De VVD ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een essentiële groeitechnologie voor het Nederlandse bedrijfsleven en wil dat Nederland hierin vooroploopt. De partij pleit voor forse investeringen in AI, het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen, en het versoepelen van Europese AI-regelgeving om innovatie niet te belemmeren. De VVD wil zo het ondernemersklimaat versterken en de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven verbeteren.
De VVD wil dat Nederland technologische koploper wordt door stevig te investeren in AI en andere groeitechnologieën. Dit moet bedrijven helpen concurrerend te blijven en nieuwe banen creëren. Samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen staat hierbij centraal.
“We zetten vol in op kunstmatige intelligentie.”
“We spannen ons in om de investeringen in onderzoek en ontwikkeling in Nederland te laten stijgen naar minimaal 3% van de totale omvang van de economie.”
“We focussen op de topsectoren waarin Nederland onderscheidend is, en waarin we onderscheidend willen zijn. ... We zetten vol in op kunstmatige intelligentie.”
“We investeren fors in groeitechnologieën die de productiviteit en het verdienvermogen van ons land fors omhoog, zoals in quantummechanica, chips en kunstmatige intelligentie, zoals in de Nationale Technologiestrategie.”
De VVD vindt dat Europese regelgeving rond AI te streng is en innovatie belemmert. De partij wil zich in de EU inzetten voor het versoepelen van de AI-verordening (AI-act) en andere relevante wetgeving, zodat Nederlandse bedrijven meer ruimte krijgen om AI toe te passen en te ontwikkelen.
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD ziet AI ook als een middel om innovatie te versnellen in sectoren zoals de wetenschap, bijvoorbeeld door het verminderen van dierproeven. Dit onderstreept het geloof in de praktische toepassingen van AI binnen het bedrijfsleven en onderzoek.
“Dankzij nieuwe onderzoeksmethoden en innovatieve alternatieven zoals de inzet van AI kunnen dierproeven vervangen, verminderd of verfijnd worden.”
JA21 ziet kunstmatige intelligentie (AI) en digitalisering als essentiële kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, vooral voor het mkb. De partij wil het gebruik van AI actief stimuleren door regelgeving te vereenvoudigen, praktische toepassingen te bevorderen en productiviteit centraal te stellen, in plaats van alleen te focussen op ethische kaders.
JA21 wil dat ondernemers, en met name het mkb, meer ruimte krijgen om AI en digitalisering toe te passen. De partij vindt dat de overheid praktische innovatie moet faciliteren door regelgeving te vereenvoudigen en een nationale strategie te ontwikkelen, waarbij productiviteit het uitgangspunt is en niet alleen ethische overwegingen. Dit moet Nederland helpen om internationaal concurrerend te blijven en de digitale transitie te versnellen.
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
JA21 erkent dat de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven moeten worden voorbereid op de digitale revolutie. De partij wil investeren in digitale vaardigheden en strategische technologie om de afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven te verminderen en innovatie in Nederland te stimuleren.
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
NSC erkent dat kunstmatige intelligentie (AI) grote impact zal hebben op bedrijven en de arbeidsmarkt, en wil bedrijven stimuleren om hun personeel hierop voor te bereiden. Ze zetten in op het versterken van AI-innovatie in Nederland, onder meer door investeringen in talent, infrastructuur en samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid.
NSC ziet AI als een technologie met grote, deels onzekere gevolgen voor de arbeidsmarkt. Ze willen bedrijven stimuleren om hun personeel bij te scholen, zodat werknemers wendbaar blijven in een veranderende economie.
“We voorzien dat de doorontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) grote en onzekere effecten zal hebben op de arbeidsmarkt, zowel in positieve als in negatieve zin. Bedrijven moeten gestimuleerd worden om hun personeel bij te scholen zodat zij wendbaar met deze veranderingen om kunnen gaan.”
NSC wil de positie van Nederland op AI-gebied versterken door te investeren in technisch talent, samenwerking en infrastructuur. Ze steunen de oprichting van een AI-fabriek voor het mkb en strategische sectoren, en zetten in op regionale samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid.
“We investeren in technisch talent. Daarbij zetten we extra in op de instroom in mbo-, hbo- en wo-opleidingen voor strategische sectoren die echt om mensen staan te springen zoals de halfgeleiderindustrie, AI en energietechnologie. Dit gebeurt via regionale afspraken en gezamenlijke investeringen met onderwijsinstellingen en bedrijven.”
“We steunen de oprichting van een AI-fabriek in Groningen die rekenkracht, data en talent beschikbaar maakt voor het mkb en strategische sectoren.”
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken.”
NSC steunt het schrappen van bureaucratie in Europese AI-wetgeving, mits dit niet ten koste gaat van privacy en menselijke waardigheid.
“We steunen de vereenvoudiging van digitale wetgeving in de EU, zoals de AI-verordening, om bureaucratie te schrappen en het Europees verdienvermogen te versterken. Dit mag geen afbreuk doen aan de bescherming van privacy en menselijke waardigheid van burgers.”
Het CDA ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een sleuteltechnologie voor de toekomst en wil bedrijven stimuleren AI verantwoord en innovatief toe te passen. Ze pleiten voor investeringen in AI-ontwikkeling, ethische waarborgen en samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen. Concrete voorstellen zijn onder meer het stimuleren van AI-vaardigheden bij bedrijven, het ondersteunen van Nederlandse AI-innovaties en het waarborgen van digitale ethiek.
Het CDA wil dat bedrijven actief investeren in en gebruikmaken van AI, met aandacht voor verantwoord gebruik en samenwerking met kennisinstellingen. Ze zien AI als essentieel voor economische groei en internationale concurrentiekracht, en willen Nederlandse AI-innovaties en infrastructuur versterken.
“en valorisatie dat zich richt op de sleuteltechnologieën van de toekomst, zoals AI, quantum-computing, groene chemie, batterijtechnologie en biotechnologie.”
“We stimuleren doorontwikkeling van het Nederlands ‘large language-model’ GPT-NL als basis voor AI. Ook stimuleren we de bouw van Europees-autonome datacentra. En we steunen de komst van een AI-fabriek in Noord-Nederland en essentiële softwaretoepassingen.”
Het CDA benadrukt het belang van digitale ethiek en AI-vaardigheden binnen bedrijven, met speciale aandacht voor het mkb. Ze willen dat bedrijven hun medewerkers scholen in verantwoord gebruik van AI en algoritmes, om zo een digitaal weerbare samenleving te creëren.
“Wij willen een betere verankering van digitale ethiek: AI-ethiek, het begrijpen van algoritmes, mediawijsheid en cyberveiligheid in funderend en vervolgonderwijs en bibliotheken. Ook bedrijven, vooral het mkb, dragen bij door hun medewerkers te scholen en toepassingen verantwoord in te zetten.”
Het CDA wil essentiële bedrijven beschermen tegen externe beperkingen die hun AI-ontwikkelingen of digitale infrastructuur kunnen hinderen, om zo de technologische soevereiniteit en veiligheid van Nederland te waarborgen.
“We beschermen essentiële bedrijven tegen beperkingen die deze krijgen opgelegd door”
FVD ziet kunstmatige intelligentie (AI) vooral als een kans voor innovatie en efficiëntie, met name binnen de overheid en het beroepsonderwijs. Hun belangrijkste voorstellen zijn het stimuleren van AI-gebruik bij de overheid om productiviteit te verhogen en het integreren van AI in beroepsopleidingen zodat vakmensen voorbereid zijn op de toekomst. De partij benadrukt dat AI administratieve banen zal veranderen, maar dat praktisch vakmanschap toekomstbestendig blijft.
FVD wil dat de overheid actief AI inzet om de productiviteit te verhogen en het aantal ambtenaren te verminderen. Dit wordt gepresenteerd als een manier om bureaucratie terug te dringen en de overheid efficiënter te maken.
FVD pleit voor het opnemen van AI en nieuwe technologieën in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt. Dit moet jongeren voorbereiden op een veranderende arbeidsmarkt waarin AI administratieve banen kan vervangen, maar praktisch vakmanschap essentieel blijft.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
“Ook de opkomst van kunstmatige intelligentie maakt de herwaardering van vakmanschap urgent. Spoedig zal AI veel administratieve banen vervangen, maar voorlopig zien wij computers nog geen hamer vasthouden, geen lasnaad leggen of patiënt verzorgen.”
GroenLinks-PvdA ziet kunstmatige intelligentie (AI) en digitalisering als kansen om de productiviteit van bedrijven te verhogen en personeelstekorten op te lossen, mits dit gepaard gaat met investeringen in scholing en innovatie. Ze willen bedrijven en werknemers ondersteunen bij de omslag naar een digitale economie door te investeren in bij- en omscholing, samenwerking met het bedrijfsleven en het stimuleren van digitale vaardigheden, inclusief AI. De partij benadrukt dat deze technologische vooruitgang sociaal en inclusief moet zijn, met oog voor werkzekerheid en gelijke kansen.
GroenLinks-PvdA wil dat bedrijven profiteren van AI en digitalisering om productiviteit te verhogen en personeelstekorten aan te pakken, maar koppelt dit aan investeringen in scholing en samenwerking met sociale partners. Het doel is dat bedrijven en werknemers samen de vruchten plukken van technologische vooruitgang, waarbij niemand wordt buitengesloten.
“De toepassingen van AI ontwikkelen zich razendsnel. We gaan slimmer werken door te investeren in innovatie en digitalisering waar dat kan. Zo verhogen we onze productiviteit, waardoor we mensen vrijspelen voor sectoren waar de tekorten groot zijn...”
“We investeren in om-, her- en bijscholing, en in zij-instroom. We maken hierover afspraken met sociale partners, het onderwijs en de regio’s in de een werk-ontwikkel-aanpak.”
De partij vindt het essentieel dat werknemers zich blijven ontwikkelen, met speciale aandacht voor digitale vaardigheden en AI. Samenwerking met het bedrijfsleven is hierbij cruciaal, zodat werknemers voorbereid zijn op de veranderende arbeidsmarkt en bedrijven kunnen blijven innoveren.
“Daarnaast is het steeds belangrijker dat werknemers bijblijven met digitale vaardigheden en innovaties als AI, zie hoofdstuk ‘Werk, Inkomen en Economie’.”
“In samenwerking met het bedrijfsleven zorgt de overheid voor een ontwikkelbudget. Zo kan het hele werkzame leven ingezet worden op het volgen van opleidingen en cursussen.”
50PLUS ziet kunstmatige intelligentie (AI) vooral als een kans om het leven van ouderen te verbeteren, met nadruk op digitale inclusie en coördinatie door de overheid. Specifiek beleid voor AI in bedrijven ontbreekt; de partij noemt het belang van meer elektriciteit voor high-tech en AI, maar doet geen concrete voorstellen gericht op bedrijven en AI-toepassingen.
50PLUS wil dat AI en digitale technologieën vooral worden ingezet om het leven van ouderen makkelijker te maken en hun zelfstandigheid te vergroten. De partij pleit voor betere coördinatie van AI-implementatie door de overheid, maar richt zich niet expliciet op bedrijven als doelgroep of actor.
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
“Kunstmatige Intelligentie (AI) in dienst van ouderen. AI biedt enorme kansen voor ouderen. 50PLUS omarmt technologie die het leven makkelijker maakt, zorg verbetert en ouderen langer zelfstandig laat wonen.”
50PLUS erkent dat de energietransitie en uitbreiding van elektriciteitsproductie noodzakelijk zijn om Nederland aantrekkelijk te houden voor grote bedrijven die actief zijn in high-tech en AI. Dit is echter een randvoorwaarde en geen direct AI-beleid voor bedrijven.
“Meer elektriciteit opwekken is nodig als Nederland wil meedoen met de revolutie van high-tech en artificiële intelligentie. Door het oplossen van knelpunten kunnen we grote bedrijven behouden en aantrekken.”
D66 ziet AI als een belangrijke kans voor bedrijven en de economie, maar benadrukt dat deze technologie verantwoord en volgens Europese waarden moet worden ingezet. Ze willen Nederland tot koploper maken in waardengedreven en verantwoorde AI, met steun voor innovatieve bedrijven en een sterke nationale en Europese ICT-sector.
D66 wil dat Nederland en Europa vooroplopen in de ontwikkeling en toepassing van AI, waarbij ethische waarden en publieke belangen centraal staan. Ze zien AI als een motor voor innovatie en economische groei, maar waarschuwen ook voor risico’s op het gebied van werk, veiligheid en democratie. De partij kiest expliciet voor Europese alternatieven en investeert in start-ups en scale-ups in software.
“Nederland wordt koploper in Europa in waardengedreven en verantwoorde AI. AI biedt enorme kansen, maar zorgt ook voor risico’s voor werk, veiligheid en democratie. De strijd om de dominantie op het gebied van AI in de wereld is in volle gang. Nederland en Europa...”
“We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.”
“D66 zet vol in op een sterke nationale en Europese ICT-sector. We maken onze positie in de halfgeleiderindustrie nog sterker: dat is de productie van bijvoorbeeld computerchips. We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
Volt ziet AI als een belangrijke motor voor innovatie en wil bedrijven actief ondersteunen bij het ethisch en effectief inzetten van AI, met speciale aandacht voor regionale ontwikkeling en samenwerking. Hun belangrijkste concrete voorstel is de oprichting van een AI-fabriek in Groningen die ondernemers helpt AI verantwoord toe te passen, en het stimuleren van een ecosysteem waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid samenwerken aan open, betrouwbare AI-modellen. Volt legt nadruk op Europese samenwerking, kennisdeling en het toegankelijk maken van AI voor het bedrijfsleven.
Volt wil bedrijven praktisch ondersteunen bij het toepassen van AI door te investeren in een fysieke AI-fabriek, met een focus op ethische en innovatieve toepassingen. Dit initiatief is bedoeld om bedrijfsprocessen efficiënter te maken, werkdruk en kosten te verlagen, en regionale economische ontwikkeling te stimuleren. De AI-fabriek fungeert als een regionaal kennis- en innovatiecentrum waar ondernemers en onderzoeksinstellingen samenkomen.
“Volt steunt de bouw van de AI-fabriek in Groningen. Deze fabriek moet actief ingezet worden om ondernemers te helpen AI op een ethisch verantwoorde en innovatieve manier in te zetten. Bijvoorbeeld bij het efficiënter maken van bedrijfsprocessen waardoor werkdruk en kosten kunnen verminderen.”
“Een AI-fabriek staat ten dienste van ondernemers in de regio. Regionale onderzoeksinstellingen maken ook gebruik van de AI-fabriek om onderzoek te verrichten en de resultaten beschikbaar te stellen aan internationale studenten en het bedrijfsleven. Hiermee creëren we een ecosysteem gericht op Europese samenwerking, kennisdeling en duurzame innovatie.”
Volt pleit voor de ontwikkeling van transparante, betrouwbare AI-modellen op basis van opensource-componenten en publieke data, zodat bedrijven kunnen profiteren van verantwoorde digitale innovaties. Dit moet zorgen voor meer digitale autonomie en zekerheid voor bedrijven, en een gelijk speelveld binnen Europa.
“Als onderdeel van de strategie voor digitale autonomie worden de meest geavanceerde, transparante en betrouwbare AI-modellen ontwikkeld. De technologie wordt opgebouwd uit opensource-componenten en getraind met betrouwbare data van de overheid en de maatschappij. Hierbij is het belangrijk om breed in te zetten op AI in de context van alle digitale innovaties.”
BBB noemt AI slechts zijdelings in relatie tot bedrijven en legt de nadruk op het stimuleren van innovatie en het investeren in een Nederlands AI-netwerk, vooral via Defensie. Concrete beleidsvoorstellen over AI en bedrijven zijn beperkt; de partij richt zich vooral op het creëren van een gunstig innovatieklimaat en het ondersteunen van technologische ontwikkeling, zonder diepgaande uitwerking van AI-specifiek bedrijfsbeleid. De kern van hun visie is dat AI-ontwikkeling moet bijdragen aan strategische autonomie en innovatiekracht, met een rol voor de overheid in het faciliteren van infrastructuur en investeringen.
BBB wil dat Nederland via Defensie structureel investeert in de ontwikkeling van een Nederlands AI-netwerk, waaronder een AI-fabriek in Groningen en lokale AI-hubs. Dit moet de technologische innovatie en strategische autonomie van Nederland versterken, maar de focus ligt op infrastructuur en ecosysteem, niet op concrete AI-toepassingen binnen bedrijven.
“Nederland investeert via Defensie structureel in de ontwikkeling van het Nederlandse AInetwerk waaronder de AIfabriek in Groningen en lokale AIhubs.”
Hoewel AI niet expliciet wordt genoemd in relatie tot bedrijven buiten het Defensie-domein, zet BBB in op het stimuleren van innovatie, deeptech en technologische toepassingen via investeringen en een mogelijke Nationale Investeringsbank. Dit beleid is generiek en niet specifiek toegespitst op AI, maar kan AI-ontwikkelingen in het bedrijfsleven indirect ondersteunen.
“Gerichte rol voor de Nationale Investeringsbank in innovatie. We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie (AI) en andere digitale technologieën. De partij zet in op investeringen in onderzoek en ontwikkeling, samenwerking tussen publieke en private partijen, en het stimuleren van digitale weerbaarheid bij bedrijven zonder extra bureaucratie. BVNL ziet AI als een kans voor economische groei, mits bedrijven voldoende ruimte krijgen om te innoveren en te concurreren.
BVNL pleit voor het actief stimuleren van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie, met een focus op het bedrijfsleven en startups. Door te investeren in R&D en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, wil BVNL de internationale positie van Nederland op AI-gebied versterken. Het doel is een klimaat waarin bedrijven optimaal kunnen profiteren van technologische vooruitgang.
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie. We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
BVNL wil de digitale weerbaarheid van bedrijven versterken door marktwerking, zelfregulering en technologische oplossingen zoals blockchain, in plaats van extra bureaucratie. De partij ziet bedrijven als medeverantwoordelijk voor hun digitale veiligheid en pleit voor transparantie, privacy en vertrouwen in de digitale economie.
“Met toenemende cyberdreigingen zoals ransomware biedt BVNL een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie. Dit versterkt overheden en bedrijven, waarborgt transparantie, privacy en vertrouwen in een digitale economie.”
De ChristenUnie noemt kunstmatige intelligentie (AI) slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en dan uitsluitend in de context van de zorg, niet specifiek gericht op bedrijven in bredere zin. Hun standpunt is dat AI in de zorg ondersteunend kan zijn, mits de arts eindverantwoordelijk blijft, privacy wordt geborgd en commercieel gebruik van data wordt uitgesloten. Concrete beleidsvoorstellen over AI en bedrijven buiten de zorg ontbreken.
De ChristenUnie ziet AI als een potentieel nuttig hulpmiddel voor artsen, bijvoorbeeld bij het detecteren van afwijkingen in medische beelden. Tegelijkertijd benadrukken ze het belang van privacy, het uitsluiten van commercieel datagebruik en het behoud van de eindverantwoordelijkheid bij de arts. Dit standpunt adresseert vooral ethische en privacyzorgen rondom AI-toepassingen in de zorgsector.
“Kunstmatige intelligentie kan een middel tot mogelijke detectie zijn voor een arts, zolang de arts eindverantwoordelijk blijft en het middel niet interfereert met de goede relatie tussen arts en patiënt.”
“Voorwaarde is dat de privacy van patiënten wordt geborgd en commercieel gebruik van data uitgesloten.”
De SP ziet AI, automatisering en robotisering vooral als middelen om zwaar en repeterend werk te verlichten en de arbeidsproductiviteit te verhogen, mits dit gepaard gaat met investeringen in onderwijs en vakmanschap. De partij benadrukt dat technologische innovatie ten dienste moet staan van werknemers en de samenleving, niet van winstmaximalisatie door bedrijven.
De SP wil AI en automatisering vooral inzetten om zwaar en repeterend werk te verlichten en zo de arbeidsproductiviteit te verhogen. Dit moet samengaan met investeringen in onderwijs en vakopleidingen, zodat werknemers mee kunnen in deze technologische ontwikkeling. Het doel is een economie van de toekomst waarin technologie de werkdruk verlaagt en banen verbetert, niet afbreekt.
“onderwijs en vakopleidingen, AI, automatisering en robotisering voor zwaar en repeterend werk. Zo verhogen we de arbeidsproductiviteit en stappen we op de sneltrein naar de economie van de toekomst.”
De SP ziet automatisering als een (ondersteunend) middel om arbeidstekorten in de publieke sector op te lossen, mits dit gebeurt waar gewenst en niet ten koste van werkgelegenheid of kwaliteit.
“Door meer waardering voor deze beroepen, een betere beloning, schrappen in bureaucratie en papierwerk en door waar gewenst te investeren in automatisering kunnen veel van deze tekorten opgelost worden.”
BIJ1 benoemt kunstmatige intelligentie (AI) nauwelijks in relatie tot bedrijven in haar verkiezingsprogramma. Het enige concrete standpunt betreft een verbod op het ontwikkelen en inzetten van AI-systemen voor militaire doeleinden. Over de rol van AI binnen bedrijven, bedrijfsvoering, arbeidsmarkt of economie worden geen expliciete beleidsvoorstellen gedaan.
BIJ1 wil het gebruik en de ontwikkeling van AI-systemen voor militaire toepassingen direct stoppen. Dit standpunt komt voort uit zorgen over ethiek, veiligheid en het risico van geautomatiseerde wapens, maar is niet gericht op AI in het bedrijfsleven of de economie in bredere zin.
“Daarbij komt er direct een stop op het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire doeleinden.”
De PVV noemt kunstmatige intelligentie (AI) slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en uitsluitend in de context van het verminderen van administratiedruk in de zorg. Er zijn geen concrete voorstellen of standpunten over AI in relatie tot bedrijven, bedrijfsleven, innovatie of economische groei. De partij beperkt zich tot het inzetten van AI als hulpmiddel voor zorgverleners, zonder bredere visie of beleid voor AI en bedrijven.
De PVV ziet AI als een middel om de administratieve lasten voor zorgverleners te verminderen, zodat zij zich meer op hun kerntaken kunnen richten. Dit standpunt richt zich uitsluitend op de zorgsector en noemt geen toepassingen of beleid voor AI in het bedrijfsleven in bredere zin. Er is geen verdere uitwerking of visie op AI en bedrijven buiten deze context.
“Met slimme inzet van kunstmatige intelligentie verlagen we de administratiedruk.”
De SGP benoemt het belang van technologische innovatie en arbeidsbesparende technologie voor bedrijven, maar noemt kunstmatige intelligentie (AI) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Het beleid richt zich vooral op het stimuleren van bedrijven om efficiënter te werken en te investeren in technologie, met name als alternatief voor laagbetaalde arbeid, zonder specifieke aandacht voor AI.
De SGP wil bedrijven die veel gebruikmaken van laagbetaalde, vaak buitenlandse medewerkers, stimuleren om arbeidsbesparende technologie en slimmer werken toe te passen. Dit wordt gepresenteerd als oplossing voor arbeidskrapte en als manier om de afhankelijkheid van goedkope arbeid te verminderen. AI wordt niet expliciet genoemd, maar valt mogelijk onder deze bredere categorie van arbeidsbesparende technologie.
“Ondernemingen die veel gebruikmaken van laagbetaalde, veelal buitenlandse medewerkers stimuleren we in te zetten op arbeidsbesparende technologie en slimmer werken. Ook publieke sectoren moeten hierin stappen zetten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma