NSC wil de 30%-regeling (expatregeling) versoberen omdat zij vinden dat deze fiscale regeling arbeidsmigratie stimuleert. Ze stellen voor om deze en vergelijkbare regelingen minder aantrekkelijk te maken, met als doel de instroom van arbeidsmigranten te beperken en de kosten voor de overheid te beheersen.
NSC ziet de huidige 30%-regeling als een fiscale stimulans voor arbeidsmigratie en wil deze daarom versoberen. Dit past in hun bredere beleid om migratie te beperken en de overheidsfinanciën te versterken. De partij noemt expliciet het Engelse voorbeeld van een werkgeversheffing en wil de opbrengsten hiervan inzetten voor startbanen en arbeidsbesparende technologie.
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
“Zo voeren we naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor sectoren met veel arbeidsmigranten; de opbrengsten worden benut om meer startbanen te creëren en voor het gebruik van arbeidsbesparende technologie.”
De VVD noemt de 30%-regeling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar verwijst wél naar de aanverwante "kennismigrantenregeling" en de "27%-regeling". De partij wil de regeling behouden, maar scherpt de toelatingseisen aan om misbruik te voorkomen en deze te richten op toptalent dat essentieel is voor de Nederlandse economie. Concrete beleidsvoorstellen zijn het ombouwen van de kennismigrantenregeling tot een "Toptalentenregeling" en het expliciet in stand houden van de 27%-regeling.
De VVD wil de huidige 27%-regeling (de opvolger van de 30%-regeling) behouden, maar met strengere toelatingseisen en een focus op buitenlands toptalent dat bijdraagt aan innovatie en de kenniseconomie. Dit standpunt is bedoeld om Nederland aantrekkelijk te houden voor essentieel buitenlands talent, terwijl misbruik wordt tegengegaan.
“We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
“Daarom is de kennismigrantenregeling belangrijk. Tegelijkertijd komt het nog te vaak voor dat malafide bedrijven de regeling misbruiken. We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën.”
BIJ1 wil de 30%-regeling volledig afschaffen, zodat buitenlandse werknemers met hoge inkomens niet langer een belastingvoordeel krijgen ten opzichte van andere werknemers. Het belangrijkste concrete voorstel is het gelijktrekken van de belastingdruk voor alle werknemers, ongeacht afkomst, om zo fiscale rechtvaardigheid te bevorderen.
BIJ1 vindt het onrechtvaardig dat buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen via de 30%-regeling minder belasting betalen dan anderen. Door deze regeling af te schaffen, wil de partij fiscale gelijkheid creëren en voorkomen dat bepaalde groepen een voorkeursbehandeling krijgen op de arbeidsmarkt.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
BVNL wil de 30%-regeling voor expats volledig afschaffen, omdat zij deze als oneerlijk beschouwen voor Nederlandse werknemers. Het belangrijkste concrete voorstel is het beëindigen van deze fiscale regeling voor expats.
BVNL vindt dat de 30%-regeling leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt. Door deze regeling af te schaffen, wil BVNL het speelveld gelijk maken voor alle werknemers in Nederland en voorkomen dat expats fiscaal bevoordeeld worden ten opzichte van Nederlandse werknemers.
“De expatregeling afschaffen, deze leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt.”
De ChristenUnie wil de 30%-regeling in het kader van een algehele herziening van het belastingstelsel de komende decennia geleidelijk afbouwen. Dit past in hun bredere visie om fiscale voordelen die ongelijkheid veroorzaken, zoals de hypotheekrenteaftrek, stapsgewijs te verminderen en het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger te maken.
De ChristenUnie ziet de 30%-regeling als een fiscale maatregel die, net als andere voordelen, bijdraagt aan ongelijkheid op de woningmarkt en in het belastingstelsel. Door deze regeling geleidelijk af te bouwen, wil de partij het belastingstelsel eerlijker maken en fiscale bevoordeling van bepaalde groepen verminderen.
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
DENK wil de 30%-regeling (expatregeling) volledig afschaffen omdat zij deze als een ondoelmatig belastingvoordeel beschouwen dat ongelijkheid vergroot. Het voorstel is concreet gericht op het beëindigen van deze regeling om zo het belastingstelsel eerlijker te maken.
DENK ziet de 30%-regeling als een onnodig belastingvoordeel dat vooral ten goede komt aan expats en daarmee bijdraagt aan ongelijkheid. Door deze regeling af te schaffen, wil DENK zorgen voor een eerlijker belastingstelsel waarin iedereen naar draagkracht bijdraagt.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling.”
FVD wil de 30%-regeling voor expats gefaseerd afbouwen, zodat expats uiteindelijk evenveel belasting betalen als Nederlandse werknemers. Hiermee wil de partij een gelijk speelveld creëren en oneerlijke belastingvoordelen voor expats beëindigen. Het voorstel is concreet gericht op fiscale gelijkheid tussen expats en Nederlanders.
FVD vindt dat expats niet langer een fiscaal voordeel moeten hebben ten opzichte van Nederlandse werknemers. Door de 30%-regeling gefaseerd af te bouwen, wil FVD bereiken dat expats en Nederlanders gelijk worden behandeld in het belastingstelsel. Dit moet volgens de partij leiden tot meer rechtvaardigheid en het beëindigen van uitzonderingsposities.
“We gaan voor een gefaseerde afbouw van de 30%-regeling voor expats, zodat zij net zoveel belasting betalen als Nederlanders.”
De PVV wil de 30%-regeling voor expats afschaffen en noemt deze expliciet "oneerlijk". Het programma bevat geen verdere uitwerking of alternatieven, maar positioneert het schrappen van deze regeling als een manier om geld in Nederland te houden en fiscale voordelen voor buitenlanders te beëindigen.
De PVV beschouwt de 30%-regeling als een oneerlijke fiscale subsidie voor buitenlandse werknemers (expats) en wil deze volledig stopzetten. Dit past binnen hun bredere streven om fiscale voordelen voor niet-Nederlanders te beperken en publieke middelen in Nederland te houden.
“Verder stoppen we met de NPO, met de oneerlijke expatregeling en met de export van uitkeringen en toeslagen. Dat geld blijft in Nederland.”
De SP wil de 30%-regeling voor expats volledig afschaffen. Zij vinden dat deze belastingkorting vooral bedrijven bevoordeelt, leidt tot verdringing op de arbeidsmarkt en ongelijkheid tussen expats en Nederlandse werknemers vergroot.
De SP beschouwt de 30%-regeling als een onrechtvaardig belastingvoordeel dat vooral bedrijven helpt om expats goedkoper in te huren dan Nederlandse werknemers. Dit werkt verdringing in de hand en creëert ongelijkheid op de arbeidsmarkt. De partij wil daarom deze regeling volledig schrappen en geen onderscheid meer maken tussen expats en andere werknemers.
“Belastingvoordelen voor expats schaffen we af. Expats die in Nederland werken, krijgen bijna een derde van hun loon onbelast uitbetaald. Een belangrijk deel van deze belastingkorting gaat niet naar de expat zelf, maar naar bedrijven die expats via deze regeling een lager loon kunnen bieden dan voor een Nederlandse werknemer. De regeling werkt zo verdringing in de hand en is een verdienmodel van bedrijven. Bovendien willen we geen onderscheid maken”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma