Forum voor Democratie (FVD) wil de maximumsnelheid op snelwegen standaard verhogen naar 130 km/u en waar mogelijk zelfs hoger, naar Duits model. Ze stellen dat dit de bereikbaarheid, mobiliteit en het rijplezier vergroot, en willen daarnaast verkeersboetes verlagen en trajectcontroles afschaffen. Hun visie is dat autorijden sneller, soepeler en vrijer moet worden, met minder regels en meer nadruk op individuele vrijheid.
FVD pleit voor het terugbrengen van de reguliere maximumsnelheid naar 130 km/u, en op plekken en tijdstippen waar het veilig is zelfs hoger, naar voorbeeld van Duitsland. Ze zien dit als een manier om reizen sneller en soepeler te maken, de economie te stimuleren en de vrijheid van automobilisten te vergroten.
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk...”
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen...”
Naast de verhoging van de maximumsnelheid wil FVD het autorijden aantrekkelijker maken door het schrappen van trajectcontroles, het verlagen van verkeersboetes en het verminderen van accijnzen en belastingen. Dit alles moet bijdragen aan meer vrijheid, minder stress en lagere kosten voor automobilisten.
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt...”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
BIJ1 spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over de maximumsnelheid van 130 km/u op snelwegen. Hun mobiliteitsbeleid richt zich vooral op het verminderen van autoverkeer, het stoppen van snelwegverbredingen en het stimuleren van openbaar vervoer en fietsen, zonder concrete voorstellen over snelheidslimieten.
Het programma bevat geen concrete of expliciete voorstellen over het verhogen, verlagen of behouden van de maximumsnelheid van 130 km/u. Alle relevante passages gaan over het beperken van autogebruik en het stoppen van snelwegverbredingen, maar noemen de snelheidslimiet niet.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen”
“A15 en A27 onmiddellijk, gezien de hoge kosten, natuurschade en het beperkte nut van deze maatregel. We moedigen het gebruik van 30km-zones aan.”
JA21 spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u, noch over het behoud of verlaging ervan. Het programma benadrukt vooral de vrijheid van autogebruik, verzet zich tegen maatregelen die autorijden ontmoedigen, en noemt geen concrete snelheidslimieten.
JA21 wil dat automobilisten niet worden beperkt door ontmoedigingsmaatregelen zoals hoge belastingen of rekeningrijden, maar noemt nergens expliciet de maximumsnelheid van 130 km/u. De partij richt zich op het beschermen van de individuele vrijheid van de automobilist en het tegengaan van beperkende maatregelen.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan, en is daarmee expliciet tegen de huidige limiet van 130 km/u of lager. Zij zien autorijden als een vorm van vrijheid en verzetten zich tegen maatregelen die de automobilist beperken, zoals lagere snelheden, rekeningrijden of verplichte elektrificatie.
De PVV vindt dat de huidige snelheidslimiet te laag is en wil deze verhogen naar 140 km/u op snelwegen, mits dit veilig kan. Dit voorstel is onderdeel van hun bredere visie dat autorijden vrijheid en welvaart betekent, en dat de overheid automobilisten niet onnodig moet beperken.
BVNL wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen en harmoniseren naar 130 km/u. Dit voorstel maakt deel uit van hun bredere visie om de infrastructuur te verbeteren en de doorstroming op het wegennet te bevorderen, waarbij automobilisten meer vrijheid en minder beperkingen krijgen.
BVNL pleit voor het verhogen en gelijk trekken van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/u. Hiermee wil de partij de doorstroming verbeteren, files verminderen en automobilisten meer vrijheid geven. Dit past in hun algemene streven naar minder restricties voor weggebruikers en een efficiënter wegennet.
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
DENK wil de maximumsnelheid op snelwegen waar mogelijk verhogen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds. Tegelijkertijd benadrukt de partij het belang van verkeersveiligheid, met strengere handhaving op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur. Hun visie combineert het vergroten van bewegingsvrijheid voor automobilisten met aandacht voor veiligheid.
DENK pleit ervoor om de maximumsnelheid op snelwegen waar dit kan, zowel overdag als 's avonds, te verhogen naar 130 km/u. Hiermee wil de partij autorijden aantrekkelijker en betaalbaarder maken, en de bewegingsvrijheid van automobilisten vergroten. Tegelijkertijd erkent DENK het belang van verkeersveiligheid en wil daarom strenger handhaven op gevaarlijk gedrag in het verkeer.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd.”
GroenLinks-PvdA spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het maximumsnelheid van 130 km/u op snelwegen. Wel pleiten ze voor het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom naar 30 km/u als norm en zetten ze in op duurzame en veilige mobiliteit, waarbij de auto minder centraal staat. Concrete voorstellen over het landelijke maximum van 130 km/u ontbreken volledig.
GroenLinks-PvdA wil de verkeersveiligheid verhogen en de leefbaarheid verbeteren door de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 km/u. Dit voorstel richt zich op stedelijke gebieden en niet op snelwegen, maar is het enige concrete snelheidsstandpunt in het programma.
“Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
NSC doet in het verkiezingsprogramma geen concrete uitspraken over het verhogen of verlagen van de maximumsnelheid naar 130 km/u op snelwegen. Het programma benadrukt vooral het respecteren van de bestaande maximumsnelheid en het belang van verkeersveiligheid, zonder specifiek in te gaan op de 130 km/u-regel. Er worden geen beleidsvoorstellen gedaan om de huidige snelheidslimiet te wijzigen.
NSC legt de nadruk op het naleven van de bestaande maximumsnelheid, met extra aandacht voor verkeersveiligheid, vooral binnen de bebouwde kom. Er wordt niet gespecificeerd of de partij voor of tegen 130 km/u op snelwegen is; het programma blijft op dit punt vaag en beperkt zich tot het handhaven van de geldende regels.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom.”
De Partij voor de Dieren wil de maximumsnelheid op autosnelwegen structureel verlagen van 130 km/u naar 100 km/u, zowel overdag als 's nachts, om de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling te verminderen. Zij onderbouwen dit met het argument dat het verschil tussen 130 en 100 km/u rijden 15 tot 25% minder uitstoot oplevert. Dit past in hun bredere visie om autogebruik te ontmoedigen en de mobiliteit te verduurzamen.
De PvdD stelt voor om de maximumsnelheid op autosnelwegen permanent te verlagen naar 100 km/u, zowel overdag als 's nachts. Dit is een directe maatregel tegen klimaatverandering en luchtvervuiling, en wordt expliciet onderbouwd met het effect op de uitstoot. De partij ziet het beperken van de snelheid als een noodzakelijke stap binnen een breder pakket aan maatregelen om autogebruik te verminderen en het openbaar vervoer te stimuleren.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
Volt is voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen, waaronder de huidige 130 km/u, als dit nodig is om de klimaatdoelen op korte termijn te halen. Ze koppelen deze maatregel expliciet aan het verminderen van uitstoot en het verbeteren van verkeersveiligheid, met de mogelijkheid om de snelheidslimiet weer te verhogen als het merendeel van het verkeer elektrisch is.
Volt wil de maximumsnelheid op snelwegen, waaronder 130 km/u, verlagen als tijdelijke maatregel om de klimaatdoelen te halen en de verkeersveiligheid te verbeteren. De partij ziet dit als een pragmatische stap zolang het wagenpark nog niet grotendeels elektrisch is, en stelt voor om de maatregel te heroverwegen zodra de elektrificatie van het verkeer voldoende is gevorderd.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. Daarnaast onderzoeken we welke effecten dit heeft op de verkeersveiligheid. Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma