftijd.
De PVV vindt dat mensen eerder recht moeten hebben op AOW en wil de AOW-leeftijd terugbrengen naar 65 jaar. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om ouderen financieel te ontlasten en de koopkracht te verbeteren, maar er wordt niets gezegd over de hoogte van de AOW of een koppeling aan het minimumloon.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar.”
De VVD wil de automatische koppeling van uitkeringen aan het minimumloon loslaten, met uitzondering van de AOW en arbeidsongeschiktheidsregelingen. Uitkeringen (behalve AOW en arbeidsongeschikten) stijgen voortaan alleen met de inflatie, niet meer met de loonontwikkeling, om zo het verschil tussen werken en een uitkering te vergroten en werken meer te laten lonen.
De VVD vindt dat de huidige koppeling tussen minimumloon en uitkeringen ertoe leidt dat werkenden er niet meer op vooruitgaan dan uitkeringsgerechtigden. Daarom willen ze deze koppeling loslaten voor uitkeringen, behalve voor de AOW en arbeidsongeschikten, zodat uitkeringen voortaan alleen met de inflatie meestijgen. Dit moet het verschil tussen werken en een uitkering herstellen en de prikkel om te werken vergroten.
“De huidige koppeling tussen minimumloon en uitkeringen zorgt ervoor dat veel werkenden er nooit méér op vooruit mogen gaan dan uitkeringsgerechtigden. Wij laten deze koppeling los en herstellen het verschil tussen werk en uitkering. Voortaan stijgen de uitkeringen, behalve de AOW en regelingen voor arbeidsongeschikten, mee met de inflatie in plaats van met de lonen.”
Volt wil het minimumloon verhogen naar 19 euro, maar kiest ervoor om de AOW en andere daaraan gekoppelde uitkeringen deze stijging niet te laten volgen, omdat deze volgens Volt het sociaal minimum al garanderen. Hiermee wil Volt het sociaal minimum beschermen zonder automatische koppeling van de AOW aan het (verhoogde) minimumloon.
Volt stelt voor het minimumloon te verhogen naar 19 euro, maar laat de AOW en andere gekoppelde uitkeringen deze stijging niet volgen. De partij vindt dat de huidige AOW al het sociaal minimum garandeert en wil zo voorkomen dat verhogingen van het minimumloon automatisch leiden tot hogere AOW-uitkeringen. Dit beleid is bedoeld om het sociaal minimum te beschermen zonder extra kosten voor de AOW.
“De gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen volgen deze stijging niet, aangezien deze het sociaal minimum nu al garanderen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma