NSC erkent de risico’s van anonimiteit en schadelijke invloeden op sociale media, vooral voor jongeren, maar kiest niet voor een algemeen verbod op anonimiteit of anonieme chat. In plaats daarvan pleit de partij voor leeftijdsverificatie, bescherming van vertrouwelijke communicatie (zoals chatdiensten zonder chatcontrole), en strengere regulering van sociale mediaplatforms. De focus ligt op bescherming van jongeren, privacy en het tegengaan van misbruik, zonder massasurveillance of het opheffen van anonimiteit als uitgangspunt.
NSC wil jongeren beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media door een minimumleeftijd en privacyvriendelijke leeftijdsverificatie in te voeren. Dit raakt indirect aan anonimiteit, omdat het gebruik van social media door minderjarigen wordt beperkt en gecontroleerd, maar het is geen algemeen verbod op anonieme deelname.
“Nieuw Sociaal Contract is voorstander van een minimumleeftijd van 12 jaar voor smartphones en van 15 jaar voor sociale media, zodat kinderen stabiel en gezond op kunnen groeien.”
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie. Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
NSC verzet zich expliciet tegen chatcontrole en het omzeilen van end-to-end-encryptie, waarmee het recht op vertrouwelijke, mogelijk anonieme communicatie wordt beschermd. Dit is een duidelijk standpunt vóór het behoud van privacy en anonimiteit in online chatdiensten.
Hoewel niet direct over anonimiteit, adresseert NSC de schadelijke effecten van sociale media door regulering van algoritmes en ontwerp, met als doel mentale gezondheid te beschermen. Dit raakt aan de bredere context van online veiligheid, maar niet aan het opheffen van anonimiteit.
“We steunen Europese initiatieven om wettelijk het verslavende ontwerp van sociale mediaplatforms aan banden te leggen. We maken het reguleren van aanbevelingsalgoritmes op zeer grote sociale mediaplatforms tot een Europese prioriteit.”
“Deze algoritmes moeten transparant zijn en geoptimaliseerd worden met het oog op mentale gezondheid van gebruikers, in plaats van maximale schermtijd.”
FVD beschouwt anonimiteit op internet, inclusief online chat en social media, als een essentieel onderdeel van vrijheid en privacy. Ze willen anonimiteit wettelijk garanderen, verzetten zich tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, en pleiten voor het verbieden van biometrische registratie van internetgebruikers. Hun beleid is gericht op het beschermen van burgers tegen toezicht, censuur en machtsmisbruik, zodat iedereen vrij en zonder angst online kan communiceren.
FVD vindt dat anonimiteit online noodzakelijk is om vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen machtsmisbruik te waarborgen. Ze willen anonimiteit de norm maken, zijn tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, en verzetten zich tegen biometrische registratie van internetgebruikers. Dit beleid is direct gericht op het beschermen van anonieme deelname aan online chat en social media.
“We maken anonimiteit de norm. We verzetten ons tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, zodat iedereen zonder angst kennis kan vergaren en meningen kan uiten.”
“We weigeren voorstellen om biometrische data van internetgebruikers op te slaan, zodat anonimiteit online gewaarborgd blijft.”
“Forum voor Democratie vindt anonimiteit een essentieel onderdeel van een vrije samenleving: het stelt burgers in staat ongeremd en in vrijheid kennis te vergaren, meningen te delen en zich te beschermen tegen machtsmisbruik.”
FVD wil dat het briefgeheim uit de Grondwet ook gaat gelden voor digitale communicatie, waaronder online chat en berichtenverkeer. Dit versterkt de vertrouwelijkheid en anonimiteit van digitale interacties, zodat burgers zonder toezicht of censuur kunnen communiceren.
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
“Iedereen moet vertrouwelijk en zonder toezicht of censuur kunnen communiceren, ook online.”
De SGP is kritisch over anonimiteit op online chat en sociale media, vooral vanwege de bescherming van kinderen en het tegengaan van schadelijk gedrag. De partij pleit voor verplichte leeftijdsverificatie op app-storeniveau, een verbod op sociale media voor kinderen onder de 15 jaar, en meer verantwoordelijkheid voor platforms bij het verwijderen van antisemitische berichten. De SGP ziet het beperken van anonimiteit als noodzakelijk om kwetsbare groepen te beschermen en misbruik te voorkomen.
De SGP wil anonimiteit op sociale media en chat beperken door verplichte leeftijdsverificatie op app-storeniveau en een verbod op sociale media voor kinderen onder de 15 jaar. Dit moet voorkomen dat minderjarigen anoniem toegang krijgen tot schadelijke content en sociale media, en ouders meer regie geven.
“Leeftijdsverificatie wordt verplicht en vindt plaats op app-storeniveau waarbij koppeling plaatsvindt van de API-systemen. We houden daarbij specifiek aandacht voor waarborgen ten aanzien van de privacy en de rechten van ouders.”
“De SGP wil een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar.”
De SGP vindt dat sociale mediaplatforms actief moeten optreden tegen antisemitische berichten en gebruikers, waarmee anonimiteit van daders wordt doorbroken. Dit is bedoeld om haatzaaien en discriminatie tegen te gaan.
“Sociale media moeten antisemitische berichten zo snel mogelijk verwijderen en de gebruiker schorsen.”
Hoewel de SGP anonimiteit wil beperken om misbruik tegen te gaan, waarschuwt de partij voor het gevaar van digitale censuur, vooral vanuit de EU, en pleit zij voor bescherming van de vrijheid van meningsuiting, ook online.
“De SGP waakt ervoor dat digitale controle vanuit de EU omgezet wordt in digitale censuur van klassiek-christelijke opvattingen, zoals op het terrein van het huwelijk en de bescherming van het (ongeboren) leven.”
“Subjectieve interpretaties van de definitie van hatespeech rukken steeds sneller op. In plaats dat de EU dit faciliteert, zou zij de vrijheid van meningsuiting moeten versterken.”
GroenLinks-PvdA benadrukt het belang van het beschermen van online anonimiteit en vrije toegang tot informatie, vooral tegenover de macht van grote techbedrijven. Tegelijkertijd willen ze online haat, misbruik en desinformatie op sociale media krachtig aanpakken, onder meer via Europese regelgeving en strengere handhaving. Hun visie is gericht op het waarborgen van digitale vrijheden, maar met duidelijke grenzen waar het gaat om online veiligheid en het tegengaan van schadelijk gedrag.
GroenLinks-PvdA ziet online anonimiteit als een essentieel onderdeel van digitale vrijheid en wil deze actief beschermen, met name in het licht van toenemende macht van Big Tech en mogelijke inperkingen van burgerrechten.
“Online anonimiteit en vrije toegang tot informatie blijven we actief beschermen. Zie ook hoofdstuk ‘Digitalisering’.”
De partij erkent de gevaren van online haat, discriminatie en misbruik via sociale media en pleit voor Europese regelgeving en strengere handhaving om deze problemen aan te pakken, zonder daarbij de vrijheid van meningsuiting van privépersonen uit het oog te verliezen.
“Sociale media bieden de voedingsbodem bij uitstek waar ontkiemend antisemitisme, moslimhaat, vrouwenhaat, discriminatie en racisme kunnen uitgroeien tot gewelddadige acties. In Europa geven we snel een vervolg op de Digital Services Act, zodat we online haat beter kunnen bestrijden.”
“We realiseren in Europees verband een hulpknop op platforms die slachtoffers in één klik verwijzen naar hulp. Contentplatforms en internetproviders krijgen een meldplicht bij signalen van grooming of seksueel misbruik.”
“Altijd met respect voor de vrijheid van meningsuiting van privépersonen.”
De SP is voorstander van het beschermen van privacy en vertrouwelijkheid bij online communicatie en sociale media, en verzet zich tegen maatregelen die anonimiteit of encryptie ondermijnen. Ze willen geen chatcontrole, geen verplichte opslag van persoonsgegevens bij leeftijdsverificatie, en pleiten voor het recht op verwijdering van persoonlijke data, ook op sociale platforms.
De SP verzet zich tegen plannen om berichten op chatapps te controleren, omdat dit de vertrouwelijkheid en anonimiteit van privégesprekken aantast. Ze vinden dat burgers hun communicatie moeten kunnen versleutelen zonder inmenging, om privacy en vrijheid van meningsuiting te waarborgen.
“We zijn tegen het plan van de EU om apps zoals WhatsApp of Signal verplicht berichten te laten controleren op ongewenste inhoud voordat ze worden verstuurd. Om dat te kunnen doen, moeten de apps eerst je berichten ontsleutelen, waardoor je privégesprekken niet meer écht privé zijn.”
“Versleutelen van informatie door burgers wordt niet verboden, maar moeten we juist stimuleren.”
De SP wil sociale media voor kinderen onder de vijftien verbieden, maar eist dat leeftijdsverificatie gebeurt zonder het opslaan van persoonsgegevens, om anonimiteit en privacy te beschermen.
“Leeftijdsverificatie moet plaatsvinden zonder opslag van persoonsgegevens, zodat de privacy gewaarborgd blijft.”
De SP vindt dat iedereen het recht moet hebben om zijn gegevens te laten verwijderen, inclusief data die is doorgegeven aan andere partijen of verwerkt in systemen, zodat de identiteit en anonimiteit van gebruikers beschermd blijft.
“Iedereen moet het recht hebben om zijn gegevens te laten verwijderen. Inclusief data die is doorgegeven aan andere partijen of in systemen is verwerkt. De gegevens die overblijven moeten zo worden verwerkt dat iemands identiteit beschermd blijft.”
BVNL is uitgesproken tegen een identificatieplicht voor het gebruik van social media en verdedigt het recht op anonimiteit online. De partij verzet zich tegen overheidsbemoeienis met social media, digitale censuur en het labelen van afwijkende meningen als desinformatie, en benadrukt het belang van privacy en vrijheid van meningsuiting op internet.
BVNL vindt dat burgers anoniem moeten kunnen deelnemen aan online chats en social media zonder zich te hoeven identificeren. Dit standpunt is bedoeld om privacy, vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen overheidscontrole te waarborgen.
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
De partij wil voorkomen dat de overheid invloed uitoefent op social media-platforms om bepaalde meningen te onderdrukken of als desinformatie te bestempelen. Dit is bedoeld om censuur en beperking van afwijkende opvattingen tegen te gaan.
“De overheid mag geen digitale censuur plegen.”
“De overheid mag geen contacten onderhouden met en invloed uitoefenen op social media en techbedrijven over het dwarszitten van Nederlanders met afwijkende meningen en over welke opvattingen als ‘desinformatie’ moeten worden aangemerkt.”
Het CDA wil de anonimiteit op social media en online platforms fors beperken om de publieke opinie, informatievoorziening en sociale veiligheid te beschermen. Zij pleiten voor een verbod op anonieme social media-accounts, strengere wetgeving en Europese samenwerking om anonieme accounts en desinformatie aan te pakken. Daarnaast willen ze optreden tegen onlinekanalen die hun chatmoderatie niet op orde hebben.
Het CDA ziet anonieme accounts als een bedreiging voor de publieke opinie en sociale verhoudingen. Door anonimiteit te verbieden en wetgeving aan te scherpen, wil het CDA de invloed van social mediaplatforms beperken en de online ruimte veiliger maken.
“Daarom willen we anonieme social media-accounts kunnen verbieden. We willen de wetgeving aanscherpen om krachtig op te kunnen treden...”
“Om desinformatie te bestrijden, werken we in Europees verband aan regelgeving, waaronder bronvermelding en de aanpak van anonieme accounts en factchecking.”
Het CDA wil dat onlinekanalen hun chatmoderatie beter op orde hebben om jongeren te beschermen en schadelijke content te beperken. Platforms die hier niet aan voldoen, worden aangepakt.
“Daarnaast treden we op tegen onlinekanalen die moderatie van content en chats niet op orde hebben.”
De ChristenUnie wil de negatieve effecten van social media en online platforms beperken, met nadruk op bescherming van jongeren en het tegengaan van schadelijk gedrag online. Ze pleiten voor strengere regulering van social media, waaronder verplichte leeftijdsverificatie en een stevige zorgplicht voor platforms om strafbare uitingen en gedragingen aan te pakken. Over het thema anonimiteit op online chat en social media wordt echter nauwelijks concreet beleid voorgesteld; de nadruk ligt vooral op regulering, transparantie en verantwoordelijkheid van platforms.
De ChristenUnie wil dat social media bedrijven transparanter worden over hun algoritmes en meer verantwoordelijkheid nemen voor wat er op hun platforms gebeurt. Dit moet bijdragen aan het tegengaan van schadelijk en strafbaar gedrag online, maar er wordt niet expliciet ingegaan op het beperken van anonimiteit van gebruikers.
“Social media bedrijven worden verplicht om minder 'polariserende algoritmes' in te zetten, bijvoorbeeld door gebruikers keuze vrijheid te geven over hoe aanbevelingen tot stand komen.”
“Er komt een stevige Europese zorgplicht voor digitale platforms en hostingbedrijven om op te treden tegen strafbare uitingen en gedragingen wanneer die op of door middel van deze platforms plaatsvinden. Uitgangspunt is hierbij dat wat in de fysieke wereld niet is toegestaan, ook digitaal niet is toegestaan.”
De partij wil dat social media niet toegankelijk zijn voor kinderen onder de 14 jaar en dat leeftijdsverificatie verplicht wordt gesteld. Dit raakt aan het thema anonimiteit, maar is vooral gericht op leeftijdsbescherming en niet op het bredere vraagstuk van anoniem gebruik door volwassenen.
“Dat betekent dat sociale media niet toegankelijk mogen zijn voor kinderen jonger dan 14 jaar. Adequate leeftijdsverificatie is noodzakelijk voor sociale media, platformen met expliciete content (porno, geweld), goksites, kopen van alcohol, BNPL-diensten.”
D66 benoemt het belang van veiligheid en verantwoordelijkheid op sociale media, maar doet geen concrete voorstellen over het beperken of verplichten van anonimiteit op online chat of social media. De partij legt de nadruk op het aanpakken van online haat, het verwijderen van nepbeelden en het versterken van toezicht op techbedrijven, zonder expliciet in te gaan op anonieme accounts of het recht op anonimiteit.
D66 wil dat sociale mediaplatforms meer verantwoordelijkheid nemen voor het verwijderen van haatberichten en nepbeelden, om zo de online veiligheid te vergroten. Dit standpunt adresseert de negatieve gevolgen van anonimiteit (zoals haat en intimidatie), maar noemt geen concrete maatregelen over het verbieden of reguleren van anonieme accounts. De focus ligt op toezicht en aansprakelijkheid van bedrijven, niet op de anonimiteit van gebruikers.
“Sociale mediaplatforms moeten meer doen om online haatberichten te verwijderen. Iedereen moet zich veilig kunnen uitspreken, ook online. We versterken het toezicht hierop en stellen bedrijven aansprakelijk als zij in gebreke blijven.”
“Techbedrijven worden verplicht om nepbeelden binnen 24 uur te verwijderen.”
D66 erkent het belang van anonimiteit bij het doen van aangifte van bedreiging, vooral voor mensen met een publieke taak. Dit is een uitzondering waar anonimiteit expliciet wordt genoemd als bescherming voor slachtoffers, maar het betreft niet het algemene gebruik van anonimiteit op social media of in online chats.
“Aangifte kan voortaan anoniem en krijgt prioriteit.”
DENK benoemt in haar verkiezingsprogramma geen expliciet standpunt over anonimiteit op online chat of social media. Het programma richt zich vooral op privacybescherming, digitale mensenrechten en het tegengaan van online discriminatie, maar doet geen concrete voorstellen over het beperken of beschermen van anonimiteit op sociale media of chatplatforms.
DENK pleit voor betere waarborgen van online privacy en meer toezicht op het gebruik van persoonsgegevens door grote technologiebedrijven. Dit raakt indirect aan anonimiteit, maar het programma noemt geen specifieke maatregelen voor anonieme deelname aan online chats of social media.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
DENK wil online discriminatie aanpakken via algoritmes en monitoring, maar noemt geen maatregelen die direct betrekking hebben op anonimiteit van gebruikers op social media of chatplatforms.
“Online komt er een hatespeech detector die door middel van een algoritme online discriminatie opspoort.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) benadrukt het belang van privacy en veiligheid op sociale media, met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren. Zij pleiten voor strengere leeftijdsgrenzen, handhaving door socialmediabedrijven en het behoud van anonimiteit en encryptie in digitale communicatie. Concrete voorstellen richten zich op het verhogen van de minimumleeftijd voor sociale media en het afwijzen van grootschalige monitoring van online communicatie.
PvdD wil de minimumleeftijd voor het gebruik van sociale media verhogen naar 16 jaar en legt de verantwoordelijkheid voor handhaving bij de bedrijven zelf, niet bij de gebruikers. Dit moet kinderen beter beschermen tegen online risico’s, waaronder verlies van privacy en identiteitsmisbruik.
“De minimumleeftijd voor het gebruiken van sociale media wordt 16 jaar. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor de handhaving. Als een kind toch een account weet te maken, krijgt het socialmediabedrijf een boete, niet het kind.”
De partij verzet zich tegen grootschalige monitoring en scanning van digitale communicatie (‘chatcontrol’) en wil end-to-end-encryptie behouden. Dit beschermt de anonimiteit en vertrouwelijkheid van online chats en sociale media, zodat burgers vrij kunnen communiceren zonder angst voor toezicht.
“De voorgestelde EU ‘chatcontrol’, waarmee alle digitale communicatie gescand wordt, komt er niet. We houden end-to-end-encryptie in stand.”
PvdD wil dat groepsbelediging, digitaal pesten, discriminatie en oproepen tot racistisch geweld op sociale media hard worden bestreden. Dit standpunt richt zich op het creëren van een veiligere online omgeving, maar raakt slechts zijdelings aan anonimiteit.
“Groepsbelediging, digitaal pesten, discriminatie en oproepen tot racistisch geweld op sociale media worden hard bestreden.”
BBB wil de anonimiteit op sociale media en online chat beperken door het invoeren van een Europese, privacyvriendelijke leeftijdsverificatie en een uniforme digitale verificatiestandaard voor bepaalde accounts. Hiermee beoogt BBB de veiligheid van jongeren te vergroten, online fraude en deepfakes tegen te gaan, en de betrouwbaarheid van sociale mediaplatforms te verbeteren.
BBB pleit voor een uniform, privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem binnen de EU voor sociale media-apps. Dit moet de veiligheid van persoonlijke data waarborgen en jongeren beter beschermen tegen online risico’s, waaronder misbruik van anonimiteit.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
Om misinformatie, deepfakes en online fraude tegen te gaan, wil BBB een uniforme digitale verificatiestandaard invoeren. Dit houdt in dat accounts van bedrijven, politici, media en instellingen op sociale mediaplatforms een zichtbaar, consistent kenmerk krijgen, waardoor anonimiteit voor deze groepen wordt beperkt.
“Nederland moet met de EU aan een uniforme digitale verificatiestandaard werken die leidt tot een consistent kenmerk dat op alle sociale mediaplatforms wordt getoond voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.”
De VVD benoemt de risico’s van sociale media, zoals haat, extremisme en online criminaliteit, en wil strengere regulering van platforms en meer transparantie. Over anonimiteit op online chat en social media doet de VVD echter geen concrete voorstellen; het programma richt zich vooral op het tegengaan van strafbare content en het handhaven van bestaande wetten online, zonder expliciet in te gaan op het beperken of beschermen van anonimiteit.
De VVD wil grote sociale mediaplatforms onder streng toezicht plaatsen, transparantie eisen over algoritmes en inkomsten, en schadelijke algoritmes verbieden. Dit is bedoeld om haat, extremisme en polarisatie tegen te gaan, maar er wordt niet expliciet ingegaan op het thema anonimiteit van gebruikers.
“Grote platforms als X, Instagram en Facebook worden onder streng toezicht gebracht; ze moeten transparantie geven over algoritmes en inkomsten en zich houden aan onze wetgeving. Verslavende en schadelijke algoritmes die als voedingsbodem fungeren voor haat en extremisme worden verboden, omdat ze polariserende content bevoordelen.”
“Wat offline niet mag, staan we ook online niet toe: Het delen van content van gedragingen die in de fysieke wereld strafbaar zijn, zoals bijvoorbeeld dierenmishandeling, staan we online ook niet toe. We onderzoeken of we deze content kunnen verbieden en verwijderen.”
Volt wil pseudonimiteit als standaard op sociale media, waarbij anonimiteit mogelijk blijft zolang gebruikers zich aan de regels houden. Ze pleiten voor technische oplossingen die gebruikers kunnen verifiëren zonder hun identiteit prijs te geven, en stellen dat identiteit alleen bij overtredingen of strafbare feiten opgevraagd mag worden. Zo wil Volt online veiligheid vergroten zonder de privacy en vrijheid van gebruikers onnodig te beperken.
Volt kiest voor pseudonimiteit als standaard op sociale media: gebruikers kunnen anoniem blijven, maar hun identiteit kan worden achterhaald bij overtredingen of strafbare feiten. Dit moet online veiligheid en verantwoordelijkheid vergroten, terwijl de privacy van gebruikers beschermd blijft zolang zij zich aan de regels houden.
“Pseudonimiteit wordt de standaard op sociale media. Hierbij blijft het mogelijk om online anoniem te zijn, maar kan je identiteit wel worden opgevraagd op het moment dat je de regels overtreedt of je je schuldig maakt aan een strafbaar feit.”
Volt onderzoekt technische oplossingen om nepaccounts en bots te weren, zoals verificatie via de Europese Digitale Identiteit of zero-knowledge proof-technologie. Dit moet de betrouwbaarheid van sociale media verhogen zonder dat gebruikers hun identiteit hoeven prijs te geven, waardoor anonimiteit behouden blijft tenzij misbruik wordt vastgesteld.
“We onderzoeken methoden om nepaccounts en bots op sociale media te weren om zo desinformatie, spam en AI-slop te verminderen. Hierbij verkennen we of de Europese Digitale Identiteit (EDI) of een vergelijkbare, op zero-knowledge proof gebaseerde technologie kan worden ingezet om gebruikers zich te laten verifiëren, zonder hun identiteit prijs te geven.”
50PLUS wil de anonimiteit op online platforms en sociale media sterk beperken of zelfs verbieden, met als doel ouderen beter te beschermen tegen oplichting en identiteitsdiefstal. Hun belangrijkste concrete voorstel is het verbieden of sterk beperken van anonieme accounts. Dit beleid is onderdeel van een bredere inzet op digitale veiligheid en weerbaarheid, vooral gericht op kwetsbare groepen zoals ouderen.
50PLUS pleit voor het verbieden of in ieder geval sterk beperken van anonieme accounts op internet en sociale media. De partij ziet anonimiteit als een belangrijke factor bij online oplichting en identiteitsdiefstal, waar vooral ouderen slachtoffer van kunnen worden. Door anonimiteit te beperken, wil 50PLUS de digitale veiligheid vergroten en kwetsbare groepen beter beschermen.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma