50PLUS beschouwt de AOW als het onaantastbare fundament van de welvaartsstaat en wil deze behouden en versterken. De partij pleit voor het handhaven van de koppeling aan het minimumloon, het invoeren van een dertiende maand voor AOW’ers, het bevriezen van de AOW-leeftijd en het mogelijk maken van een vervroegde AOW-uitkering voor mensen met zware beroepen of een lang arbeidsverleden. Daarnaast wil 50PLUS dat AOW-premies niet worden gefiscaliseerd en dat migranten hun opgebouwde AOW-rechten bij vertrek uit Nederland afkopen.
50PLUS ziet de AOW als een basisrecht voor iedereen en wil deze niet aantasten. De partij benadrukt het belang van de koppeling aan het minimumloon om de koopkracht van ouderen te beschermen en wil geen fiscale ingrepen die de AOW kunnen verzwakken.
“De AOW is het onaantastbare fundament van onze welvaartsstaat en blijft, wat 50PLUS betreft, staan als een huis.”
“De AOW-uitkering is er voor iedereen en blijft gekoppeld aan het wettelijk minimumloon.”
“Handen af van de AOW.”
“Handhaving AOW-koppeling aan het minimumloon.”
Om het wegvallen van de Inkomensondersteuning-AOW (IO-AOW) te compenseren, wil 50PLUS een dertiende maand invoeren voor AOW’ers.
50PLUS wil de AOW-leeftijd gedurende de komende kabinetsperiode niet verhogen en pleit voor een vervroegde, lagere AOW-uitkering ("AOW-light") voor mensen met zware beroepen of een arbeidsverleden van 40 jaar of langer.
De partij wil voorkomen dat AOW’ers zelf premie betalen en is tegen het fiscaliseren van de AOW-premie.
50PLUS wil dat arbeids- en studiemigranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek uit Nederland, om administratieve lasten en kosten voor kleine uitkeringen op lange termijn te voorkomen.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
NSC beschouwt de AOW als het fundament van het pensioenstelsel en wil deze koppelen aan het minimumloon zodat de AOW meegroeit met de welvaart. Ze pleiten voor het handhaven van de automatische stijging van de AOW-leeftijd met de levensverwachting en willen voorkomen dat arbeidsmigratie leidt tot onbedoelde AOW-opbouw. De partij richt zich op het waarborgen van koopkracht voor ouderen en het beperken van toegang tot de AOW voor tijdelijke migranten.
NSC wil bestaanszekerheid voor ouderen waarborgen door de AOW te koppelen aan het minimumloon, zodat deze meegroeit met de gemiddelde loonstijgingen. Dit moet de koopkracht van ouderen beschermen en voorkomen dat zij financieel achterop raken.
“We handhaven de koppeling van AOW en andere uitkeringen met het minimumloon zodat deze ook meegroeien met de gemiddelde stijging van de contractlonen.”
“De AOW blijft de basis onder het pensioenstelsel. We zorgen voor ervoor dat de AOW blijft meegroeien met onze welvaart.”
“De AOW heeft haar koopkracht behouden door de koppeling aan de lonen.”
“Een koopkrachtig pensioen voor ouderen en indexatie AOW.”
NSC wil vasthouden aan de afspraak dat de AOW-leeftijd geleidelijk meestijgt met de levensverwachting, zoals vastgelegd in het Pensioenakkoord. Dit moet de houdbaarheid van het stelsel waarborgen.
“We houden vast aan een AOW-leeftijd die geleidelijk meestijgt met de levensverwachting, zoals afgesproken in het Pensioenakkoord.”
Om misbruik van het sociale stelsel te voorkomen, wil NSC een eerlijk en realistisch ingroeistelsel invoeren waardoor niet iedere student of tijdelijke arbeidsmigrant automatisch AOW opbouwt.
“We voeren een eerlijk en realistisch ingroeistelsel in voor sociale zekerheid en AOW om te voorkomen dat Nederlandse sociale voorzieningen een magneet vormen. Niet iedere student of tijdelijke arbeidsmigrant hoeft AOW op te bouwen.”
BBB wil de AOW onaangetast laten, handhaaft de koppeling aan het minimumloon en is tegen extra belasting op AOW-uitkeringen. Daarnaast onderzoekt BBB de mogelijkheid van een vrijwillige deeltijd-AOW rondom de standaardleeftijd, afhankelijk van levensloop en beroep.
BBB vindt dat de AOW-uitkering niet verder mag worden belast en dat de koppeling aan het wettelijk minimumloon moet blijven bestaan. Hiermee wil de partij de koopkracht en zekerheid van ouderen beschermen, en voorkomen dat de AOW als sluitpost wordt gebruikt bij begrotingsmaatregelen.
“Handen af van de AOW. De AOWuitkeringen worden niet zwaarder belast dan nu het geval is en we handhaven de koppeling aan het wettelijk minimumloon.”
“AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast.”
BBB wil onderzoeken of mensen, afhankelijk van hun levensloop en beroep, vanaf twee jaar vóór tot vijf jaar ná de standaard AOW-leeftijd op vrijwillige basis (deeltijd) kunnen instromen. Dit biedt flexibiliteit voor mensen met zware beroepen of een andere levensloop.
“Onderzoeken of mensen vanaf 2 jaar vóór en tot 5 jaar ná de standaard AOW leeftijd in (deeltijd) op vrijwillige basis kunnen instromen, afhankelijk van levensloop en beroep.”
BBB stelt expliciet dat de betaalbaarheid en instandhouding van de huidige AOW niet mag worden opgeofferd aan andere uitgaven, zoals defensie, en ziet de AOW als essentieel onderdeel van het sociale zekerheidsstelsel.
“Zulke bedragen kunnen en mogen niet per definitie ten koste gaan van andere zaken die voor BBB essentieel zijn: de betaalbaarheid en instandhouding van de huidige AOW, ons sociale zekerheidsstelsel, goede en toegankelijke gezondheidszorg, een ronkende economie met een sterke mkbsector, goede infrastructuur en een leefbaar platteland.”
“Tegelijk willen we dat dit niet ten koste gaat van belangrijke zaken zoals de AOW, betaalbare zorg, het mkb en een leefbaar platteland.”
De SP wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar en de AOW direct koppelen aan het minimumloon, zodat gepensioneerden meer te besteden krijgen. Daarnaast moeten alle uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, waaronder de AOW, meestijgen met de verhoging van het minimumloon. Hiermee wil de SP bestaanszekerheid en een goede oude dag voor iedereen garanderen.
De SP vindt dat iedereen het recht moet hebben om vanaf 65 jaar te stoppen met werken, omdat werken tot een hogere leeftijd voor veel mensen onhaalbaar is. Werknemers mogen na hun 65ste doorwerken als ze dat willen, en mensen met zware beroepen moeten eerder kunnen stoppen.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar. Iedereen moet het recht hebben om te kunnen stoppen met werken vanaf 65 jaar. Werknemers krijgen het recht om ook na hun 65ste (in deeltijd) door te kunnen werken, als ze daar zelf bewust voor kiezen. De regeling voor mensen met zware beroepen moet blijven bestaan en versterkt worden, zodat mensen kunnen stoppen na 40 jaar werken.”
De SP wil dat de AOW volledig meestijgt met het minimumloon, zodat gepensioneerden profiteren van inkomensverbeteringen en niet achterblijven bij loonontwikkelingen. Dit moet de koopkracht van ouderen versterken en armoede onder gepensioneerden tegengaan.
“De AOW stijgt éénopéén mee met het minimumloon. Zo zorgen we dat gepensioneerden flink meer te besteden krijgen.”
“Uitkeringen die gekoppeld zijn aan het minimumloon, zoals WIA, Wajong, bijstand en AOW stijgen mee met de verhoging van het minimumloon. Zo krijgen gepensioneerden meer te besteden en zorgen we voor een bijstand waarmee niemand in armoede hoeft te leven.”
“Ook de AOW verhogen we hiermee, zodat iedereen een goede oude dag tegemoet kan zien.”
De SP wil het AOW-gat voor zzp’ers oplossen, zodat ook zelfstandigen zonder personeel niet buiten de boot vallen en verzekerd zijn van een fatsoenlijk pensioen.
“Het AOWgat voor zzp’ers moet gedicht worden.”
De ChristenUnie wil de AOW vereenvoudigen en geleidelijk verder fiscaliseren, zodat ouderen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen erop vooruitgaan. Ze streven naar een eerlijker belastingstelsel voor ouderen en willen de AOW-regelingen op de BES-eilanden gelijk trekken met Europees Nederland. Transparantie en eenvoud in de uitvoering van de AOW zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.
De ChristenUnie wil de uitvoering van de AOW eenvoudiger maken en de AOW geleidelijk verder fiscaliseren. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid, minder administratieve lasten en een eerlijker belastingvoordeel voor ouderen, vooral voor mensen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen.
De partij wil dat ouderen profiteren van dezelfde belastingkortingen als werkenden, zodat het verschil in belastingdruk tussen gepensioneerden en werkenden wordt verkleind.
“Wij willen dat ouderen ook gaan profiteren van de volledige basiskorting (dus geen lagere algemene heffingskorting, zoals nu het geval is).”
De ChristenUnie streeft ernaar om de AOW-regelingen op de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) gelijk te trekken met die van Europees Nederland, om zo de bestaanszekerheid van ouderen daar te verbeteren.
“We introduceren een WW-uitkering op de BES en streven ernaar de onderstand (bijstand) en AOV (AOW) in lijn te brengen met de regelingen zoals die in Europees Nederland gelden.”
FVD wil de AOW-leeftijd verlagen naar 66 jaar en geeft mensen met fysiek zware beroepen recht op AOW na 40 jaar werk. Ze pleiten voor meer keuzevrijheid rond doorwerken na de AOW-leeftijd en willen het pensioenstelsel versterken door structurele indexatie en meer zeggenschap voor deelnemers. Hun visie is gericht op het herstellen van koopkracht en keuzevrijheid voor ouderen, en het terugdraaien van recente versoberingen.
FVD vindt dat de verhoging van de AOW-leeftijd onrechtvaardig is, vooral voor mensen met zware beroepen. Ze willen de AOW-leeftijd terugbrengen naar 66 jaar en een regeling invoeren waarbij mensen na 40 jaar zwaar werk recht krijgen op AOW, om zo rechtvaardigheid en waardering voor langdurig fysiek werk te herstellen.
FVD wil dat mensen na het bereiken van de AOW-leeftijd zelf kunnen kiezen of ze willen doorwerken. Dit bevordert individuele vrijheid en voorkomt dat ouderen verplicht worden langer te werken dan ze willen of kunnen.
De SGP wil een toekomstbestendig en betaalbaar AOW-stelsel dat kwetsbare gepensioneerden beschermt tegen koopkrachtverlies. Ze pleiten voor flexibiliteit in de ingangsdatum van de AOW, een sterkere koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting, en bescherming van de koopkracht van mensen die alleen AOW ontvangen.
De SGP erkent dat de vergrijzing het AOW-stelsel onder druk zet en wil daarom verbeteringen die het stelsel robuust en betaalbaar houden. Ze benadrukken het belang van bescherming van de koopkracht van gepensioneerden die alleen AOW ontvangen.
“De SGP wil een toekomstbestendig AOW-stelsel, maar dit staat door de vergrijzing onder druk. Daarom zetten we in op verbeteringen die de pensioenvoorzieningen robuust en betaalbaar houden.”
“Bij sommige gepensioneerden bestaat de oudedagsvoorziening alleen uit een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een ‘klein pensioen’. Terwijl de prijzen stijgen, kunnen zij soms maar net de eindjes aan elkaar knopen. Hun koopkracht moet beschermd worden.”
De SGP wil het mogelijk maken om de AOW-uitkering later te laten ingaan met hogere uitkeringen op latere leeftijd. Daarnaast pleiten ze voor een sterkere koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting, inclusief de mogelijkheid om de pensioenleeftijd te laten dalen als de levensverwachting daalt.
“Naast eerder stoppen met werken, moet het ook mogelijk worden om de Algemene Ouderdomswet (AOW)-uitkering later in te laten gaan, waarbij de uitkeringen in latere jaren stijgen.”
“Na jarenlange stijging groeit de levensverwachting de laatste jaren minder snel. Op dit moment kan de pensioenleeftijd niet dalen als de levensverwachting daalt. De SGP wil dat dit wel mogelijk wordt. Ook wordt de pensioenleeftijd weer sterker gekoppeld met de levensverwachting.”
BIJ1 wil de AOW en het aanvullend pensioen verhogen naar een niveau waarop niemand na de AOW-leeftijd hoeft door te werken, met een directe koppeling aan het minimumloon. Daarnaast pleit de partij voor het versoepelen van regels voor ouderen met een migratieachtergrond die te maken hebben met een AOW-gat. Hun visie is gericht op bestaanszekerheid, eerlijk inkomen en het bestrijden van armoede onder ouderen.
BIJ1 vindt dat de AOW en het aanvullend pensioen hoog genoeg moeten zijn zodat niemand na de AOW-leeftijd noodgedwongen hoeft te werken. Dit is bedoeld om armoede onder ouderen te voorkomen en bestaanszekerheid te garanderen.
BIJ1 erkent dat veel ouderen met een migratieachtergrond een AOW-gat hebben en aangewezen zijn op aanvullende inkomensondersteuning (AIO). De partij wil de regels voor deze groep versoepelen om hun inkomenspositie te verbeteren.
“Veel ouderen met een migratieachtergrond vragen de AIO (aanvullende inkomensondersteuning) aan vanwege het AOW-gat. De regels hiervan maken we soepeler.”
BVNL wil de AOW behouden als uitzondering op het loskoppelen van uitkeringen van het minimumloon en wil dat samenwonende alleenstaanden niet worden gekort op hun AOW. Daarnaast wil BVNL het pensioengat voor militairen door de verhoging van de AOW-leeftijd op een fatsoenlijke manier oplossen. De partij benadrukt keuzevrijheid en bescherming van de AOW voor specifieke groepen.
BVNL stelt voor om uitkeringen los te koppelen van het minimumloon, maar maakt een expliciete uitzondering voor de AOW. Hiermee wil de partij de positie van AOW’ers beschermen en voorkomen dat hun uitkering achterblijft bij het minimumloon.
“Bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen loskoppelen van het minimumloon, met uitzondering van de AOW.”
BVNL wil dat alleenstaanden die gaan samenwonen niet worden gekort op hun AOW. Dit voorstel is bedoeld om de financiële zelfstandigheid van ouderen te waarborgen en ontmoedigt niet het samenwonen.
“zodat alleenstaanden die gaan samenwonen niet worden gekort op hun AOW.”
De partij erkent het probleem van het pensioengat voor militairen als gevolg van de verhoging van de AOW-leeftijd en wil dit op een fatsoenlijke manier oplossen. Hiermee adresseert BVNL een specifieke groep die door het huidige beleid benadeeld wordt.
“Het pensioengat voor militairen ten gevolge van de verhoging van de AOW-leeftijd wordt op een fatsoenlijke manier opgelost.”
Het CDA beschouwt de AOW als het onschendbare basispensioen voor alle ouderen en wil deze regeling ongemoeid laten. Ze pleiten voor vereenvoudiging van de leefvormen in de AOW om bureaucratie en huiscontroles te verminderen, en benadrukken dat de AOW al toekomstbestendig is gemaakt. Concrete wijzigingen of versoberingen van de AOW worden uitgesloten; het CDA kiest voor stabiliteit en eenvoud.
Het CDA ziet de AOW als een verworven recht en basisvoorziening voor ouderen, die niet verder aangepast of versoberd moet worden. Ze stellen dat de regeling al toekomstbestendig is gemaakt en willen zekerheid bieden aan ouderen door de AOW ongemoeid te laten.
Het CDA wil de complexiteit rond de verschillende leefvormen in de AOW verminderen, zodat er minder controles aan huis nodig zijn en het partnerbegrip in sociale zekerheidswetten wordt geharmoniseerd. Dit moet zorgen voor minder bureaucratie en meer duidelijkheid voor ouderen.
“We vereenvoudigen de 21 leefvormen in de AOW, zodat er geen controles aan huis meer hoeven plaats te vinden. In lijn daarmee werken we ook aan uniformering van het partnerbegrip in andere socialezekerheidswetten.”
De Partij voor de Dieren wil de AOW eerlijker en flexibeler maken, met bijzondere aandacht voor mensen met zware beroepen en lage inkomens. Ze pleiten voor een verhoging van de AOW-uitkering, een lagere AOW-leeftijd voor zware beroepen, en meer keuzevrijheid rond de pensioenleeftijd.
De PvdD vindt het onrechtvaardig dat mensen met zware beroepen even lang moeten doorwerken als anderen. Daarom willen ze dat deze groep vanaf 65 jaar AOW krijgt. Daarnaast willen ze mensen de mogelijkheid geven om eerder of flexibeler met pensioen te gaan, eventueel met een aangepaste uitkering.
“De AOW wordt eerlijker. Wie in een zwaar beroep heeft gewerkt, krijgt vanaf 65 jaar AOW. Er komt meer keuzevrijheid: wie eerder wil stoppen met werken, kan kiezen voor een evenredig aangepaste AOW-uitkering, mensen kunnen kiezen voor een flexibele pensioenleeftijd of een deeltijdpensioen.”
De partij wil de AOW-uitkering verhogen om vooral mensen met een klein of geen aanvullend pensioen een beter inkomen te bieden. Dit moet bijdragen aan bestaanszekerheid voor ouderen.
“De AOW-uitkering gaat omhoog. Dit zorgt voor een beter pensioen, vooral voor mensen met een klein of geen aanvullend pensioen.”
De PvdD koppelt de AOW aan het minimumloon, zodat deze automatisch meestijgt met de mediane lonen. Dit voorkomt dat de koopkracht van ouderen achterblijft.
“Uitkeringen zoals de AOW, WIA, Wajong en bijstand stijgen mee.”
D66 wil de AOW minder snel laten stijgen dan het minimumloon en biedt mensen de mogelijkheid om na de AOW-leeftijd (deels) door te werken. Hun beleid richt zich op het betaalbaar houden van sociale zekerheid en het vergroten van keuzevrijheid voor ouderen.
D66 kiest ervoor om de AOW netto minder snel te laten stijgen dan het minimumloon, om de betaalbaarheid van sociale zekerheid te waarborgen. Dit betekent dat de koopkracht van AOW’ers minder meestijgt met verhogingen van het minimumloon, waarmee D66 een rem zet op de uitgaven aan AOW.
“Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon.”
D66 wil mensen de keuze geven om na het bereiken van de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven werken. Dit vergroot de keuzevrijheid voor ouderen en speelt in op veranderende wensen en mogelijkheden rond pensionering.
“Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken.”
De VVD wil de AOW (Algemene Ouderdomswet) ontkoppelen van het minimumloon en andere uitkeringen, zodat de AOW voortaan alleen meestijgt met de inflatie en niet meer automatisch met de cao-lonen. Hiermee wil de VVD het verschil tussen werken en ontvangen van een uitkering herstellen en voorkomen dat uitkeringsgerechtigden sneller vooruitgaan dan werkenden. Verder wordt de AOW genoemd als een dienst die via een centrale digitale overheid toegankelijker moet worden gemaakt.
De VVD stelt voor om de koppeling tussen het minimumloon en uitkeringen los te laten, met uitzondering van de AOW en arbeidsongeschiktheidsregelingen. De AOW stijgt voortaan alleen mee met de inflatie, niet meer met de cao-lonen. Dit moet het verschil tussen werken en uitkering behouden en voorkomen dat uitkeringsgerechtigden sneller vooruitgaan dan werkenden.
“Voortaan stijgen de uitkeringen, behalve de AOW en regelingen voor arbeidsongeschikten, mee met de inflatie in plaats van met de lonen.”
De VVD wil overheidsdiensten, waaronder het inzien van de AOW, centraliseren en digitaliseren via één online loket. Dit moet het voor burgers eenvoudiger en gebruiksvriendelijker maken om hun AOW-zaken te regelen.
“In plaats van een wildgroei aan loketten, kan het starten van een bedrijf, het doorgeven van een adreswijziging en het inzien van je AOW dan op één plek geregeld worden. Hiervoor breiden we bijvoorbeeld MijnOverheid.nl uit.”
Volt wil de AOW-uitkering niet verhogen, omdat deze volgens hen het sociaal minimum al garandeert. In plaats daarvan koppelen ze de AOW los van het minimumloon, dat wél omhoog gaat, en introduceren ze een aanvullend basispensioen voor werkenden naast de AOW.
Volt vindt dat de AOW-uitkering het sociaal minimum al garandeert en ziet daarom geen noodzaak om deze te verhogen wanneer het minimumloon stijgt. Dit betekent dat ouderen met alleen AOW er niet op vooruitgaan als het minimumloon omhoog gaat.
“De gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen volgen deze stijging niet, aangezien deze het sociaal minimum nu al garanderen.”
Volt stelt voor om een basispensioen voor alle werkenden in te voeren, aanvullend op de bestaande AOW. Dit moet zorgen voor extra inkomenszekerheid bovenop de AOW, met een minimale premieafdracht.
“We introduceren een basispensioen voor alle werkenden naast de AOW, met een minimale premieafdracht.”
DENK erkent het AOW-gat voor Surinaamse ouderen als een onrechtvaardigheid en wil deze ongelijkheid volledig herstellen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het bieden van volledige compensatie aan Surinaams-Nederlandse ouderen die benadeeld zijn in hun AOW-opbouw. DENK benadrukt dat gelijke ouderdomsvoorziening een fundamenteel recht is.
DENK wil het AOW-gat voor Surinaamse ouderen repareren, omdat zij vinden dat deze groep onterecht is benadeeld in hun pensioenopbouw. Het doel is om ongelijkheid in ouderdomsvoorziening te bestrijden en volledige compensatie te bieden aan de getroffen Surinaams-Nederlandse ouderen.
“Het AOW-gat voor Surinaamse ouderen wordt gerepareerd. Surinaams Nederlandse ouderen die onterecht zijn benadeeld in hun AOW opbouw, krijgen volledige compensatie. Ongelijkheid in ouderdomsvoorziening is onaanvaardbaar.”
GroenLinks-PvdA wil de AOW-uitkering verhogen en deze koppelen aan het minimumloon, zodat ouderen voldoende inkomen hebben om rond te komen. Hun belangrijkste voorstel is een structurele verhoging van de AOW, met als doel bestaanszekerheid en een onbezorgde oude dag voor ouderen. De partij benadrukt het belang van een goed pensioenstelsel voor huidige én toekomstige generaties.
GroenLinks-PvdA stelt voor om de AOW-uitkering te verhogen en deze structureel te koppelen aan het minimumloon. Dit moet ervoor zorgen dat ouderen niet in armoede hoeven te leven en in rust kunnen genieten van hun oude dag. De partij ziet dit als een noodzakelijke stap om bestaanszekerheid voor ouderen te waarborgen.
“We verhogen de AOW-uitkering gekoppeld aan het minimumloon, zodat ouderen rond kunnen komen en in rust kunnen genieten van hun oude dag.”
JA21 wil mensen stimuleren om na de AOW-leeftijd te blijven werken door fiscale en financiële belemmeringen weg te nemen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het mogelijk maken van doorwerken na de AOW-leeftijd zonder extra lasten, zodat ouderen die willen blijven werken dat eenvoudig kunnen doen.
JA21 vindt dat ouderen die de AOW-leeftijd hebben bereikt, zonder fiscale of financiële obstakels moeten kunnen doorwerken. Dit moet het arbeidspotentieel vergroten en ouderen de vrijheid geven om actief te blijven op de arbeidsmarkt als zij dat willen.
“Doorwerken na AOW-leeftijd zonder fiscale of financiële belemmeringen mogelijk maken.”
De PVV wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar, waarmee ze terug willen naar de vroegere pensioenleeftijd. Dit voorstel is bedoeld om ouderen eerder recht te geven op AOW en zo hun financiële positie te verbeteren. De partij positioneert zich hiermee duidelijk tegen de verhoging van de AOW-leeftijd die de afgelopen jaren is doorgevoerd.
De PVV vindt dat de huidige AOW-leeftijd te hoog is en wil deze weer verlagen naar 65 jaar. Hiermee wil de partij ouderen eerder zekerheid en financiële rust bieden, en inspelen op zorgen over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het pensioen. Dit standpunt wordt gepresenteerd als een concrete maatregel om ouderen tegemoet te komen.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar.”