GroenLinks-PvdA vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers snel moeten terugkeren naar hun land van herkomst, maar dat zij tijdens hun verblijf in Nederland altijd recht houden op basisvoorzieningen als zorg, onderdak en voedsel. De partij benadrukt een humaan terugkeerbeleid, waarbij vreemdelingendetentie alleen onder strikte voorwaarden plaatsvindt en strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
GroenLinks-PvdA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers snel terugkeren, maar onderstreept dat dit zorgvuldig en met respect voor mensenrechten moet gebeuren. Terugkeer wordt ondersteund, maar als terugkeer niet mogelijk is, mogen mensen niet op straat belanden.
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
Zelfs na afwijzing van het asielverzoek behouden uitgeprocedeerden recht op eerste levensbehoeften. GroenLinks-PvdA is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil vreemdelingendetentie alleen onder strikte voorwaarden.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven. We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
Uitgeprocedeerde asielzoekers worden verspreid over het land en opgevangen in speciale locaties om overlast en dakloosheid te voorkomen, met extra aandacht voor gezinnen.
“We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen.”
“Voor gezinnen komen speciale gezinsvriendelijke locaties.”
De SGP wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren naar hun land van herkomst, met een nadruk op effectieve uitzetting en het voorkomen van proceduremisbruik. Ze pleiten voor terugkeerhubs, versobering van voorzieningen, en het gebruik van vreemdelingendetentie als uiterste middel. De partij wil ook internationale drukmiddelen inzetten om terugkeer af te dwingen en opvang buiten de EU organiseren.
De SGP vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers snel moeten worden uitgezet, vooral als zij uit veilige landen komen of overlast veroorzaken. Ze willen herhaalde kansloze aanvragen tegengaan en het indienen van nieuwe aanvragen vlak voor uitzetting onmogelijk maken.
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
De SGP wil speciale terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers en is bereid vreemdelingendetentie als uiterste middel in te zetten om uitzetting te realiseren.
Uitgeprocedeerde asielzoekers die meewerken aan hun terugkeer krijgen alleen basisvoorzieningen tot hun vertrek.
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
De SGP wil internationale drukmiddelen inzetten om landen te bewegen hun onderdanen terug te nemen en opvang buiten de EU organiseren voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
“Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
De VVD wil uitgeprocedeerde asielzoekers zo snel mogelijk laten terugkeren en hun verblijf in Nederland onmogelijk maken. Hiervoor pleit de partij voor het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het intensiveren van het terugkeerbeleid, en het aanpassen van internationale verdragen zodat uitgeprocedeerde asielzoekers niet langer in Nederland mogen blijven. De nadruk ligt op snelle afhandeling van procedures, directe uitzetting en het beperken van rechten voor deze groep.
De VVD wil het verblijf van uitgeprocedeerde asielzoekers strafbaar maken om hun vertrek te versnellen en illegaal verblijf te ontmoedigen. Dit moet voorkomen dat mensen zonder recht op verblijf toch in Nederland blijven.
De partij wil de capaciteit van de Dienst Terugkeer en Vertrek vergroten en het terugkeerbeleid intensiveren, zodat uitgeprocedeerde asielzoekers sneller Nederland verlaten.
De VVD wil internationale verdragen moderniseren zodat uitgeprocedeerde asielzoekers niet langer in Nederland kunnen blijven, ook als verdragen nu uitzetting belemmeren.
De partij wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers, ook als hun procedure nog loopt of is afgerond, zonder pardon worden uitgezet.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
BBB wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers Nederland zo snel mogelijk verlaten, bij voorkeur via vrijwillige terugkeer, maar desnoods met gedwongen uitzetting. Illegaliteit wordt strafbaar gesteld en herhaalde asielaanvragen zijn pas mogelijk na vertrek uit Nederland en de Schengenzone. BBB pleit voor terugkeerhubs buiten Nederland om uitgeprocedeerde asielzoekers direct over te brengen en zo de belasting op Nederland te minimaliseren.
BBB vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers Nederland snel moeten verlaten. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting. Dit moet voorkomen dat mensen zonder verblijfsrecht in Nederland blijven en het systeem belasten.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
Om langdurig illegaal verblijf te ontmoedigen, wil BBB onrechtmatig verblijf strafbaar maken. Ook het faciliteren van illegaal verblijf wordt strafbaar, behalve het bieden van noodhulp.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden. Dit geldt ook voor het doelbewust, structureel en/of commercieel faciliteren van illegaal verblijf, zoals het bewust onderverhuren van een kamer of woning aan iemand die hier illegaal is, of werk verschaffen. Dit geldt niet voor het bieden van (nood)hulp aan iemand die hier illegaal verblijft, zoals het verstrekken van voedsel of medische hulp.”
BBB wil voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers jarenlang in Nederland blijven door herhaalde aanvragen. Een nieuwe aanvraag mag pas na vertrek uit Nederland én de Schengenzone.
“Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen. Zo maken we een einde aan jarenlang onrechtmatig verblijf in Nederland.”
Om Nederland te ontlasten, wil BBB uitgeprocedeerde asielzoekers overbrengen naar terugkeercentra buiten Nederland, in samenwerking met andere landen.
“Voor mensen die toch zijn gekomen, maar geen recht op verblijf hebben, realiseren we terugkeercentra in samenwerking met andere landen. Uitgeprocedeerde asielzoekers worden hiernaartoe gebracht, zodat ze Nederland niet onnodig belasten.”
De PVV wil uitgeprocedeerde asielzoekers en andere vreemdelingen zonder verblijfsrecht zo snel mogelijk uitzetten en illegaliteit hard aanpakken. Ze pleiten voor directe uitzetting na afwijzing, strafbaarstelling van illegaliteit en hulp daaraan, en uitbreiding van de Vreemdelingenpolitie. De partij wil geen opvang of voorzieningen meer voor uitgeprocedeerden en streeft naar een streng en afschrikwekkend beleid.
De PVV stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers, evenals asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct het land moeten verlaten. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het asielstelsel te voorkomen en de uitstroom te versnellen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
De PVV wil illegaliteit en het bieden van hulp aan illegalen strafbaar stellen, en alle vormen van opvang voor uitgeprocedeerden verbieden. Hiermee willen ze voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland kunnen blijven of ondersteund worden.
Om het beleid effectief te kunnen uitvoeren, wil de PVV de Vreemdelingenpolitie uitbreiden en actief inzetten op het opsporen en uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers.
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
De PVV wil alle opvang en voorzieningen voor uitgeprocedeerde asielzoekers stopzetten, inclusief subsidies aan organisaties die hen ondersteunen.
“Subsidies voor Vluchtelingenwerk en andere ngo’s in de asielindustrie worden stopgezet”
De Partij voor de Dieren kiest voor een humane benadering van uitgeprocedeerde asielzoekers: zij worden niet gecriminaliseerd, krijgen toegang tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg en voedsel, en worden juridisch en maatschappelijk begeleid. De partij wil de Koppelingswet afschaffen, zodat ook mensen zonder verblijfsvergunning recht hebben op essentiële levensbehoeften, en pleit voor het beëindigen van schrijnende situaties zoals staatloosheid.
De PvdD verzet zich tegen het strafbaar stellen van uitgeprocedeerde asielzoekers en het helpen van deze groep. Ze willen de Koppelingswet afschaffen, zodat mensen zonder verblijfsvergunning toegang houden tot zorg, onderwijs, onderdak en andere basisvoorzieningen. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar mensenrechten, menselijkheid en het voorkomen van uitzichtloosheid en schrijnende situaties.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
De partij vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers recht moeten hebben op dag- en nachtopvang, juridische en maatschappelijke begeleiding, en zorg. Gemeenten krijgen hierbij ondersteuning van het Rijk. Dit beleid is bedoeld om schrijnende situaties te voorkomen en de menselijke waardigheid te waarborgen, ook als mensen geen verblijfsstatus hebben.
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid. Gemeenten krijgen daarvoor hulp van het Rijk.”
“De (gezondheids)zorg voor mensen zonder documenten is geregeld, de bezuiniging op die regeling draaien we terug.”
De PvdD wil dat toegang tot voedselbanken en daklozenopvang niet langer afhankelijk is van nationaliteit of verblijfsstatus. Dit voorkomt dat uitgeprocedeerde asielzoekers in extreme armoede of op straat belanden.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
Om schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, pleit de partij voor het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen. Dit raakt direct uitgeprocedeerde asielzoekers die geen nationaliteit hebben.
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
BIJ1 kiest voor een radicaal andere benadering van uitgeprocedeerde asielzoekers: zij willen detentie en uitzetting volledig afschaffen, opvang en basisvoorzieningen garanderen, en structurele legalisatie mogelijk maken. Uitgeprocedeerde en ongedocumenteerde mensen krijgen volgens BIJ1 recht op verblijf, toegang tot voorzieningen, en bescherming tegen opsluiting of deportatie. De kern van hun visie is dat niemand illegaal is en dat menswaardigheid en rechten voorop moeten staan, ongeacht verblijfsstatus.
BIJ1 verwerpt het huidige beleid van vreemdelingenbewaring, detentiecentra en gedwongen uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zij zien deze praktijken als onmenselijk en pleiten voor volledige afschaffing, inclusief het opheffen van de Dienst Terugkeer en Vertrek.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
BIJ1 wil dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning, inclusief uitgeprocedeerde asielzoekers en staatlozen, een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen. Dit betekent een fundamentele koerswijziging richting legalisatie in plaats van uitsluiting.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
BIJ1 stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers recht houden op opvang, toegang tot basisvoorzieningen en het recht om een uitzettingsbesluit in Nederland af te wachten. Uitsluiting via de Koppelingswet wordt afgeschaft.
Voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet uitgezet kunnen worden omdat hun land van herkomst hen niet erkent, wil BIJ1 alsnog de vluchtelingenstatus toekennen.
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BVNL wil een harde en restrictieve aanpak van uitgeprocedeerde asielzoekers: zij moeten Nederland verlaten, opvang en ondersteuning worden beëindigd, en landen die terugkeer weigeren worden streng gesanctioneerd. Gemeenten en organisaties die illegalen helpen worden beboet, en illegaliteit wordt strafbaar gesteld. BVNL pleit voor snelle uitzetting, het schrappen van beroepsmogelijkheden en het opheffen van voorzieningen voor afgewezen asielzoekers.
BVNL vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen geen recht hebben op verblijf, opvang of ondersteuning in Nederland. Door voorzieningen te beëindigen en hulp aan illegalen te bestraffen, wil BVNL vertrek afdwingen en ontmoedigen dat mensen na afwijzing blijven.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL wil landen die niet meewerken aan de terugkeer van hun onderdanen zwaar onder druk zetten, met diplomatieke, economische en financiële sancties. Dit moet ervoor zorgen dat uitgeprocedeerde asielzoekers daadwerkelijk kunnen worden uitgezet.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer. Uitkeringen naar landen die niet meewerken aan terugkeer van hun inwoners worden stopgezet.”
“Landen die weigeren om onderdanen terug te nemen zullen worden geconfronteerd met alle denkbare maatregelen die wij kunnen nemen, waaronder begrepen het stilleggen van het betalingsverkeer, economische sancties, intrekken van landingsrechten, uitzetten van ambassadeurs etc. In de tussentijd zou uitzetting naar een derde land kunnen worden overwogen.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken en uitgeprocedeerde asielzoekers actief uitzetten, zonder ruimte voor nieuwe asielaanvragen of langdurige procedures. Dit moet voorkomen dat mensen na afwijzing in Nederland blijven.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
Het CDA wil uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen, maar benadrukt dat hulp aan deze groep door anderen niet strafbaar mag zijn. Het CDA zet in op een streng terugkeerbeleid, snelle procedures en samenwerking op Europees niveau om directe terugkeer na afwijzing te realiseren, met oog voor medemenselijkheid.
Het CDA vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht moeten meewerken aan hun terugkeer; weigeren zij dat, dan wordt dit strafbaar gesteld. Hiermee wil het CDA grip houden op migratie en voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven zonder recht op verblijf.
Hoewel het CDA streng wil zijn richting uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer, vindt de partij dat het strafbaar stellen van hulp aan deze groep onacceptabel is. Medemenselijkheid mag volgens het CDA geen misdrijf zijn.
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil dat asielaanvragen die weinig kans maken direct aan de buitengrenzen of in Nederland in een gesloten omgeving worden beoordeeld, zodat bij afwijzing directe terugkeer volgt. Dit moet bijdragen aan een effectiever terugkeerbeleid en minder langdurige procedures.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers onderduiken, wil het CDA de mogelijkheid tot inbewaringstelling uitbreiden wanneer er sprake is van onderduikrisico.
“Daarbij is inbewaringstelling mogelijk als er sprake is van een onderduikrisico...”
50PLUS kiest voor een streng beleid ten aanzien van uitgeprocedeerde asielzoekers: wie geen recht op asiel heeft, wordt teruggestuurd en verliest het recht op opvang na definitieve afwijzing. De partij benadrukt snelle procedures, beperking van beroepsmogelijkheden en het beëindigen van opvang voor afgewezen asielzoekers, met respect voor hun waardigheid. Hiermee wil 50PLUS het aantal asielzoekers beperken en het systeem ontlasten.
50PLUS stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers direct moeten worden teruggestuurd en geen recht meer hebben op opvang. Dit beleid is bedoeld om duidelijkheid te scheppen, misbruik van het asielsysteem te voorkomen en de druk op opvangvoorzieningen te verminderen.
De partij wil toelatingsprocedures stroomlijnen en het aantal vervolg- en beroepsprocedures wettelijk beperken, zodat sneller duidelijk is wie mag blijven en wie niet. Dit moet voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers langdurig in Nederland blijven.
De ChristenUnie wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren naar hun land van herkomst, maar benadrukt dat dit op een menswaardige manier moet gebeuren. Als terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar alternatieven zoals doormigratie of legalisering van verblijf. Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
De ChristenUnie vindt dat afgewezen asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen en zo spoedig mogelijk moeten vertrekken, met begeleiding en menswaardige opvang tijdens de vertrekprocedure. Als landen van herkomst niet meewerken aan terugkeer, worden sancties overwogen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen. We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
Als terugkeer niet mogelijk blijkt, wil de ChristenUnie zoeken naar een duurzaam alternatief, zoals doormigratie of legalisering van verblijf.
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
De partij maakt een uitzondering voor kinderen die in Nederland geworteld zijn: zij worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De ChristenUnie is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 wil uitgeprocedeerde asielzoekers sneller laten terugkeren naar hun land van herkomst, maar zonder strafbaarstelling van illegaliteit en met oog voor een realistisch toekomstperspectief. Ze pleiten voor aparte, gesloten opvang voor overlastgevende uitgeprocedeerden, investeren in handhaving en snellere procedures, en willen afspraken maken met herkomstlanden, bij voorkeur op Europees niveau. D66 benadrukt een humane benadering waarbij mensen nooit worden teruggestuurd naar onveilige gebieden.
D66 vindt dat mensen zonder verblijfsstatus sneller moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Hiervoor willen ze afspraken maken met herkomstlanden, bij voorkeur op Europees niveau, en investeren in handhaving en snellere procedures. Tegelijkertijd wijzen ze strafbaarstelling van illegaliteit af en willen ze mensen zonder perspectief helpen aan een toekomst in Nederland of elders.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 stelt als harde voorwaarde dat mensen nooit worden teruggestuurd naar gebieden die onveilig zijn, waarmee ze het belang van mensenrechten en bescherming onderstrepen.
“Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
FVD wil uitgeprocedeerde asielzoekers actief uitzetten en voorkomen dat zij in Nederland blijven. Het programma pleit voor strafbaarstelling van illegaliteit, opvang in derde landen, en het inzetten van diplomatieke druk op herkomstlanden om terugkeer af te dwingen. De kern van hun visie is dat Nederland niet langer een toevluchtsoord mag zijn voor uitgeprocedeerde asielzoekers en volledige controle over migratie moet herwinnen.
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en uitgeprocedeerde asielzoekers actief opsporen en uitzetten. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen zonder verblijfsrecht in Nederland blijven en zo de aanzuigende werking verminderen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
FVD stelt voor om verdragen te sluiten met derde landen (bijvoorbeeld in Afrika) om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet willen terugkeren, daar op te vangen. Dit moet voorkomen dat Nederland verplicht blijft deze groep op te vangen.
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
Om herkomstlanden te dwingen hun onderdanen terug te nemen, wil FVD zware diplomatieke en financiële sancties inzetten. Dit moet de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers afdwingbaar maken.
“We zetten alle diplomatieke en financiële middelen in (van uitzetten ambassadeurs tot intrekken landingsrechten en stilleggen van het betalingsverkeer) tegen landen die weigeren hun uitgeprocedeerde onderdanen terug te nemen, zodat we deze impasse eindelijk kunnen doorbreken.”
FVD wil dat gemeenten geen voorzieningen meer bieden aan uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen, en gemeenten die dit toch doen beboeten. Dit moet het verblijf van uitgeprocedeerden in Nederland onaantrekkelijk maken.
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
JA21 wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers daadwerkelijk Nederland verlaten en pleit voor een harde, handhavende aanpak om illegaliteit en onderduiken te voorkomen. De partij stelt voor illegaliteit strafbaar te maken, opvang te stoppen, enkelbanden te overwegen en uitzetting te forceren, eventueel via internationale druk op herkomstlanden.
JA21 vindt het onacceptabel dat uitgeprocedeerde asielzoekers vaak niet terugkeren en in illegaliteit verdwijnen. Daarom wil de partij illegaliteit strafbaar maken, opvangvoorzieningen voor uitgeprocedeerden beëindigen en het faciliteren van illegaliteit bestraffen, zodat afwijzing daadwerkelijk tot vertrek leidt.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
Om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers verdwijnen, wil JA21 het gebruik van enkelbanden onderzoeken en pleit de partij voor plaatsing in vreemdelingenbewaring in afwachting van uitzetting, met name voor overlastgevers uit veilige landen.
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
“Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil dat moeilijk uitzetbare uitgeprocedeerde asielzoekers naar return hubs buiten de EU worden gebracht en stelt voor om herkomstlanden die weigeren hun onderdanen terug te nemen, onder druk te zetten met diplomatieke en economische maatregelen.
“Tegelijkertijd kunnen moeilijk uitzetbare uitgeprocedeerde asielzoekers vanuit Europa naar deze centra gebracht worden in afwachting van hun terugkeer naar het land van herkomst. Als herkomstlanden na aankondiging weigeren hun onderdanen terug te nemen, moet Nederland een diplomatieke escalatieladder hanteren waarbinnen voorgesorteerd wordt op onder meer het weigeren van visa, het intrekken van landingsrechten, opschorten van uitkerings- en handelsverdragen en het algeheel stoppen van ontwikkelingshulp.”
De SP wil uitgeprocedeerde asielzoekers snel duidelijkheid geven en streeft naar humane terugkeer, waarbij mensen die niet mogen blijven zo snel mogelijk terug moeten, maar zonder criminalisering of ontzegging van basisbehoeften. De partij pleit voor meer capaciteit bij terugkeerinstanties, tegen strafbaarstelling van ongedocumenteerden, en voor toegang tot eerste levensbehoeften voor deze groep.
De SP vindt dat asielprocedures snel afgerond moeten worden zodat mensen binnen zes maanden weten of ze mogen blijven of terug moeten. Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met meer capaciteit bij de terugkeerdienst en afspraken met landen van herkomst.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en vindt dat zij toegang moeten houden tot zorg, voedsel en opvang, om uitbuiting en mensonwaardige situaties te voorkomen.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor uitgeprocedeerde asielzoekers aanzienlijk strenger maken, met nadruk op snelle en effectieve terugkeer en het strafbaar stellen van niet meewerken aan uitzetting. Ze pleiten voor sobere, tijdelijke opvang gericht op terugkeer en willen Europese terugkeerhubs inzetten om kansloze asielaanvragen te ontmoedigen.
NSC vindt dat het huidige terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers te zwak is en wil dat niet meewerken aan terugkeer strafbaar wordt. Dit moet het aantal uitgeprocedeerde asielzoekers zonder verblijfsrecht in Nederland verminderen en de uitvoerbaarheid van het asielbeleid vergroten.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
Voor asielzoekers die weinig kans maken op asiel, waaronder uitgeprocedeerden, wil NSC alleen nog sobere en tijdelijke opvang bieden die volledig gericht is op snelle terugkeer. Hiermee willen ze het verblijf van uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland ontmoedigen en de druk op de opvangcapaciteit verlagen.
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC pleit voor Europese samenwerking om uitgeprocedeerde asielzoekers onder te brengen in speciale terugkeerhubs buiten Nederland. Dit moet het nationale systeem ontlasten en kansloze asielaanvragen ontmoedigen.
“We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
Volt kiest voor een humane en menswaardige aanpak van uitgeprocedeerde asielzoekers, waarbij begeleiding en toekomstperspectief centraal staan. Detentie wordt zoveel mogelijk vermeden, zeker voor kinderen, en terugkeer dient op een realistische en respectvolle manier te verlopen. De partij wil opvang, begeleiding en basisvoorzieningen garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
Volt vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers recht hebben op begeleiding en perspectief, zodat terugkeer naar het land van herkomst op een humane en realistische manier kan plaatsvinden. Detentie wordt zoveel mogelijk voorkomen, en voor kinderen zelfs volledig uitgesloten, vanwege de bewezen schadelijke effecten.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
Volt benadrukt dat terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers alleen op humane wijze mag plaatsvinden, onder toezicht van onafhankelijke waarnemers, en met inachtneming van internationale verdragen en mensenrechten.
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en garandeert opvang, begeleiding, toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten voor mensen zonder verblijfsstatus. Gemeenten krijgen hiervoor financiële ondersteuning.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd. Gemeenten krijgen hiervoor financiële ondersteuning.”
DENK kiest voor een humane benadering van asielzoekers en is expliciet tegen gedwongen terugkeer, met name voor Syriërs. Het programma bevat geen concrete voorstellen voor het actief uitzetten of ontmoedigen van uitgeprocedeerde asielzoekers, maar benadrukt juist het verruimen van verblijfsmogelijkheden in schrijnende gevallen en het waarborgen van mensenrechten.
DENK verzet zich expliciet tegen het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers naar Syrië vanwege de humanitaire situatie daar. Dit standpunt is specifiek en onderscheidend, omdat het een duidelijke uitzondering maakt op terugkeerbeleid.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
In plaats van streng uitzetbeleid, wil DENK de mogelijkheden verruimen voor het toekennen van een verblijfsstatus aan mensen in schrijnende situaties. Dit biedt ruimte voor maatwerk en voorkomt dat mensen zonder perspectief op straat belanden.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”