GroenLinks-PvdA erkent dat overlast door asielzoekers het draagvlak voor asielopvang ondermijnt en wil deze overlast verminderen door kleinschaligere opvang, snellere procedures, toegang tot werk en meer politiecapaciteit bij aanmeldcentra. De partij kiest voor een humane benadering waarbij overlastgevers niet worden gecriminaliseerd, maar wel sneller teruggestuurd worden als zij geen recht op verblijf hebben. Gemeenten met aanmeldcentra krijgen extra ondersteuning om overlast effectief aan te pakken.
GroenLinks-PvdA stelt dat grootschalige opvang en concentratie van asielzoekers leiden tot meer overlast en wil daarom inzetten op kleinschaligere opvang en spreiding over het land. Dit moet de druk op overbelaste locaties als Ter Apel verminderen en overlast in de omgeving tegengaan.
“We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen. We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra.”
De partij vindt dat asielzoekers zonder kans op verblijf snel moeten terugkeren naar hun land van herkomst, om langdurig verblijf zonder perspectief en daarmee samenhangende overlast te voorkomen.
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst.”
Om overlast rondom aanmeldcentra effectief aan te pakken, wil GroenLinks-PvdA gemeenten met aanmeldcentra een aparte status geven onder de Politiewet, zodat er voldoende politiecapaciteit is.
“We geven gemeenten met aanmeldcentra daarnaast een aparte status onder de Politiewet, om te zorgen voor voldoende politiecapaciteit.”
De partij ziet zinvolle dagbesteding en toegang tot werk als middelen om overlast te voorkomen, door asielzoekers sneller te laten integreren en minder te laten rondhangen zonder perspectief.
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen.”
Hoewel de partij inzet op snelle terugkeer, wijst zij criminalisering van mensen zonder verblijfsrecht af en blijft zij vasthouden aan een humane benadering.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
GroenLinks-PvdA erkent expliciet dat overlastgevende asielzoekers het draagvlak voor opvang schaden en noemt het aanpakken van deze groep als voorwaarde voor een humaan asielbeleid.
“Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.”
“het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De PVV wil overlast gevende asielzoekers streng aanpakken door hen direct uit te zetten en hun asielprocedure te beëindigen volgens het principe "one strike you’re out". Daarnaast pleit de partij voor het sluiten van asielzoekerscentra, het intrekken van de Spreidingswet en het inzetten van extra politiecapaciteit om overlast en criminaliteit door asielzoekers tegen te gaan. De kern van hun visie is dat Nederland weer veilig en leefbaar moet worden voor Nederlanders, waarbij overlast door asielzoekers niet wordt getolereerd.
De PVV stelt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure moeten worden gezet en het land moeten verlaten. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen. Het doel is om overlast en criminaliteit door asielzoekers te voorkomen en snel te bestraffen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De PVV wil het aantal asielzoekerscentra drastisch verminderen door azc’s te sluiten en de Spreidingswet in te trekken. Hiermee wil de partij de aanwezigheid van overlast gevende asielzoekers in Nederlandse dorpen en steden minimaliseren.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil 500 extra agenten inzetten bij de Vreemdelingenpolitie om illegalen en overlast gevende asielzoekers sneller op te sporen en uit te zetten. Dit moet bijdragen aan een effectievere handhaving en aanpak van overlast.
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
De PVV stelt voor dat vreemdelingen, waaronder statushouders, na veroordeling voor één misdrijf direct worden uitgezet na het uitzitten van hun straf en intrekking van hun verblijfsstatus. Dit moet herhaling van overlast en criminaliteit voorkomen.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
BVNL wil overlast gevende asielzoekers streng aanpakken door directe uitzetting, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het intrekken van verblijfsvergunningen bij crimineel gedrag. De partij pleit voor een asielstop, versoberde opvang, en het beëindigen van voorzieningen voor afgewezen asielzoekers. BVNL ziet harde maatregelen als noodzakelijk om overlast en misbruik van het asielsysteem te voorkomen.
BVNL stelt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of uit veilige landen komen, direct moeten worden uitgezet. Dit moet voorkomen dat zij het systeem misbruiken en de veiligheid in Nederland ondermijnen.
De partij wil dat asielzoekers of vreemdelingen die zich schuldig maken aan gewelds- of andere misdrijven hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit geldt ook voor mensen met meerdere verblijfstitels.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
BVNL wil voorzieningen voor afgewezen asielzoekers en illegalen beëindigen en gemeenten die hen ondersteunen beboeten. Dit moet verblijf in Nederland onaantrekkelijk maken voor overlast gevende asielzoekers.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
De partij pleit voor sobere opvang om economische migranten en overlast gevende asielzoekers te ontmoedigen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
FVD wil overlast door asielzoekers voorkomen door een volledige asielstop, sluiting van opvanglocaties en het strafbaar stellen van illegaal verblijf. Zolang opvanglocaties nog bestaan, pleit FVD voor een streng verblijfregime waarbij bewoners het terrein niet mogen verlaten en criminele asielzoekers (en hun families) direct worden uitgezet. De partij kiest voor harde, restrictieve maatregelen om overlast en criminaliteit door asielzoekers te minimaliseren en de veiligheid van omwonenden te waarborgen.
FVD wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen en bestaande opvanglocaties sluiten om structurele overlast te voorkomen. Dit beleid is bedoeld om te voorkomen dat nieuwe overlastsituaties ontstaan en om de veiligheid en leefbaarheid in Nederland te herstellen.
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD het verblijf daar sterk versoberen en bewoners verbieden het terrein te verlaten. Dit moet de aanzuigende werking verminderen en de veiligheid van omwonenden beschermen tegen overlast door asielzoekers.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil criminele asielzoekers direct uitzetten en hun ouders aansprakelijk stellen voor het gedrag van hun kinderen. In voorkomende gevallen wordt ook de procedure van de familie beëindigd, om herhaling van overlast en criminaliteit te voorkomen.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en actief inzetten op opsporing en uitzetting, zodat uitgeprocedeerde asielzoekers geen overlast meer kunnen veroorzaken in Nederland.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
BBB wil overlastgevende asielzoekers streng aanpakken door hen sneller te isoleren, uit te zetten of hun asielprocedure te beëindigen. De partij stelt streng toezicht, handhaving en spoedprocedures voor, met als doel de veiligheid te waarborgen en misbruik van het asielstelsel te voorkomen. BBB pleit voor een harde lijn: wie overlast veroorzaakt, verliest het recht op verblijf.
BBB wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, direct worden aangepakt door ze over te plaatsen naar streng gecontroleerde locaties met vrijheidsbeperkende maatregelen. Hiermee wil de partij de veiligheid in en rond asielzoekerscentra vergroten en voorkomen dat overlastgevers het reguliere opvangsysteem verstoren.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
BBB stelt dat asielzoekers die andere asielzoekers bedreigen, intimideren of mishandelen, direct uit de asielprocedure moeten worden gezet en uitgezet. Dit geldt ook voor wie misbruik maakt van het asielstelsel of crimineel gedrag vertoont; zij krijgen een spoedprocedure om zo snel mogelijk het AZC te verlaten en te worden uitgezet.
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB stimuleert vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar als zij weigeren, volgt gedwongen uitzetting. Dit beleid is bedoeld om te voorkomen dat overlastgevers in Nederland blijven hangen.
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB benadrukt dat discriminatie, intimidatie of mishandeling binnen asielzoekerscentra niet wordt getolereerd en leidt tot directe beëindiging van de asielprocedure.
“In Nederland is geen plek voor discriminatie; laat dat direct bij binnenkomst al duidelijk zijn.”
De SGP wil overlastgevende asielzoekers streng aanpakken door directe maatregelen zoals uitzetting, aparte opvang en het instellen van een avondklok. Hun kernvisie is dat asielopvang menswaardig maar begrensd moet zijn, waarbij overlast en misbruik van het systeem niet worden getolereerd en stevig worden bestraft.
De SGP vindt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of frauderen, direct moeten worden uitgezet om misbruik van het asielsysteem en overlast voor de samenleving te voorkomen. Dit geldt ook specifiek voor asielzoekers uit veilige landen en voor hen die andere bewoners in opvangcentra intimideren of aanvallen.
De partij pleit voor het apart opvangen van asielzoekers uit veilige landen en het nemen van aanvullende maatregelen zoals het instellen van een avondklok voor overlastgevers. Hiermee wil de SGP de veiligheid en leefbaarheid in opvanglocaties waarborgen.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Het wordt mogelijk een avondklok in te stellen voor overlastgevende asielzoekers.”
“Overlastgevers worden stevig aangepakt.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humane benadering van asielzoekers en wijst criminalisering of repressieve maatregelen tegen overlast gevende asielzoekers af. Hun focus ligt op goede opvang, begeleiding en integratie, met extra aandacht voor psychische hulp en het tegengaan van stereotypering en discriminatie, in plaats van specifieke repressieve maatregelen tegen overlast.
De PvdD verwerpt het criminaliseren van asielzoekers zonder documenten en het strafbaar stellen van hulp aan hen, en pleit voor goede opvang, begeleiding en snelle duidelijkheid over de asielstatus. Overlast wordt niet benoemd als reden voor strengere maatregelen; de partij ziet problemen vooral als gevolg van slechte opvang en gebrek aan begeleiding.
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden.”
“Wanneer mensen elkaar eenmaal kennen, zijn we vaak begripvol en behulpzaam ten opzichte van opgevangen vluchtelingen. De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
“Daarnaast komt er meer aandacht voor psychische hulp, want mensen die asiel zoeken, hebben vaak een heftige reis achter de rug en/of trauma’s opgelopen in het gebied waaruit ze gevlucht zijn.”
De VVD wil overlastgevende asielzoekers streng aanpakken door hun opvang te versoberen, hen zonder pardon uit te zetten en hun verblijfsrecht bij crimineel gedrag direct in te trekken. De partij stelt voor om opvang en huisvesting voor deze groep te minimaliseren en pleit voor directe vreemdelingenbewaring bij verdenking van ernstige misdrijven. De kern van hun visie is dat Nederland geen plaats biedt aan asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen.
De VVD wil de opvang voor overlastgevende en criminele asielzoekers zo sober mogelijk maken om misbruik van gastvrijheid te ontmoedigen en het draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden. Dit betekent minder voorzieningen en een strengere behandeling voor deze groep.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
Asielzoekers die overlast veroorzaken of veroordeeld worden voor strafbare feiten verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet. Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
De VVD wil, naar Belgisch voorbeeld, dat bepaalde categorieën asielzoekers – waaronder alleenstaande en alleenreizende mannen – niet meer worden opgevangen, om overlast te voorkomen.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
De VVD stelt expliciet dat er nooit plaats is voor criminele en overlastgevende asielzoekers in Nederland, waarmee ze een harde grens trekken voor deze groep.
“Voor criminele en overlastgevende asielzoekers is er uiteraard nooit plaats in Nederland.”
Volt kiest voor een humane en integrale benadering van asielzoekers, waarbij het voorkomen van overlast vooral wordt gezocht in snelle procedures, kleinschalige opvang, dagbesteding en begeleiding. Er zijn geen repressieve of strafmaatregelen specifiek gericht op overlast gevende asielzoekers; Volt gelooft dat participatie, begeleiding en spreiding over het land overlast verminderen.
Volt ziet het versnellen van asielprocedures en het eerlijk spreiden van asielzoekers over Nederland als een manier om druk en overlast op specifieke locaties, zoals Ter Apel, te verminderen. Door snelle afhandeling en spreiding wordt concentratie van mensen en daarmee samenhangende overlast voorkomen.
Volt gelooft dat kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en betrokkenheid van buurtbewoners bijdraagt aan het voorkomen van overlast. Door asielzoekers actief te laten deelnemen aan de samenleving en zinvolle activiteiten te bieden, wordt verveling en daarmee potentiële overlast verminderd.
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen. Dit vergroot de betrokkenheid van inwoners en draagt op die manier bij aan het draagvlak in gemeenten en het integratieproces. Daarnaast verlaagt het de beveiligingskosten en is het goedkoper dan crisisnoodopvang.”
Volt richt zich op begeleiding, taalonderwijs en directe participatie van asielzoekers in werk of vrijwilligerswerk om integratie te bevorderen en overlast te voorkomen. Door mensen vanaf het begin perspectief en structuur te bieden, wordt de kans op problematisch gedrag verkleind.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
BIJ1 erkent het probleem van overlast gevende asielzoekers niet expliciet als beleidsvraagstuk en kiest voor een benadering die inzet op gelijke rechten, menswaardige opvang en het afschaffen van repressieve maatregelen. In het verkiezingsprogramma zijn geen concrete voorstellen te vinden die specifiek gericht zijn op het tegengaan van overlast door asielzoekers; in plaats daarvan pleit BIJ1 voor het verbeteren van de positie van asielzoekers en het afschaffen van detentie en vreemdelingenbewaring. De kern van hun visie is dat criminalisering en uitsluiting van asielzoekers onwenselijk zijn en dat de nadruk moet liggen op bescherming, ondersteuning en inclusie.
BIJ1 verwerpt repressieve maatregelen zoals detentie, vreemdelingenbewaring en uitzetting, ook in het geval van overlast gevende asielzoekers. Zij zien deze maatregelen als onmenselijk en ineffectief, en pleiten voor het sluiten van alle detentiecentra en het stoppen van deportaties.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
In plaats van een aparte aanpak voor overlast gevende asielzoekers, kiest BIJ1 voor het verbeteren van de opvang, het bieden van juridische en medische ondersteuning, en het waarborgen van gelijke rechten voor alle asielzoekers. Zij zien sociale uitsluiting en repressie als oorzaak van problemen, niet als oplossing.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen.”
Het CDA wil de aanpak van overlast gevende asielzoekers versterken door het uitbreiden van de mogelijkheden om deze groep in bewaring te stellen of te plaatsen op speciale handhavingslocaties. Daarnaast zet het CDA in op strengere terugkeermaatregelen voor afgewezen asielzoekers die niet meewerken aan vertrek. De partij benadrukt dat deze maatregelen nodig zijn om de veiligheid te waarborgen en het draagvlak voor asielopvang te behouden.
Het CDA wil dat overlast gevende asielzoekers sneller en vaker in bewaring kunnen worden gesteld of op speciale Handhavings- of Toezichtslocaties (HTL) worden geplaatst. Dit moet de veiligheid in en rond asielopvanglocaties vergroten en herhaaldelijke overlast tegengaan.
“De mogelijkheden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of enkel te laten verblijven op een Handhavings- of Toezichtslocatie (HTL) worden uitgebreid.”
Het CDA stelt voor om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan hun terugkeer strafbaar te maken. Hiermee wil de partij voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven en mogelijk overlast veroorzaken.
De ChristenUnie erkent het probleem van overlast door een kleine groep asielzoekers en wil deze overlast bestrijden in samenwerking met gemeenten en politie. Hun aanpak richt zich op snelle en duidelijke procedures, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het verbeteren van de vertrekprocedure, zonder de menselijke waardigheid uit het oog te verliezen. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst de partij af, maar ze pleit wel voor sancties richting landen die niet meewerken aan terugkeer.
De ChristenUnie benoemt expliciet de overlast door een kleine groep asielzoekers bij AZC’s en wil deze aanpakken door samenwerking met lokale overheden en politie. Het doel is om de leefbaarheid te waarborgen en escalatie te voorkomen, zonder te vervallen in generieke strafbaarstelling van illegaliteit.
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie.”
De partij ziet snelle en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers als essentieel om overlast te beperken. Ze willen de vertrekprocedure verbeteren, duidelijke communicatie, en afspraken met landen van herkomst, met mogelijke sancties als landen niet meewerken.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Hoewel de ChristenUnie inzet op het bestrijden van overlast, wijst zij het strafbaar stellen van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden principieel af. Dit onderscheidt hun aanpak van partijen die kiezen voor strengere strafmaatregelen.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 erkent dat een kleine groep asielzoekers voor overlast zorgt en wil hier streng tegen optreden door aparte, gesloten opvang, meer handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst. Tegelijkertijd blijft D66 vasthouden aan een humaan asielbeleid voor de grote meerderheid van asielzoekers, met snelle integratie en eerlijke opvang. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst D66 af, maar voor overlastgevers kiest de partij voor een duidelijke, strengere aanpak.
D66 wil overlast gevende asielzoekers, vaak met weinig kans op een verblijfsstatus, apart en gesloten opvangen, met extra inzet op handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer. Dit moet de overlast voor omwonenden en andere asielzoekers beperken en het draagvlak voor opvang behouden.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
Hoewel D66 streng wil optreden tegen overlastgevers, blijft de partij tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil zij ook voor mensen zonder verblijfsstatus een realistisch perspectief bieden, met hulp bij terugkeer.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
DENK kiest voor een humane benadering van asielzoekers en wijst streng repressief beleid af. Er worden geen specifieke maatregelen genoemd om overlast gevende asielzoekers apart aan te pakken; de nadruk ligt op menswaardige opvang, begeleiding en snelle integratie. DENK gelooft dat goede begeleiding en kleinschalige opvang overlast voorkomt, maar noemt geen aparte sancties of repressieve maatregelen.
DENK stelt dat het beperken van rechten of het invoeren van strengere asielwetten niet de oplossing is voor overlast. In plaats daarvan wil de partij investeren in goede begeleiding, kleinschalige opvang en snelle integratie, in de overtuiging dat dit overlast voorkomt. Er worden geen aparte maatregelen of sancties voor overlast gevende asielzoekers voorgesteld.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten”
“DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
JA21 wil overlast gevende asielzoekers streng aanpakken door hen te beperken in hun bewegingsvrijheid, sneller uit te zetten en illegaal verblijf strafbaar te stellen. De partij pleit voor gebiedsverboden buiten AZC-terreinen, vreemdelingenbewaring in afwachting van uitzetting, en het beëindigen van opvang voor afgewezen asielzoekers. Hun visie is gericht op het beschermen van de leefbaarheid en veiligheid in Nederlandse gemeenten door directe en harde maatregelen tegen overlastgevers.
JA21 wil asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken een gebiedsverbod opleggen voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in vreemdelingenbewaring plaatsen tot uitzetting. Dit moet de overlast in gemeenten zoals Ter Apel en Budel tegengaan en de veiligheid en leefbaarheid beschermen.
“Onacceptabel is daarnaast de ongekende overlast die asielzoekers uit veilige landen (spoor 2-asielzoekers) veroorzaken in plaatsen als Ter Apel en Budel. Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en dat illegaliteit strafbaar wordt, inclusief het faciliteren daarvan. Ook moet de opvang van illegalen worden beëindigd om te voorkomen dat overlastgevers in Nederland blijven.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
Om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen en mogelijk overlast veroorzaken, wil JA21 het gebruik van enkelbanden als toezichtmaatregel onderzoeken.
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
50PLUS wil overlast gevende asielzoekers streng aanpakken door hen te plaatsen in aparte opvanglocaties en hun recht op asiel te laten vervallen bij crimineel gedrag. Het programma pleit voor een streng migratiebeleid met duidelijke consequenties voor asielzoekers die overlast veroorzaken, waarbij bescherming van de samenleving en het beperken van misbruik centraal staan.
50PLUS stelt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of criminele activiteiten plegen, streng moeten worden aangepakt door ze te scheiden van andere asielzoekers en hun asielrecht te ontnemen. Dit moet voorkomen dat het systeem wordt misbruikt en de veiligheid van de samenleving in gevaar komt.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
NSC wil overlastgevende asielzoekers streng aanpakken door hun opvang sterk te versoberen en te richten op snelle terugkeer. De partij maakt expliciet onderscheid tussen asielzoekers die bescherming nodig hebben en zij die het systeem misbruiken, waarbij voor de laatste groep een sobere, tijdelijke opvang en strenge maatregelen gelden. Het doel is misbruik van het asielsysteem en overlast te ontmoedigen en de draagkracht van de samenleving te beschermen.
NSC stelt dat opvang in Nederland bedoeld is voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken of overlast veroorzaken. Voor asielzoekers die weinig kans maken op asiel en/of overlast veroorzaken, wordt de opvang sterk versoberd en gericht op snelle terugkeer. Dit moet het misbruik van het asielsysteem tegengaan en de overlast voor de samenleving beperken.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
De SP wil overlast door asielzoekers vooral tegengaan door mensen uit veilige landen apart en streng op te vangen, met het oog op snelle terugkeer. Zij benadrukken dat deze groep vaak voor de meeste overlast zorgt en dat strengere, aparte opvang en meer capaciteit voor terugkeer noodzakelijk zijn om het draagvlak voor asielopvang te behouden.
De SP stelt dat mensen uit veilige landen vaak de meeste overlast veroorzaken rond asielopvangcentra. Om dit probleem aan te pakken, willen zij deze groep apart en strenger opvangen, met als doel hun terugkeer te versnellen en overlast te beperken. Dit moet het draagvlak voor asielopvang beschermen en de asielprocedure niet verstoren.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven. Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”