JA21 benoemt het probleem van ‘alledaagse misdaad’ zoals diefstallen, maar doet in het verkiezingsprogramma geen enkele concrete of specifieke beleidsvoorstellen voor de aanpak van autodiefstal of fietsendiefstal. De partij richt zich vooral op meer blauw op straat, heropening van wijkbureaus en algemene versterking van de politie, zonder expliciet in te gaan op deze vormen van diefstal.
JA21 ziet het vergroten van de politiecapaciteit en de zichtbaarheid van agenten als een manier om alledaagse misdaad, waaronder diefstallen, tegen te gaan. Dit is echter een generieke maatregel en niet specifiek gericht op auto- of fietsendiefstal.
“Hierdoor kregen zowel de georganiseerde misdaad als de ‘alledaagse misdaad’, zoals diefstallen, berovingen, geweld en vernieling, vrij spel.”
“Fors meer wijkagenten. De norm moet van één agent per 5.000 inwoners naar éé n per 4.000 inwoners.”
“Meer blauw op straat. Dat betekent: de politiecapaciteit maximaal uitbreiden, maar ook efficiënter gaan werken.”
“Gesloten wijkbureaus heropenen, agenten vaker op straat in plaats van achter het bureau, politiebureaus ook ‘s avonds open.”
BVNL noemt in haar verkiezingsprogramma geen enkele concrete maatregel of specifiek beleid voor de aanpak van autodiefstal of fietsendiefstal. Het programma spreekt uitsluitend in algemene termen over het bestrijden van kleine criminaliteit en het vergroten van politiecapaciteit, zonder expliciet autodiefstal of fietsendiefstal te benoemen of te adresseren. Kiezers die op zoek zijn naar een gerichte aanpak van deze vormen van diefstal vinden bij BVNL geen uitgewerkte voorstellen.
BVNL wil de bestrijding van kleine criminaliteit versterken door meer politie-inzet en zichtbaarheid, maar noemt autodiefstal of fietsendiefstal niet expliciet. De partij blijft op het niveau van algemene handhaving en opsporing, zonder specifieke plannen voor deze veelvoorkomende diefstallen.
GroenLinks-PvdA noemt in haar verkiezingsprogramma nauwelijks concrete voorstellen voor de aanpak van autodiefstal of fietsendiefstal. De partij richt zich vooral op verkeersveiligheid, regulering van voertuigen en algemene criminaliteitsbestrijding, maar benoemt autodiefstal en fietsendiefstal niet expliciet als prioriteit. Alleen op het gebied van fietsveiligheid en registratie van voertuigen zijn er indirect relevante voorstellen.
GroenLinks-PvdA wil de veiligheid op het fietspad vergroten door strengere eisen te stellen aan fatbikes en andere brede voertuigen. Bestuurders moeten kunnen aantonen dat hun voertuig geschikt en verzekerd is voor de Nederlandse weg; bij niet voldoen volgt inbeslagname. Dit kan indirect bijdragen aan het tegengaan van fietsendiefstal, maar een expliciete aanpak van fietsendiefstal ontbreekt.
“Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
De SP wil fietsdiefstal harder aanpakken door te investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations en het verbeteren van de fietsveiligheid. Over autodiefstal worden in het verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of standpunten genoemd.
De SP ziet fietsdiefstal als een probleem dat samenhangt met het stimuleren van fietsen en het verbeteren van de bereikbaarheid. Door meer bewaakte fietsenstallingen bij stations te realiseren en de aanpak van fietsdiefstal te intensiveren, wil de partij het gebruik van de fiets aantrekkelijker en veiliger maken.
“We investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations, breiden het aantal ovfietsen uit en pakken fietsdiefstal harder aan.”
De VVD noemt autodiefstal en fietsendiefstal nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma. Er is slechts één concrete maatregel die indirect relevant is: het voorstel om rechters meer ruimte te geven om bij meerdere misdrijven, zoals woninginbraak en autodiefstal, een hogere straf op te leggen. Specifieke voorstellen voor de preventie of aanpak van auto- of fietsendiefstal ontbreken.
De VVD wil dat rechters meer mogelijkheden krijgen om bij het plegen van meerdere misdrijven, waaronder expliciet autodiefstal, een hogere straf op te leggen. Dit moet de afschrikking vergroten en de aanpak van veelplegers versterken. Het voorstel richt zich op het optellen van straffen bij samenhangende delicten, maar bevat geen specifieke preventieve of opsporingsmaatregelen tegen auto- of fietsendiefstal.
“Als iemand meerdere misdrijven pleegt, bijvoorbeeld een woninginbraak en een autodiefstal, krijgt hij niet voor elk misdrijf apart een straf, maar één gezamenlijke straf die altijd lager uitvalt dan wanneer hij voor elk misdrijf een aparte straf zou krijgen. We passen deze regel aan zodat de rechter meer ruimte krijgt om bij deze zaken een straf op te leggen die past bij de ernst van de gepleegde delicten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma