Volt wil alle accijnsvrijstellingen afschaffen en accijnzen inzetten als instrument om vervuiling en schadelijk gedrag te ontmoedigen. Ze pleiten voor het belasten van kerosine en andere vervuilende producten, waarbij de opbrengsten worden gebruikt voor verduurzaming en het stimuleren van duurzame alternatieven. Volt kiest voor een rechtvaardige verdeling van lasten, waarbij de vervuiler betaalt.
Volt wil dat accijnzen en milieubelastingen daadwerkelijk bijdragen aan het terugdringen van vervuiling en het stimuleren van duurzame keuzes. Door het opheffen van accijnsvrijstellingen en het verhogen van belastingen op vervuilende producten, wil Volt producenten en consumenten aanzetten tot verstandiger gebruik van grondstoffen en energie. Dit beleid is gericht op het principe dat de vervuiler betaalt en dat de opbrengsten worden ingezet voor verduurzaming.
“We zorgen ervoor dat de vervuiler betaalt. Daarom heffen we alle vrijstellingen op de energiebelasting en accijnsvrijstellingen op. De belasting op leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas wordt verhoogd.”
“In Europees verband schaffen we de accijnsvrijstelling op kerosine af.”
Volt wil een einde maken aan het belastingvoordeel voor kerosine en stelt voor om de luchtvaart zwaarder te belasten. Dit moet leiden tot minder vluchten en een eerlijkere bijdrage van de luchtvaartsector aan de kosten van vervuiling. De opbrengsten van deze belastingen worden gebruikt voor het verbeteren van het openbaar vervoer.
“We schaffen het belastingvoordeel op kerosine af.”
“In Nederland belasten we de industrie met een pakket aan maatregelen, zoals een tariefverhoging van bijna 50 euro voor middellange vluchten en 130 euro voor lange vluchten. De opbrengsten worden gebruikt voor het verbeteren van het ov-netwerk.”
Hoewel niet direct over accijns, hangt Volt’s voorstel voor een uniform btw-tarief samen met hun bredere visie op het belasten van consumptie en vervuiling. Door uitzonderingen af te schaffen en de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar consumptie en vervuiling, willen ze het systeem eenvoudiger en rechtvaardiger maken.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af. Om de koopkracht van mensen te beschermen, verlagen we de belastingdruk op arbeid en voeren we een basisinkomen in.”
De ChristenUnie wil accijnzen en vergelijkbare heffingen inzetten om ongezond gedrag en milieuvervuiling te ontmoedigen. Ze pleiten voor hogere accijnzen op tabak, alcohol en kerosine, en willen nieuwe heffingen op suiker en e-sigaretten invoeren, met als doel gezondheid en duurzaamheid te bevorderen.
De ChristenUnie ziet accijnzen als een effectief middel om ongezond gedrag te ontmoedigen en de volksgezondheid te verbeteren. Door accijnzen op tabak en alcohol verder te verhogen en nieuwe heffingen op suiker en ongezonde producten in te voeren, willen ze producenten stimuleren gezondere alternatieven te maken.
“Accijnzen op tabak en alcohol gaan verder omhoog. Op suiker en andere ongezonde producten worden heffingen ingevoerd om voedselproducenten te stimuleren gezondere producten te maken.”
Om milieuvervuiling door de luchtvaart tegen te gaan, wil de ChristenUnie accijns op vliegtuigbrandstof (kerosine) en vliegtickets invoeren, zodra dit Europees mogelijk is. Dit moet vliegen minder aantrekkelijk maken en duurzamer vervoer stimuleren.
“Op vliegtuigbrandstof en -tickets moet na de benodigde verdragswijziging accijns of btw betaald worden.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
De ChristenUnie wil een verbruiksbelasting op e-sigaretten invoeren als aanvullende maatregel om het gebruik van schadelijke producten te ontmoedigen.
“We introduceren een verbruiksbelasting op e-sigaretten”
FVD wil de accijnzen in Nederland fors verlagen, met als doel het leven en vooral autorijden betaalbaarder te maken en grensshoppen tegen te gaan. Ze pleiten voor een halvering van de accijns op brandstoffen, een sterke verlaging van de accijns op tabak, en het schrappen van andere autobelastingen. Hun visie is dat hoge accijnzen een verkapte belasting zijn die de economie en de vrijheid van burgers onnodig beperken.
FVD ziet hoge accijnzen als een onrechtvaardige lastenverzwaring die autorijden en roken onnodig duur maakt en leidt tot grensshoppen. Door accijnzen op brandstof met minstens 50% te verlagen en accijnzen op tabak sterk te reduceren, willen ze de koopkracht van burgers vergroten en de economie stimuleren.
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen de accijns op tabak van €7,81 naar €2,00 voor een pakje van twintig sigaretten, zodat mensen niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.”
Naast de specifieke verlagingen op brandstof en tabak, wil FVD accijnzen in het algemeen verlagen en andere autobelastingen afschaffen of verlagen. Dit moet autorijden weer betaalbaar maken en de economie stimuleren.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil accijnzen inzetten om vervuiling en schadelijke consumptie te ontmoedigen, met name in de fossiele sector en de scheepvaart. Ze pleiten voor het afschaffen van accijnskortingen voor vervuilende industrieën en het invoeren van accijns op scheepsbrandstof en niet-energetisch gebruik van aardolie, zodat de vervuiler betaalt en de opbrengsten worden ingezet voor verduurzaming.
De PvdD wil een einde maken aan uitzonderingsregimes en accijnskortingen voor sectoren als luchtvaart, scheepvaart, kunstmestproductie en zware industrie. Hiermee willen ze het gebruik van fossiele brandstoffen ontmoedigen en de opbrengsten inzetten voor circulaire ondernemers en verduurzaming.
De partij wil dat scheepvaart niet langer wordt vrijgesteld van accijns op brandstof, net als bij benzine. Dit moet de sector stimuleren te verduurzamen en de opbrengsten worden gebruikt voor vergroening van de vaart.
“Voor de scheepvaart komt er een einde aan de belastingvoordelen op fossiele brandstof, er komt net als op benzine accijns op scheepsbrandstof.”
“We maken ons ook hard om dit ook internationaal in te voeren. De opbrengsten worden gebruikt voor de verduurzaming van de vaart.”
BIJ1 wil accijns invoeren op kerosine en vliegtickets om de uitzonderingspositie van de luchtvaart te beëindigen en klimaatvervuiling eerlijker te belasten. Tegelijkertijd is de partij tegen accijnsverhogingen op autobezit en autogebruik, om mensen die afhankelijk zijn van de auto niet extra te belasten zolang goed openbaar vervoer nog niet overal beschikbaar is. Hun visie is dat grote vervuilers moeten betalen, niet gewone burgers.
BIJ1 wil accijns en BTW op kerosine en vliegtickets invoeren om de luchtvaartsector eerlijk te belasten en klimaatvervuiling tegen te gaan. Dit moet de uitzonderingspositie van de luchtvaart binnen het belastingstelsel beëindigen en bijdragen aan het verminderen van vliegbewegingen.
BIJ1 is expliciet tegen het verhogen van accijnzen op autobezit en autogebruik zolang openbaar vervoer nog niet gratis en van hoge kwaliteit is. Dit om mensen die afhankelijk zijn van de auto niet te benadelen.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
BVNL wil de accijnzen op brandstoffen zoals benzine, gas en diesel drastisch verlagen en pleit voor een vaste, nominale heffing per hoeveelheid in plaats van een percentage van de verkoopprijs. Het doel is om de belastingdruk voor burgers te verlagen en de transparantie te vergroten, zodat brandstofprijzen eerlijker en voorspelbaarder worden. Daarnaast streeft BVNL naar permanente belasting- en accijnsverlagingen om de koopkracht te verbeteren.
BVNL vindt de huidige accijnzen op benzine, gas en diesel te hoog en ondoorzichtig, wat leidt tot een te zware belasting voor burgers en bedrijven. Door accijnzen fors te verlagen en om te zetten naar een vast bedrag per hoeveelheid, wil BVNL de brandstofprijzen verlagen en voorspelbaarder maken, en zo de koopkracht versterken.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
BVNL ziet accijnsverlaging als structurele maatregel om de koopkracht van burgers te verbeteren, vooral in tijden van hoge inflatie en stijgende kosten van levensonderhoud.
“BVNL wil permanente belasting- en accijnsverlagingen om de koopkracht te verbeteren.”
Het CDA wil accijns vooral inzetten als instrument om de volksgezondheid te bevorderen, met name door accijns op tabak, e-sigaretten en alcohol te verhogen. Daarnaast pleit het CDA voor een jaarlijkse indexatie van accijns op tabak en het invoeren van accijns op e-sigaretten, waarbij de opbrengsten en maatregelen expliciet gekoppeld zijn aan het terugdringen van schadelijk gebruik. De partij ziet accijns dus primair als middel om ongezond gedrag te ontmoedigen en maatschappelijke kosten te beperken.
Het CDA wil accijns inzetten vanuit een gezondheidsdoelstelling, gericht op het ontmoedigen van het gebruik van tabak, e-sigaretten en alcohol. Door accijns te verhogen en jaarlijks te indexeren, beoogt het CDA het aantal gebruikers te verminderen en de maatschappelijke kosten van deze producten te verlagen.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
“We dringen het aantal tabaksverkooppunten terug, voeren een verbod in op wegwerpvapes, willen een jaarlijkse indexatie-accijns op tabak en accijns op e-sigaretten.”
Naast accijns wil het CDA dat de tabaksindustrie financieel bijdraagt aan de maatschappelijke kosten die zij veroorzaakt. Dit gaat verder dan accijns en betreft een nieuwe afdracht, waarmee de industrie direct verantwoordelijk wordt gemaakt voor de negatieve gevolgen van haar producten.
“We voeren een nieuwe afdracht in, zodat de tabaksindustrie gaat meebetalen aan de maatschappelijke kosten die zij zelf veroorzaken.”
De PVV is tegen het verhogen van accijns op brandstof en wil deze juist verlagen, met als doel autorijden en transport betaalbaar te houden voor burgers en bedrijven. Ze zien accijnsverhogingen als een onrechtvaardige lastenverzwaring en willen deze voorkomen door te bezuinigen op klimaatuitgaven. De partij positioneert zich expliciet als verdediger van de automobilist en het bedrijfsleven tegen hogere brandstofkosten.
De PVV wil voorkomen dat de accijns op brandstof in 2026 wordt verhoogd, omdat zij dit zien als een onnodige lastenverzwaring voor automobilisten en bedrijven. Volgens de partij is autorijden geen luxe, maar een noodzaak, en hogere accijnzen maken mobiliteit onbetaalbaar. Ze stellen voor om klimaatuitgaven te schrappen om zo ruimte te maken voor het uitblijven van accijnsverhogingen.
Naast het voorkomen van verhogingen, wil de PVV de accijns op brandstof in 2026 zelfs verlagen. Dit moet de lasten voor burgers en bedrijven verder verlichten en de concurrentiepositie van Nederlandse ondernemers versterken.
“Verlagen brandstofaccijns in 2026”
De VVD wil accijnzen op brandstof verlagen en verdere accijnsverhogingen voorkomen om het leven betaalbaar te houden, vooral voor automobilisten en mensen in plattelandsregio’s. De partij ziet hoge accijnzen als een bedreiging voor de koopkracht en wil zo voorkomen dat Nederlanders hun aankopen over de grens doen.
De VVD wil de brandstofaccijns verlagen en verdere verhogingen tegengaan, zodat autorijden betaalbaar blijft en Nederlanders niet worden gestimuleerd om over de grens te tanken. Dit beleid is vooral gericht op het beschermen van de koopkracht van werkenden en het ondersteunen van mensen in minder stedelijke gebieden.
DENK wil accijnzen inzetten als instrument om gezondheid te bevorderen en mobiliteit betaalbaar te houden. Ze pleiten voor een verlaging van de accijns op benzine en diesel om autorijden goedkoper te maken, terwijl ze juist de accijns op alcohol en tabak willen verhogen om ongezond gedrag te ontmoedigen. Hiermee kiest DENK voor gerichte accijnsmaatregelen die zowel sociale als gezondheidsdoelen dienen.
DENK wil autorijden betaalbaar houden door de accijns op benzine en diesel te verlagen. Dit moet de lasten voor automobilisten verlichten en mobiliteit toegankelijk houden, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van de auto.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag.”
Om de volksgezondheid te bevorderen, wil DENK de accijns op alcohol en tabak verhogen. Dit is bedoeld als ontmoedigingsmaatregel tegen ongezond gedrag en sluit aan bij hun bredere preventiebeleid.
“Wij verhogen de accijns op alcohol en tabak.”
JA21 is uitgesproken tegen hoge accijnzen op brandstof en ziet deze als een oneerlijke lastenverzwaring voor automobilisten. Hun belangrijkste voorstel is het verlagen van accijnzen op brandstof, omdat zij vinden dat de gewone burger niet financieel uit de auto mag worden gepest en de automobilist geen melkkoe van de overheid mag zijn.
JA21 wil de accijnzen op brandstof verlagen om autorijden betaalbaar te houden en de lasten voor automobilisten te verlichten. Ze verzetten zich tegen het gebruik van accijnzen als middel om het autogebruik te ontmoedigen en vinden dat de overheid automobilisten niet als melkkoe mag behandelen.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
De SGP wil accijns (verbruiksbelasting) inzetten om duurzame keuzes te stimuleren, met name door fossielvrije synthetische brandstoffen fiscaal te bevoordelen. Tegelijkertijd pleit de partij voor een gedifferentieerd accijnstarief op alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte. De kern van hun visie is dat accijns gericht moet zijn op het bevorderen van gezondheid en duurzaamheid, zonder onnodige lasten voor burgers en bedrijven.
De SGP wil de energietransitie stimuleren door fossielvrije synthetische brandstoffen fiscaal aantrekkelijker te maken. Dit doen ze door een lager accijnstarief en vrijstelling van CO2-beprijzing, zodat duurzame alternatieven concurrerender worden ten opzichte van fossiele brandstoffen.
“Fossielvrije synthetische brandstoffen krijgen een verlaagd accijnstarief en worden vrijgesteld van CO2-beprijzing.”
De partij wil de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken aanpassen, zodat het tarief afhankelijk wordt van het suikergehalte. Hiermee wil de SGP gezondere keuzes stimuleren en overconsumptie van suiker ontmoedigen.
“De verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken moet zo snel mogelijk aangepast worden, zodat een gedifferentieerd tarief op basis van toegevoegde suikers ingevoerd kan worden.”
50PLUS wil de accijnstarieven op brandstof bevriezen en keert zich tegen een verhoging naar het niveau van vóór 2022. Hun beleid is gericht op het beschermen van de koopkracht van burgers, met name ouderen, door verdere lastenverzwaring via accijnzen te voorkomen.
50PLUS wil voorkomen dat de accijnzen op brandstof opnieuw worden verhoogd, omdat hogere brandstofprijzen de koopkracht van burgers, vooral ouderen en mensen met een vaste inkomenspositie, direct aantasten. Door de tarieven te bevriezen, wil de partij financiële zekerheid bieden en extra lastenverzwaring tegengaan.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
GroenLinks-PvdA wil accijnzen inzetten om vervuilende vormen van vervoer, zoals vliegen, minder aantrekkelijk te maken en zo duurzaamheid te stimuleren. Hun belangrijkste concrete voorstel is het invoeren van accijnzen op kerosine voor internationale vluchten, waarmee ze vliegen duurder en internationale treinreizen aantrekkelijker willen maken. De partij ziet accijns als een instrument om milieuschade te beprijzen en gedragsverandering te stimuleren.
GroenLinks-PvdA wil accijnzen op kerosine invoeren om vliegen minder aantrekkelijk te maken en zo de verduurzaming van de luchtvaart te versnellen. Dit beleid is bedoeld om internationale treinreizen te stimuleren en de milieuschade van luchtvaart eerlijker te beprijzen.
“We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.”
NSC pleit voor het invoeren van accijns op kerosine in de luchtvaart, als onderdeel van een bredere inzet om de sector te verduurzamen en gelijk te belasten met andere vervuilende sectoren. Hun belangrijkste concrete voorstel is het in internationaal verband bepleiten van accijns op kerosine, naast btw op vliegtickets en een afstandsafhankelijke vliegbelasting.
NSC wil de luchtvaartsector niet langer uitzonderen van belastingen op vervuilende brandstoffen en pleit daarom voor accijns op kerosine. Dit moet bijdragen aan een eerlijker speelveld en het terugdringen van de CO2-uitstoot door de luchtvaart, in lijn met Europese en internationale klimaatdoelen.
“In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma