De ChristenUnie kiest ervoor om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet door te laten gaan en volgt in plaats daarvan het regionale alternatief. Het vrijgekomen geld wordt geïnvesteerd in spoor en openbaar vervoer, waarmee de partij inzet op duurzame mobiliteit en het behoud van natuur bij Amelisweerd.
De ChristenUnie verwerpt de verbreding van de A27 bij Amelisweerd en kiest voor een regionaal alternatief om de natuur te beschermen en duurzame mobiliteit te stimuleren. Het budget dat hierdoor vrijkomt, wordt ingezet voor investeringen in spoor en openbaar vervoer, waarmee de partij prioriteit geeft aan milieuvriendelijke vervoersoplossingen boven autowegen.
“Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.”
“Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.”
BIJ1 is uitgesproken tegen de verbreding van snelwegen, waaronder de A27 bij Amelisweerd, vanwege de hoge kosten, natuurschade en het beperkte nut. Zij willen geen enkele snelwegverbreding meer uitvoeren en pleiten voor het direct stopzetten van de plannen voor de A27, waarmee zij de bescherming van natuurgebieden als Amelisweerd centraal stellen.
BIJ1 verzet zich expliciet tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd vanwege de negatieve impact op natuur en het beperkte nut van deze maatregel. Zij willen dat deze plannen onmiddellijk worden gestaakt en dat er geen nieuwe snelwegverbredingen plaatsvinden als deze ten koste gaan van natuurgebieden.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen A15 en A27 onmiddellijk, gezien de hoge kosten, natuurschade en het beperkte nut van deze maatregel.”
GroenLinks-PvdA is uitgesproken tegen de verbreding van de A27 bij Utrecht en wil daarmee het landgoed Amelisweerd behouden. Hun belangrijkste concrete voorstel is het expliciet niet verbreden van de snelweg om zo het natuurgebied te beschermen.
GroenLinks-PvdA wil het landgoed Amelisweerd behouden door de geplande verbreding van de A27 tegen te houden. Zij zien de bescherming van dit natuurgebied als essentieel voor natuurbehoud en het tegengaan van verdere aantasting van waardevolle groene gebieden.
“Landgoed Amelisweerd wordt behouden door de A27 bij Utrecht niet te verbreden.”
NSC kiest ervoor om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet als vanzelfsprekend door te zetten, maar ruimte te bieden voor een alternatief binnen de bestaande budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden. Ze willen gericht knelpunten aanpakken, maar zijn kritisch op de verbreding en zoeken naar andere oplossingen.
NSC wil niet automatisch de A27 bij Amelisweerd verbreden, maar onderzoekt alternatieven die binnen het budget en verkeerskundige eisen passen. Dit standpunt adresseert de maatschappelijke weerstand tegen de verbreding en de wens om natuur te beschermen, terwijl mobiliteitsproblemen wel aangepakt moeten worden.
“We willen ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.”
De Partij voor de Dieren is fel tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd en pleit voor het volledig schrappen van deze plannen. Zij vinden dat meer asfalt niet bijdraagt aan het oplossen van files, maar juist leidt tot meer autoverkeer en milieuschade, en willen daarom geen nieuwe wegen of verbredingen, specifiek ook niet bij Amelisweerd.
De PvdD verzet zich expliciet tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, omdat dit volgens hen leidt tot meer autogebruik, extra uitstoot en schade aan natuur en leefomgeving. Zij zien het behoud van Amelisweerd als essentieel voor natuur, klimaat en gezondheid, en kiezen voor alternatieven zoals beter openbaar vervoer en minder autoverkeer.
“Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma