GroenLinks-PvdA is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn als nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad, met een internationale doorkoppeling richting Noord-Duitsland en Scandinavië. Ze zien de Lelylijn als essentieel voor betere bereikbaarheid, economische ontwikkeling in Noord-Nederland en duurzame mobiliteit, en benadrukken dat ook regio’s als Friesland en Flevoland hiervan profiteren.
GroenLinks-PvdA pleit concreet voor de aanleg van de Lelylijn als nieuwe spoorlijn tussen Groningen en de Randstad, met internationale ambities richting Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. De partij ziet dit als een structurele investering in duurzame bereikbaarheid en economische versterking van Noord-Nederland.
“We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden.”
“Met de Lelylijn komt er een betere bereikbaarheid per openbaar vervoer.”
“Ook Friesland profiteert van de Lelylijn.”
“We maken ons sterk voor de Lelylijn,”
De partij koppelt de aanleg van de Lelylijn expliciet aan bredere regionale voordelen, zoals economische groei, betere voorzieningen en versterking van de leefbaarheid in Noordelijke provincies als Groningen, Friesland en Flevoland.
“Flevoland ligt in het hart van Nederland en een goede ov-verbinding met de omringende provincies is essentieel. We maken ons sterk voor de Lelylijn,”
JA21 is voorstander van de aanleg van de Lelylijn en benadrukt het belang van een gelijktijdige realisatie met de Nedersaksenlijn. De partij wil dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn volgens het oorspronkelijke tijdpad te realiseren, ondanks budgetverschuivingen en andere infrastructurele uitdagingen.
JA21 vindt dat de Lelylijn en de Nedersaksenlijn beide essentieel zijn voor de bereikbaarheid buiten de Randstad en wil dat deze projecten gelijktijdig worden uitgevoerd. Dit wordt gezien als noodzakelijk voor een betere ontsluiting van regio’s en het voorkomen van verdere verschraling van het openbaar vervoer.
“JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
“Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld. JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
JA21 wil dat de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijke tijdpad doorgaat, ondanks dat een deel van het budget is overgeheveld. De partij pleit voor onderzoek naar diverse financieringsbronnen, waaronder bijdragen van overheden, Europese fondsen en private investeringen.
“JA21 wil dat onderzoek wordt gedaan naar alle mogelijke financieringsbronnen zoals bijdragen van het Rijk, provincies en gemeenten, Europese fondsen en eventueel private investeringen om de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
“Dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn toch binnen het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
D66 steunt de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van hun inzet op betere, duurzame en snelle openbaarvervoersverbindingen, vooral tussen nieuwe steden en bestaande stedelijke gebieden. Ze zien de Lelylijn als essentieel voor het verbinden van nieuwe woonlocaties en het versterken van regionale bereikbaarheid, met nadruk op openbaar vervoer bij grote ov-knooppunten.
D66 wil tien nieuwe steden bouwen bij bestaande steden of kernen en bij grote ov-knooppunten, waarbij de Lelylijn expliciet wordt genoemd als noodzakelijke verbinding. Dit moet bijdragen aan zowel woningbouw als betere bereikbaarheid en duurzame mobiliteit.
D66 benadrukt het belang van investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer. De Lelylijn wordt gezien als een voorbeeld van zo’n ontbrekende verbinding die gerealiseerd moet worden om mobiliteit en woningbouw te ondersteunen.
“We investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer...”
Het CDA steunt de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van investeringen in een robuust spoornetwerk tussen economische kerngebieden, universiteitssteden en regio’s. De partij ziet de Lelylijn als essentieel voor het verbeteren van de bereikbaarheid, het mogelijk maken van grootschalige woningbouw en het versterken van de economie buiten de Randstad. Concrete voorstellen zijn gericht op prioriteit geven aan infrastructuurprojecten met maatschappelijk en economisch belang, waaronder de Lelylijn.
Het CDA pleit expliciet voor de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van noodzakelijke investeringen in het Nederlandse spoornetwerk. De partij ziet de Lelylijn als een sleutelproject om regio’s beter te verbinden, economische groei te stimuleren en woningbouw mogelijk te maken. De aanleg wordt genoemd in het rijtje van prioritaire spoorprojecten, samen met andere grote verbindingen.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
Het CDA wil bij nieuwe infrastructuurprojecten prioriteit geven aan projecten die zowel militair, maatschappelijk als economisch van belang zijn, en die het bouwen van nieuwe wijken mogelijk maken. De Lelylijn wordt in deze context genoemd als een voorbeeld van een dergelijk project, waarmee het CDA aangeeft dat de lijn prioriteit moet krijgen bij de uitvoering.
“We beginnen met projecten die zowel militair als maatschappelijk en economisch van belang zijn (dual use) en die het bouwen van nieuwe wijken mogelijk maken.”
De ChristenUnie is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn en reserveert hiervoor 13 miljard euro. De partij ziet de Lelylijn als een essentiële investering om Nederland bereikbaar te houden, duurzame mobiliteit te stimuleren en grote ruimtelijke keuzes voor de toekomst te maken.
De ChristenUnie wil de Lelylijn daadwerkelijk realiseren en maakt hiervoor een concreet bedrag vrij. Dit wordt gezien als een noodzakelijke investering in duurzame bereikbaarheid en als onderdeel van een bredere visie op ruimtelijke ordening en woningbouw.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Het is hard nodig om grote keuzes voor de toekomst van Nederland te durven nemen. Het Rijk komt daarom eindelijk met de langverwachte ‘Nota Ruimte’. Daarin worden grote structuurkeuzes gemaakt, zoals de Lelylijn, Nedersaksenlijn, het aanwijzen van grootschalige nieuwbouwlocaties...”
NSC is voor de aanleg van de Lelylijn en ziet deze als een belangrijke impuls voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van Noord-Nederland. Ze willen dat de aanleg in de komende kabinetsperiode start, met aandacht voor brede welvaart, militaire mogelijkheden en Europese financiering. De partij koppelt de Lelylijn aan het versterken van internationale treinverbindingen en het stimuleren van regionale ontwikkeling.
NSC wil dat de aanleg van de Lelylijn daadwerkelijk van start gaat in de komende kabinetsperiode, zodat de eerste treinen voor 2040 kunnen rijden. Ze benadrukken het belang voor bereikbaarheid, vestigingsklimaat en brede welvaart in het noorden, en nemen ook militaire doeleinden mee in de afweging.
“Met aanleg van de Lelylijn versterken we de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden. Bij de definitieve keuze kijken we naast financiële aspecten ook naar effecten op de brede welvaart, en de mogelijkheden voor militaire doeleinden. ... De aanleg moet nog aankomende kabinetsperiode beginnen, zodat voor 2040 de eerste treinen rijden.”
NSC wil Europese financiering inzetten voor de Lelylijn en koppelt de lijn aan het verbeteren van internationale treinverbindingen, zodat Nederland beter wordt aangesloten op het Europese HSL-netwerk.
“Voor de Lelylijn zetten we in op Europese financiering.”
BBB steunt de aanleg van de Lelylijn als een van de grote infrastructurele projecten die nodig zijn voor de toekomstige bereikbaarheid, economische groei en spreiding van Nederland. De partij noemt de Lelylijn expliciet als prioriteit in de uitwerking van de nationale ontwikkelingsstrategie voor grootschalige infrastructuur en wil financieringsarrangementen hierop afstemmen. BBB ziet de Lelylijn als essentieel voor het verbinden van regio’s en het stimuleren van woningbouw en economische kansen buiten de Randstad.
BBB beschouwt de Lelylijn als een noodzakelijk groot infrastructureel project voor de komende decennia, met het oog op bevolkingsgroei, regionale ontwikkeling en spreiding van economische kansen. De partij wil dat de Lelylijn wordt meegenomen in de nationale ontwikkelingsstrategie en dat financiering hierop wordt ingericht. Dit standpunt adresseert het probleem van afnemende bereikbaarheid en economische kansen in regio’s buiten de Randstad.
“Hierbij denkt BBB onder meer aan de Lelylijn, de Oude Lijn bij Leiden, het verlengen van de Noord Zuidlijn, de IJmeerverbinding vanuit Almere en de passagiersverbinding tussen Weert en Hamont (Antwerpen). We stellen onze financieringsarrangementen daar ook op in.”
BIJ1 is vóór de aanleg van de Lelylijn en wil deze nog vóór 2030 realiseren als onderdeel van een bredere investering in openbaar vervoer, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. De partij ziet de Lelylijn als een essentiële aanvulling op het landelijke ov-netwerk, bedoeld om mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende gebieden te verbeteren.
BIJ1 pleit voor de snelle aanleg van de Lelylijn (en Nedersaksenlijn) als structurele versterking van het openbaar vervoer, met het doel om regio’s buiten de Randstad beter te ontsluiten en zo mobiliteit en economische kansen te vergroten. Dit past binnen hun bredere visie op gratis, toegankelijk en genationaliseerd ov.
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BVNL is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn en wil dat deze spoorverbinding zo snel mogelijk gerealiseerd wordt. De partij ziet de Lelylijn als een belangrijke investering in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer, passend bij hun bredere visie op het verbeteren van de Nederlandse infrastructuur. BVNL koppelt dit aan het economisch belang van betere bereikbaarheid en het vergroten van de OV-capaciteit.
BVNL pleit expliciet voor de snelle realisatie van de Lelylijn als onderdeel van hun inzet op betere infrastructuur en openbaar vervoer. De partij ziet de Lelylijn als essentieel voor economische groei en het vergroten van de bereikbaarheid, en noemt deze aanleg als een concrete prioriteit binnen hun programma.
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) steunt de aanleg van de Lelylijn en wil deze zo snel mogelijk realiseren om de treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland te verbeteren. Dit past binnen hun bredere visie om treinreizen aantrekkelijker, sneller en duurzamer te maken als alternatief voor de auto en het vliegtuig.
De PvdD wil de reistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland verkorten door de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn te versnellen. Hiermee willen ze de bereikbaarheid verbeteren, regionale ongelijkheid verkleinen en duurzame mobiliteit stimuleren.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk.”
De SGP steunt de aanleg van de Lelylijn, maar wil dat in het masterplan ook de optie van opwaardering van bestaand spoor wordt meegenomen. De partij benadrukt dat de beste keuze voor de bereikbaarheid van Noord-Nederland gemaakt moet worden op basis van beschikbare middelen, en pleit voor een zorgvuldige afweging tussen nieuwe aanleg en verbetering van bestaande infrastructuur.
De SGP wil dat bij de besluitvorming over de Lelylijn niet alleen wordt gekeken naar volledige nieuwbouw, maar ook naar het verbeteren van bestaande spoorlijnen. Dit moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van het noorden optimaal wordt verbeterd binnen de financiële mogelijkheden, zonder onnodige verspilling van middelen.
“In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
De SP is voorstander van de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van het verbeteren van binnenlandse treinverbindingen en het bereikbaar houden van alle regio’s. Ze zien de Lelylijn als een investering in sterk, betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer, waarmee ook kleinere dorpen en regio’s beter verbonden worden.
De SP wil actief investeren in de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van het versterken van het spoor in Nederland. Dit past in hun bredere visie om het openbaar vervoer in alle regio’s te verbeteren en zo de bereikbaarheid, leefbaarheid en gelijkheid te vergroten. De Lelylijn wordt expliciet genoemd als prioriteit binnen de investeringen in binnenlandse treinverbindingen.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
De VVD ziet de aanleg van de Lelylijn als een toekomstperspectief om de bereikbaarheid tussen regio en Randstad te verbeteren, maar verbindt dit expliciet aan de voorwaarde van beschikbare financiering en uitvoerbaarheid. Concrete toezeggingen voor directe aanleg ontbreken; de partij blijft zich inzetten voor de Lelylijn zodra deze voorwaarden zijn vervuld. De VVD koppelt de Lelylijn aan bredere ambities voor regionale ontsluiting en maatwerk in het openbaar vervoer.
De VVD erkent het belang van de Lelylijn voor toekomstige regionale bereikbaarheid, maar stelt de aanleg afhankelijk van financiering en uitvoerbaarheid. De partij positioneert de Lelylijn als een langetermijnoptie en doet geen harde belofte tot directe realisatie. Dit standpunt adresseert het probleem van reistijden tussen regio en Randstad, maar blijft voorzichtig en voorwaardelijk.
“Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
Volt kiest ervoor om de Lelylijn niet als zelfstandig project aan te leggen, maar deze te vervangen door een internationale hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Groningen en Bremen, die aansluit op het Europese TEN-T netwerk. Het reeds verrichte werk voor de Lelylijn wordt deels hergebruikt, maar de prioriteit verschuift naar een grensoverschrijdende verbinding met Europese subsidie.
Volt ziet meerwaarde in een internationale spoorverbinding boven de oorspronkelijke Lelylijn en kiest daarom voor een snelle realisatie van de HSL Amsterdam-Groningen-Bremen, die door de EU is goedgekeurd en Europese subsidies kan krijgen. Het bestaande werk voor de Lelylijn wordt waar mogelijk benut, maar het nationale Lelylijnproject wordt hiermee feitelijk vervangen.
“We realiseren zo snel mogelijk de spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen. Die is goedgekeurd door de EU binnen het uitgebreide Trans-European Transport Network (TEN-T). Hiervoor zijn Europese subsidies beschikbaar. Deze spoorlijn is een verlenging van de HSL Brussel - Amsterdam en vervangt daarbij het Lelylijnproject en het Wunderlineproject. Het werk dat al voor de Lelylijn is verricht, kan hiervoor (deels) worden gebruikt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma